Home»Startup»A tyúk meg a tojás – A termelőtől a reggelizőasztalra szállít a YouTyúk

A tyúk meg a tojás – A termelőtől a reggelizőasztalra szállít a YouTyúk

1
Shares
Pinterest Google+

Meseszerű történet a Balaton északkeleti csücskénél elterülő Litér községben élő egykori gépészmérnök, Balogh Ákos vállalkozása. A ma már nagycsaládos apuka gyeden volt egyik gyermekével, amikor a feleségével megálmodták a YouTyúk ötletét, amely egyszerre ember- és természetközpontú üzleti elképzelés, megsegítve a vidéki termelőket, és friss, igazi tojást juttatva jó pár budapesti lakos asztalára, és még néhány éttermi kosztba is. A 2014-ben indult online tyúkfoglaló és tojásrendelő üzleti elképzelés – amelyet furcsa lenne startupként emlegetni, holott tulajdonképpen mégis az – jó ütemben bővül, és bár, ahogy az alapító fogalmaz, nem járnak Audival, azért szépen eléldegélnek belőle.

„Célunk, hogy igazi lehetőséget adjunk a vidéki gazdáknak a megélhetésre, és igazi, természetes tojást a vevőinknek. Bízunk benne, hogy együtt tanulhatjuk meg, miként gondoskodhat egymásról vásárló és gazda” – olvasható a YouTyúk honlapján a vállalkozás ars poeticája, amely szépen összegzi a nem hétköznapi üzlet lényegét. Ahogy Balogh Ákos is elmondta, vidéki emberként maga is látja, mennyire nehéz a termelők élete, hiszen egyszerre kell dolgozniuk, és a piacon kint állva árulniuk a portékájukat, amit egy kisebb család vagy vállalkozás esetében szinte lehetetlen megoldani. A fiatal egykori gépészmérnök ezért elgondolkodott, melyek azok a megtermelhető élelmiszerek, amelyeket mindennap fogyasztunk, ugyanakkor nem romlanak meg túl hamar, mint a hús- vagy a tejtermékek, és alternatív formában értékesíthetőek lennének. Ez esetben először a tojás volt meg, és azt követte a tyúk, hiszen Balogh Ákos úgy döntött, tojásból szervez üzletet, amelyhez aztán már csak azokat a termelő gazdákat kellett megtalálnia, akik társultak az üzletbe, oly módon, hogy tojóikat felajánlják a valódi, háztáji ízeket kereső fogyasztóknak. „Szerettünk volna valamifajta hozzáadott értéket teremteni, amit részben a régi idők ízeinek felidézésével és a szabadtartású tyúkoktól származó tojás eladásával képzeltünk el, és mindenképpen kistermelőknek akartunk ezzel lehetőséget kínálni az értékesítésre. A vidéki kisfalvak társadalmi helyzete nem túl jó, mi pedig ezzel szeretnénk támogatni a vidéki családokat, hogy megérje gazdálkodó életmódot folytatniuk” – mondta el az alapító.

Nagycsaládos üzlet

A YouTyúkot Balogh Ákosék ketten jegyzik a feleségével, de természetesen alkalmazottaik is vannak, és a termelőiket sem hagyja ki a felsorolásból, amikor a vállalkozás méretéről érdeklődöm. Ahogy elmondta, a szervezés és az összeállítás terén is nagycsaládként definiálják magunkat, hiszen nagyon szorosan össze kell dolgozniuk, ezért nagyon fontos, hogy a végletekig megbízzanak egymásban. „Ez a vállalkozás teljes egészében a bizalomra épül” – hangsúlyozza.
A kezdetekről elmondta, hogy amikor 2014-ben megszületett a vállalkozás koncepciója, azt egy féléves előkészítési időszak követte. Megismerték a jogi szabályozást, az ide vonatkozó adóügyi kérdéseket, élelmiszer-biztonsági feltételeket. A rengeteg utánajárást Balogh Ákos nem főállás mellett, hanem a gyed időszaka alatt végezte, hiszen kettejük közül ő maradt otthon egyik gyermekükkel. Célul tűzte ki, hogy ha a gyed lejártáig sikerül elindítani a vállalkozást, akkor főállásban ezzel fog foglalkozni, amit sikerült is megvalósítaniuk. Az induláshoz nem igényeltek tőkeinjekciót, csupán arra ügyeltek, hogy a megtermelt profitot visszaforgassák a további építkezésbe, de így is mindig maradt valamennyi hasznuk, így épült-szépült lassan a kis vállalkozásuk. Bár a YouTyúk idővel nagyot nőtt, ahogy Balogh Ákos fogalmaz, ők nem egy tipikus startup, amely bevonja a tőkét, és aztán mindenki Audival jár, „de azért eléldegélünk belőle” – mondta.

Farmerlét online

Ehhez persze tenni is kellett. A kezdetben mindössze három termelővel induló vállalkozásnak ma már komoly partnerei vannak a keresleti és a kínálati oldalon is. Bár a honlapon csak öt gazdát, illetve gazdacsaládot találunk, valójában többen „termelnek” a YouTyúknak, amelynek szolgáltatásait ma már vendéglátóegységek és éttermek is igénybe veszik. A jövő évtől tervezik online felületük átalakítását is, amely által egy profibb kiszolgálóoldal áll majd a fogyasztók rendelkezésére. Miután a vállalkozás gazdasági oldaláról érdeklődtem, az alapító elmondta, hogy most jellemzően a termelőkből is inkább a közepes méretűeket részesítik előnyben, hiszen ár-érték arányban egyelőre ez a jövedelmezőbb, ám a cég fejlődésével tervezik, hogy bevonják a 10–20 tyúkos kistermelőket is, ez pedig azt jelentené, hogy egy faluból 10–20 kistermelőt is becsatlakoztatnának a vállalkozásba.

A vásárlóknak három csoportja fogyaszt YouTyúk-tojást, elsőként említhetők a folyamatosan és évek óta rendelő bázisfogyasztók, őket követik a visszatérő vásárlók, akik időszakosan rendelnek a YouTyúktól, és persze folyamatosan jelennek meg az új rendelők is, akik közül meg is maradnak, de az is előfordul, hogy inkább mégis a hipermarketben vásárolják tovább a tojást. Adódik a kérdés, hogy a házias ízeken túl mi motiválhat még egy YouTyúk-vásárlót? Balogh Ákos elmondta, hogy a háztáji ízvilág mellett fontos szempont, hogy a tojást tojó tyúkok szabadtartásúak, tehát egyfajta fogyasztói tudatosság és fenntarthatósági szemlélet is jellemzi a vásárlókat. Az alapító szerint egyébként egyre nyitottabbak vagyunk ezekre a kérdésekre, úgy véli, ez egy fejlődő trend, ugyanakkor még legalább 5–8 év, mire elérünk egy ideálisnak mondható és valóban nyugatiasabb szemléletet ezen a téren is.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ZÖLDÜGYEINK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

„Azt hiszik, rendesek, mert a kukába dobták a szemetet”

Következő cikk

„Nem csak egy kocka” – Interjú Sipos Judittal, a LEGO Csoport magyarországi ügyvezető igazgatójával