Home»First Class»Piaci mintájú állami befektetések pezsdíthetik fel a hazai startupszférát – itt a Hiventures

Piaci mintájú állami befektetések pezsdíthetik fel a hazai startupszférát – itt a Hiventures

1
Shares
Pinterest Google+

Küldetéstudat, avagy tudatos küldetés? A Hiventures csapata számára e kettő, már indulásukkor sem volt kérdés. S hogy mi vitte rá őket arra, hogy állami tulajdonú, kockázati tőkealap-kezelőként, illetve mint az MFB Csoport Tagja, uniós és saját forrásokból egyaránt, több milliárd forintnyi tőkével nyújtsanak segítő kezet a magyarországi, inkubációs, magvető és növekedési, befektetési szakaszban járó, innovatív és startupvállalkozásoknak? Többek között erről is beszélgettünk Kisgergely Kornéllal, a Hiventures vezérigazgatójával.

Az MFB Csoport tagjaként és a Corvinus Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt., mondhatni utódjaként, milyen új vezérelv mentén indult el a Hiventures?
Az új stratégiánkat egy 2016 augusztusában hozott kormánydöntés alapozta meg, amely egy állami alapkezelő koncepció megvalósításáról döntött. Ennek értelmében a következő uniós tervezési ciklusban a kockázati tőkepénzek jelentős részét egy állami tulajdonú kockázati tőkealap-kezelő társaság fogja kihelyezni. Ez egy jelentős változást hozott a korábbi, JEREMIE-időszakhoz (ld. keretes írásunkat) képest, amikor az összes kockázati tőkepénzt magántulajdonban lévő kockázati alapkezelők kezelték. Ők persze ugyanúgy megmaradnak, de mellettük komolyabb szerepet vállal az állami tulajdonú kockázati tőkealap-kezelő, a Corvinus. A társaság ugyan már korábban is hajtott végre kockázati tőkebefektetéseket, de sokkal kisebb volumenben, mint ahogyan ezt a kormánystratégia előírja, ezért újításokat kellett eszközölnünk. Új termékeket kellett kidolgoznunk, új embereket vettünk fel, valamint kidolgoztunk egy új brandet is. Korábban ugyanis a Corvinus egy nehézkesen mozgó intézmény volt, amely kevés tranzakciót hajtott végre, és ez a brand sem volt igazán értékes.

Ezért a legjobb megoldást a teljes megújulásban láttuk, amelynek eredményeként, 2017 februárjában megszületett a mai Hiventures.

Ekkor már piacon volt minden termékünk, megvolt az új logó és a név is, illetve az új kollégák is ekkor kezdték el a velünk való közös munkát.

A JEREMIE (az angol Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises rövidítése), az Európai Bizottság és az Európai Beruházási Alap (EBA) által életre hívott kezdeményezés, melynek célja, hogy azon pénzügyi tervezési eszközök felhasználását ösztönözze, amelyek segítségével jelentősen javíthatók a kis- és középvállalkozók finanszírozási forrásokhoz való hozzáférése.

Mit jelent pontosan az, hogy egy vállalat, jelen esetben a Hiventures, a korai fázisú cégek kockázati befektetőjévé válik?
Az elsődleges hitelezők a finanszírozást nyújtó bankok, melyek azonban nem kockázati alapon működnek. Éppen ezért nagyon megszűrik a hitelt kérő cégeket, és végül csak azokat támogatják, amelyek kellően erős mutatókkal rendelkeznek, és megfelelő a track recordjuk, vagyis a pénzügyi eredményeik. Az induló vállalkozásokat amiatt sem támogatják, mivel nem rendelkeznek ezen előfeltételekkel. Ezért ők a kockázati tőkealap-társaságokhoz fordulhatnak, melyek azonban nem hagyományos hitelt nyújtanak, hanem olyan kockázati tőkefinanszírozást, melyért cserébe részesedést vásárolnak az adott cégben. A Hiventures tekintetében ez 9-től 500 millió forintig terjedő összeghatárt jelent, részesedés tekintetében pedig a 9 és a 49% között mozog, mivel csak kisebbségi részesedésre törekszünk. Így az általunk nyújtott támogatás mellé már egyfajta tulajdonosi szemlélet társul. Például, hogy az adott cég a mi financiális segítségünkkel találjon stratégiai befektetőkre olyan nagyvállalatok személyében, amelyek egy számukra izgalmasnak tűnő termék iránt érdeklődik, amely által létrejöhet egy akvizíció. De megoldás lehet a tőzsdére lépés is, tehát számunkra a megtérülés több módon is elképzelhető. Természetesen a kockázati finanszírozásnak az is a velejárója, hogy sok esetben nem jönnek be az üzleti tervek. Szükség van szerencsére is, illetve bármikor kiderülhet, hogy az adott termékre még sincsen kereslet. A menedzsment ereje is döntő lehet a megvalósításban, hiszen ha nem elég erősek, akkor akár az összes pénz elúszhat. Portfólió szinten ezzel akkor lehet pénzt keresni, ha minél kevesebb cég dől be. Bedőlések persze mindig vannak, éppen ezért olyan cégeket és startupokat keresünk, amelyekben nagyon magas növekedési potenciál van. Konkrétabban a technológiai vagy egyéb innovációval rendelkező cégeket szeretjük finanszírozni. Természetesen nemcsak finanszírozásról van szó, hanem kapcsolatokkal is segítjük ezeket a cégeket. A Hiventures rendelkezik nagyvállalati kapcsolatrendszerrel, mi ebbe tudjuk becsatornázni a startupokat, van például egy rendezvénysorozat, amelynek keretében, kéthetente-havonta 4-5 portfóliócégünket visszük el bemutatkozni, így akár nemzetközi kapcsolatokat is kiépíthetnek, valamint bővíthetik ügyfélkörüket is. Voltunk már Berlinben, Londonban és Kínában is, ahova startupokat vittünk magunkkal, hogy bemutassuk őket az ottani befektetőknek.

Mennyire sikeresek ezek az utak?
Igyekszünk úgy választani a cégek közül, hogy azok érdekesek legyenek az adott régióban. Vannak pozitív visszajelzések. A Neticle például konkrétan Németországban szeretett volna terjeszkedni, és végül sikerült is összekötnünk egy helyi, startupokat segítő szervezettel, ami lehet, hogy tényleges segítséget tud majd nyújtani nekik az iroda kiépítésében. A Big 4 cégekkel való együttműködésből pedig már konkrét üzleteink születtek.

Milyen feltétel-, illetve követelményrendszernek kell megfelelnie egy korai fázisú cégnek ahhoz, hogy a Hiventures kockázati tőkepartnere lehessen?
Minket elsősorban a menedzsmentcsapat érdekel, hiszen ezeknek a cégeknek még nincs múltjuk, előéletük. Azoknak az embereknek viszont van, akik mindezt meg akarják valósítani, így főleg olyan cégvezetőket keresünk, akiknek már volt sikeres startupjuk, amit utána el tudtak adni. Természetesen

sok esetben előfordul, hogy valaki még annyira fiatal, hogy nincs tapasztalata ezen a téren, ezért nekünk kell meglátnunk benne a zsenit, és eldönteni, hogy alkalmas-e arra, hogy sikeres startupper legyen. A munkánknak viszont éppen az a legszebb és legizgalmasabb része.

Sokszor nem elég egy jó ötlet, ha nem látjuk azt a fanatizmust, hogy a tervüket tűzön-vízen át tudják majd vinni. Mi azokat keressük, akiktől leesik az állunk, és akiknek azt mondhatjuk, hogy „Ha valaki, akkor te ezt meg fogod tudni csinálni!”. A fontossági sorrend második foka maga a termék. Feltételként egy jó csapatot és egy olyan terméket kell felmutatni, amiben látjuk a piaci potenciált.

Állami tőkealapként, a Hiventures 2023-ig közel 56,5milliárd forint értékű kockázati tőkebefektetés megvalósítását tervezi. Mi az alapcélja ezzel a beruházással?
Ebből az 56,5 milliárd forintból összesen 20 milliárd forintot tudunk kihelyezni a Pest megyei régióra és 36,5 milliárdot vidékre. Bevallom, kezdetben volt bennünk némi kétely, hogy tényleg van-e 36,5 milliárdnyi jó projekt vidéken, de beigazolódott, hogy van. Ami a jelenlegi számokat illeti, már

közel 700 cég jelentkezett hozzánk az idei évben finanszírozásért, összességében véve közel 53 milliárd forintnyi finanszírozási igénnyel. Ennek közel a 10%-át meg fogjuk tudni finanszírozni még az idei évben, 4,4 milliárd forint támogatásról pedig már döntés is született.

Miért tartják fontosnak az inkubációs, magvető támogatást?
A mi egyik legfontosabb küldetésünk mint állami tulajdonú kockázati tőkealap, hogy foglalkozzunk az ilyen nagyon korai életfázisokkal is, mert ezeket a piaci alapkezelők nem nagyon szeretik, inkább az érettebb fázisú cégekbe fektetnek. Ennek az az oka, hogy ugyanannyi munka van egy 10 milliós és egy 100 milliós vállalkozással, viszont az utóbbival többet lehet keresni és alacsonyabb is a kockázata, ha már kicsit előrébb tart a fejlődésben. Ezt az életszakaszt nem nagyon finanszírozza a piacon senki, mi viszont ebben nagyon is aktívak vagyunk. Kidolgoztunk erre egy teljesen egységes terméket, és már maga a procedúra is egy egyszerű, online jelentkezéssel elindítható. Ezután már csak néhány személyes találkozó és megbeszélés következik, majd ha látunk bennük fantáziát, ők pedig elfogadhatónak tartják a feltételeinket, úgy 3-4 hónap leforgása alatt eljuthatunk oda, hogy aláírjuk a szerződést, megalapítjuk a vállalkozást – ennek megléte nem feltétel – és bejegyeztessük azt a cégbíróságon.

Ilyen program eddig Magyarországon még nem volt,

de a világ más országait nézve, eddig még csak Írországban találkoztunk hasonlóval, ahol ez egy igen sikeres projekt. Pedig ez az egyetemen frissen végzett fiataloknak, akár a páréves multis tapasztalattal rendelkezőknek is egy jó lehetőség, ha van egy jó ötletük. Találkoztunk már egyébként az idősebb generáció képviselőivel is, de túlnyomórészt inkább a húszas-harmincas korosztályból jelentkeznek hozzánk. Februárban jártunk Cambridge-ben, ahol a Londonban és környékén tanuló magyar diákoknak tartottunk előadást a programról. Van olyan fiatal, aki azóta már jelentkezett is, és ha megkapja tőlünk a finanszírozást, úgy itthon alapítana céget, és itt valósítaná meg az ötletét. De van olyan szerződött luxemburgi társaság is, akik nemcsak, hogy a személyes találkozó miatt repültek Budapestre, de ide is terveznek költözni, miután megkapták a Hiventurestől a finanszírozást, hogy Magyarországon valósítsák meg tervüket. Természetesen a „túlélők” arányát nehéz megbecsülni, de a lehetőség most mindenki számára nyitott, és rengeteg az érdeklődő. És akik az egyéves programperiódus alatt sikerrel teljesítik azt, amiben megállapodtunk, úgy nekik további finanszírozást is tudunk adni.
A magvetők ennél már egy fokkal előrébb tartanak, hiszen ők már tudják, hogy milyen terméket szeretnének legyártani, viszont a prototípus elkészítésére és a piaci validációra még nincs megfelelő anyagi hátterük. Az ő finanszírozásuk a 60 és 120 millió forintos kategóriába esik. A növekedési termék fázisában lévők pedig már a legelőrehaladottabb cégek, akiknek van termékük, viszont a piaci terjeszkedéshez finanszírozásra van szükségük. Nekik el van különítve egy 24 milliárdos összeg a büdzsénkben, amit a támogatásukra kívánunk fordítani.

Fotó: Kiss András

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin SZÍVÜZLETEK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

 

 

Előző cikk

A víz az új föld – véget ért a Vizes Világbajnokság

Következő cikk

MINDENNAPI TÖRTÉNETEK – KRIGLER GÁBOR AZ HBO SAJÁT GYÁRTÁSÚ SOROZATAIRÓL