Home»Startup»Nem csak a Tesláké a világ – Okosíthatóak a buta járművek is

Nem csak a Tesláké a világ – Okosíthatóak a buta járművek is

8
Shares
Pinterest Google+

Egy magyar startup innovációs fejlesztésének köszönhetően már a régi – de 16 évesnél nem idősebb – autókat is lehet okosítani, és bár nem lesz menő műszerfaluk, mint a Teslának, a beépített kommunikációs eszközzel minden adat, amit begyűjt a rendszer az autóról és a járművezetőről, ugyanúgy lekérdezhető lesz, mint új társaiknál. Varga Péterrel, a Konetik technológiai igazgatójával beszélgettünk az eszköz egyediségéről, vállalkozásuk ötletéről, üzleti modelljükről és hosszú távú céljaikról.

Kezdetben Smartdrive néven indították el startupjukat. Mi volt az induló vállalkozás alapkoncepciója?
A Konetik kezdő vállalkozást hárman indítottuk Szabó Balázs ügyvezetővel és Nyikos Gergő termékfejlesztésért felelős igazgatóval, én pedig jelenleg is technológiai igazgatóként tevékenykedem a cégben. Az alapelképzelés szerint az autós adatok analitikájával és üzleti döntéstámogató szerepével kezdtünk el foglalkozni. A járműhasználati szokások megismerését és optimalizálását céloztuk meg, valamint az autók minél hatékonyabb használatát a céges flották esetében. A 2014-ben megalapított startup technológiai fejlesztése a kezdetektől fogva Budapesten történik, a cég másik lába pedig Berlinben van, ahol elsődlegesen a salesmarketinggel foglalkozik németországi csapatunk.

Miért változtattak időközben cégnevet?
A névváltoztatás oka a jelenlegi brandünk kialakulásához köthető. Olyan nemzetközileg könnyen használható, egyedi kifejezést kerestünk, ami könnyen leírható és tükrözi a cég technológiai beállítottságát.

A kifejlesztett eszköz milyen adatokat tud begyűjteni és kimutatni? Miben segíti a járművezetőket?
A rendszer alapját egy plug and play módszer, egy egyszerűen az OBD-porthoz csatlakoztatható hardver és egy online platform adja. Az első út megtétele során az eszköz felveszi a kapcsolatot a szerverrel, és mobilhálózaton keresztül elkezdi az összegyűjtött adatok továbbítását. A járművekből érkező adatokat feldolgozzuk és az online felületen, térképen megjelenő lokációs információként, statisztikákként és előrejelzésekként jelenítjük meg a felhasználók számára, ezzel biztosítva az adatalapú döntéshozást a cégek számára. A Konetik rendszere megjeleníti az adott út hosszát, várható időtartamát, az üzemanyag-fogyasztást, a maximális sebességet, sőt, még az üzemanyagköltséget is. Emellett minden útról kimutatja az üresjárat időtartamát, a sebességdiagramot, a pillanatnyi fogyasztást, a motorhőmérsékletet és a fordulatszám-diagramot. Az adott időszak alatt megtett utak és kilométerek számát is képes a rendszer kimutatni, illetve a járművek kihasználtságát százalékban kifejezve adja meg. Mér még átlagfogyasztást, akkumulátor-töltöttséget, kimutatja az autóban megjelenő hibakódokat és értelmezésüket, képes az útvonalak térképes ábrázolására, illetve a céges és privát utak megkülönböztetésére. A sofőr induláskor a telefonján manuálisan válthat a két üzemmód között, például ha szabadságot vett ki. A magán- és hivatalos utak különválasztása az adózás miatt is fontos, mert például az autó lízingdíjának áfája az utóbbinál visszaigényelhető. Mivel a rendszer azt is előrejelzi, hogy a korábban begyűjtött adatok alapján mennyi út várható a következő hónapokba, ezzel segíti a vállalati költségtervezést és a tényleges használaton alapuló beruházási döntéseket.
Folyamatosan fejlődő szoftvert kapnak a felhasználók. Fejlesztőcsapatunk folyamatosan dolgozik újabb funkciók fejlesztésén, így folyamatosan bővül a szolgáltatás felhasználási lehetősége. Egyik újabb fejlesztésünk a közös használatú autó kezelésében nyújt segítséget a felhasználóknak. Emellett minél többet ismerkednek a felhasználók az online felülettel, annál több, számukra hasznos apróbb megoldást találnak a rendszerben.

Játékos módszerekkel veszik rá a járművezetőket a biztonságos vezetésre. Hogyan?
Jelenleg is fejlesztés alatt van a sofőrprofilozás funkciónk, aminek célja értékelni a sofőrök vezetési stílusát a kiugró manőverek figyelembe vételével. A három elemzett manőver: gyorsítás, lassítás és kanyarodás. A kapott értékek alapján lesz lehetőség játékos, segítő attitűddel javítani az egyéni vezetési stílusokon.

Okostelefonnal is nyomon lehet követni az autókat, a Konetik eszközének mik az előnyei?
Az okostelefonos megfigyelés kizárólag a flotta helymeghatározásában és útvonalak nyomon követésében nyújt segítséget. Ezzel szemben a mi eszközünk sokkal többfajta adatot gyűjt a járművekről, amelyeket statisztikák és előrejelzések formájában feldolgozunk, így segítve a felhasználót a flottakezelés tervezhetőségében. Szolgáltatásunk megoldást nyújt olyan problémák kezelésében, mint a szervizelés előzetes ütemezése, a közös használatú autók kezelése, az esetleges meghibásodások előrejelzése a motorból kiolvasható hibakódok alapján és az automatikus útnyilvántartás készítése.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin KÍSÉRLETEZŐK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Sikeres kísérletek a mérnöki kultúrában

Következő cikk

EGÉSZSÉG CSEPPEKBEN – TRADICIONÁLIS GYÓGYKÉSZÍTMÉNYEK ÉS IZGALMAS ÚJÍTÁSOK A BÉRESNÉL