Home»First Class»Interaktivitás és virtuális valóság az online tanulásban

Interaktivitás és virtuális valóság az online tanulásban

3
Shares
Pinterest Google+

Mi az az e-learning? Ki és hogyan használja? Hol találkozhatunk vele, és miért hasznos a felnőtteknek, akik ráveszik magukat a tanulásra? Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosság, Global Learning Centre-től Vafolay Tulay, a Learning Solutions Unit (Tanulási Megoldások Részlege) vezetője és Tóth Mariann a Neting Informatika Kft. e-learning üzletágának vezetője összegezte, hogy mi is az interaktív, online tanulás mikéntje.

Az e-learning mint tanulási módszertan egy internethez vagy számítógéphez kötött, keretrendszerben értelmezett oktatási forma. Több fajtája és rengeteg variációja létezik. Gyakori az olyan e-learning is, amit személyes tréning követ, de van olyan is, ami csak az online térben létezik. Az e-learning attól érdekes vagy innovatív, hogy időben kötetlen oktatást tesz lehetővé, nem feltétlen szükséges hozzá tanár és nem helyhez kötött, tehát nagyfokú szabadságot ad a tanulóknak. Természetesen szükséges a netes kapcsolat megléte vagy az applikáció letöltése, de innentől kezdve a tanulóra van bízva, hogyan és mikor sajátítja el a tananyagot.

DE MITŐL E-LEARNING EGY ONLINE OKTATÁSI ANYAG?

Az e-learning nagyon sokféle tanulási formát foglalhat magába, és ezek közös kulcseleme az interaktivitás. Attól lesz érdekes vagy lebilincselő egy online képzés, hogy ha az minél jobban bevonja a felhasználót az elsajátítandó tananyagba. Ehhez jó eszközt kínálnak a sok szoftverben jelen lévő interaktív lehetőségek, így például egy videó integrálása vagy linkelése a tananyagba, vagy éppen egy párbeszédes történettel bemutatott példa vagy tananyagrész. Szintén nagyon hasznos, ha ellenőrző kérdések is szerepelnek az oktatási anyagban, hiszen ezzel visszacsatolást adhatunk a tanulónak arról, hogy megfelelően sajátította-e el azt. „Az e-learninget azért használjuk, mert magas szintű rugalmasságot biztosít a tanulók számára a kiválasztott tananyag áttanulmányozására, a számukra megfelelő időpontban. Hosszú távon az e-learning, szervezeti szinten is, a tréningek költségeinek csökkentéséhez járul hozzá. E-learningjeinket úgy tervezzük meg, hogy a folyamatos interaktivitást tegyék lehetővé, mely által a tanulók aktívan bevonhatóak a tanulási folyamatba, így hatékonyan tudják elsajátítani a képzések által nyújtott tudást és készségeket. Az e-learning alkalmazásáról való döntést minden esetben megelőzi egy szükségletfelmérés, amit minden képzési programunkban megvalósítunk. A szükségletfelmérések részben annak beazonosítására szolgálnak, hogy mely képzési módszertan a legmegfelelőbb a meglévő szükségletek alapján. Ennek eredményei határozzák meg, hogy az e-learning módszertanának használata mellett döntünk-e, illetve a képzési anyagok fejlesztése és a képzés megvalósítása is ezek alapján alakul” – foglalta össze Vafolay Tulay, ENSZ Menekültügyi Főbiztosság Global Learning Centre Learning Solutions Unit vezetője. Tóth Mariann, a Neting Informatika Kft. e-learning üzletág vezetője elmondta, sokszor találkozik azzal a hozzáállással, hogy e-learningnek tekintenek minden olyan oktatóanyagot, ami elektronikus formában (például pdf-ben vagy ppt-ként) érhető el. Pedig az e-learning ennél sokkal több, ez egy elektronikus platformra átültetett, oktatásmódszertani elemekkel megtámogatott önálló tananyagfeldolgozási metódus. Az interaktív feladatokon kívül lehetőség van multimédiával, szimulációkkal, animációkkal, vagy akár a kiterjesztett valóság technológiájával támogatni a tanulást. „A kiterjesztett valóságra egyelőre csak demókat készítettünk, hogy feltérképezzük a felhasználás lehetőségeit. Ez a technológia szerintem a természettudományos és műszaki területeken fog először szélesebb körben elterjedni, felváltva a régi, poros, szertári szemléltetőeszközöket” – mondta el kérdésünkre a szakember, akinél az e-learninghez hozzáadható egyéb kiegészítőkről és alkalmazásokról érdeklődtünk.

KIK ÉS MIRE HASZNÁLJÁK?

Az e-learning használata számos területre kiterjed, lehetőségeinek száma pedig mondhatni végtelen, az oktatás mellett jelen van a nagyvállalati világban is. „A személyes oktatással magas utazási költségek is járnak, valamint a költséghatékonyság egy, a miénkhez hasonló globális szervezet számára nagyon fontos szempont, az e-learning és más online oktatási módszerek meglehetősen hasznosnak bizonyultak az UNHCR számára. E-learningeket itt Budapesten, a Globális Oktatási Központunkban tervezünk és fejlesztünk, majd azokat az online képzési rendszerünkben, az ún. Learn & Connectben tesszük hozzáférhetővé a munkatársaink számára, akik a világ különböző pontjain dolgoznak” – ismertette az UNHCR részlegvezetője. „Az e-learning programjainkat úgy fejlesztetjük, hogy konkrét szükségleteket célozzanak meg és az UNHCR számára releváns, valós helyzeteken alapuljanak. Az anyagok fejlesztése vagy teljes mértékben saját erőforrások használatával történik, vagy részben külsős szolgáltatók bevonásával. Ez a folyamat minden esetben számos résztvevő együttműködése által valósul meg, többek között fejlesztők, programozók és szakértők közreműködésével. A fejlesztést a projektmenedzsment eszközeivel végezzük annak érdekében, hogy a különböző elvárásokat megfelelően tudjuk kezelni és hogy a fejlesztés valóban a megfelelő minőségben, költség- és időkeretek között valósuljon meg. Ennek a folyamatnak szerves része az, hogy az UNHCR képzési szakértői folyamatos kapcsolatban legyenek az e-learningeket fejlesztő szolgáltatókkal, és hogy minden terméket áttekintsenek és ellenőrizzenek. Az UNHCR-specifikus e-learningeken kívül olyanokat is kínálunk a tanulóink számára, melyek általánosabb tudást vagy készségeket céloznak meg, mint például a menedzsment, projektmenedzsment-kommunikáció stb. Ezeket a képzési anyagokat mi is előzetesen fejlesztett, kész formában vásároljuk” – foglalta össze a munkafolyamatokat Vafolay Tulay.
Elmondta továbbá azt is, gyakori, hogy nagyvállalatok tűzvédelmi oktatásából vagy a pénzmosás megelőzésével kapcsolatos ismeretekből készül el egy-egy tananyag, de nagyon népszerűek az értékesítést támogató, terméket bemutató anyagok is, így a szoftverszimulációk, vagy például soft skill képzések, mint a stresszmenedzsment és az időgazdálkodás is.
Szintén nagyon népszerűek a nyelvtanító anyagok, melyekben gyakran használnak e-learningeket. Ilyen oktatási anyag például a Busuu vagy Duolingo nyelvtanító applikáció, amelyeknek elérhető webes verziója is. „De arra is van példa, hogy egy adott képzés 30-40 dolgozót is érint, akik különböző telephelyeken dolgoznak, így sokkal rentábilisabb a tananyagot e-learningben feldolgozni, mint tantermi képzést szervezni számukra” – mutatott rá Tóth Mariann. „Én azokat a feladatokat szeretem, amiket nem lehet rutinból megugrani, hanem többnapos, akár hetes kutatás, tervezés és tanulás kell, hogy megelőzze őket. Csak így lehet előremutató az, amit csinálunk” – tette hozzá az e-learning üzletág vezetője.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ÉN-KÉPZÉS című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

 

Előző cikk

Oktatás a felsőfokon innen és az intézményrendszeren túl – Vállalati oktatás nem felsőfokon

Következő cikk

Terápia sajtónap - fotógaléria