Home»Gasztro»Egy hely, ahol az is számít, hogyan élnek a kávétermelők: Ecocafe

Egy hely, ahol az is számít, hogyan élnek a kávétermelők: Ecocafe

0
Shares
Pinterest Google+

„Szerettünk volna egy helyet Budapesten, ahol a minőségi kávé, a barátságos környezet és a környezettudatosság mind egy helyen található meg. Egy olyan kávézót, ahol organikus és fair trade alapanyagokat felhasználva képviseljük a specialty kávékultúrát hazánkban.” Az Ecocafe társtulajdonosával, Polyák Judittal beszélgettünk a családi vállalkozásként, az Andrássy úton működő kávézó történetéről, filozófiájáról és jövőképéről.  


Kávézó születik – környezettudatos filozófiával

Az Ecocafe társtulajdonosa, Polyák Judit vendéglátói tapasztalatait már a tanulmányi évei alatt elkezdte gyűjteni. „A férjemmel mindketten pályaelhagyók vagyunk: én közgazdaságtant tanultam, a férjem politológus-jogász, és az egyetemi éveink alatt cserediákként elkezdtünk külföldön dolgozni. Kezdetben vásárokon hot dogot és minifánkot árultunk, majd annyira megtetszettünk az egyik egyesült államokbeli főnökünknek, hogy államvizsga után elintézte a munkavállalói vízumokat, és néhány évet még a kinti vendéglátásban dolgozhattunk. Miután hazaköltöztünk, tudtuk, hogy 30 évesen már nem akarunk pályakezdőként dolgozni a szakmánkban, és akkor merült fel a kávézó ötlete” – emlékezett vissza. Mivel itthoni vendéglátói tapasztalatuk nem volt, egy hosszú tanulási folyamat előzte meg a vállalkozásuk indítását: elvégeztek egy baristaiskolát és egy vendéglátós képzést.

„Amit az elmúlt 7-8 évben képvisel az Ecocafe, az belőlünk fakad.

Évek óta foglalkoztatott minket a környezetvédelem, az újrahasznosítás. Amint lehetőség volt rá, elkezdtük szelektíven gyűjteni a hulladékot, figyelni arra, milyen kozmetikumokat, mosószert, tisztítószert használunk, így amikor elhatároztuk, hogy vállalkozásba kezdünk, magától értetődő volt, hogy a vendéglátásban is megvalósítjuk ezt a környezettudatos filozófiát.

Az Ecocafe 2011-ben indult családi vállalkozásként. A tulajdonos elmondta, hogy akkor még a kávézási kultúra nagyon eltérő volt a maihoz képest, a környezettudatosság pedig még gyerekcipőben járt. A beszállítók megtalálása egy-másfél éves kutatómunka volt, igyekeztek felderíteni a hazai piacot, amikor még „a bio egyet jelentett a kukacos almával és a tarisznyás hippikkel”. Nekik kellett utánajárniuk, hogy a papír újrahasznosítható, a tisztítószereik, a felmosónyél, a vödör ökológiailag lebomlók legyenek. „Akkor még kemény munka volt megtalálni azokat a cégeket, amelyek biotermékeket állítottak elő, ma már a forgalmazók keresnek meg minket. A termékeink 97%-a ökológiai gazdálkodásból származik” – mondta el a társtulajdonos.

Bio-, vegán- és mentes termékek – nem csak érzékenyeknek

Az elmúlt hét év során a tulajdonosoknak sikerült hosszú távú és jól működő kapcsolatot kialakítaniuk a beszállítókkal. A tejkínálatban vannak növényi helyettesítő tejek és normál biodinamikus tejek. Az utóbbit egy családi vállalkozásként működő, Balaton-felvidéki ökogazdálkodásból kapják, ahova minden nyáron eljárnak „gyárlátogatásra” megnézni, hány borjú van, és milyen körülmények között élnek. Emellett van laktózmentes biotej is a kávézó kínálatában, illetve szója-, rizs- és zabtej is. „Mivel laktózérzékeny vagyok, elegem volt abból, hogy nem tudok meginni egy jó tejeskávét, vagy ha igen, akkor felárat számolnak rá. Nálunk a tejhelyettesítők is felár nélkül kaphatók, mert azt gondoljuk – bár vannak, akik divatból isszák –,

az ételintolerancia nem egy választási kérdés, és ne sújtsuk még azzal is őket, hogy plusz anyagi terheket rovunk rájuk”

– fejtette ki Polyák Judit. Vannak még glutén-, cukor- és laktózmentes sütemények, a húsosok mellett pedig vegán és nyersvegán szendvicsek is. A kenyereket a Piszkei Öko pékségtől rendelik, amely Magyarországon elsőként készített biokenyereket és -süteményeket. A céggel már a nyitástól együttműködnek, amely saját kenyeret is kifejlesztett az Ecocafénak. A biomézet szintén egy méztermelő családi vállalkozótól vásárolják.

Polyák Judit elmondta, hogy a környezettudatos filozófiájuk olyan ösztönösen organikusan épült ki a kávézó megalapításától, hogy fel sem merült bennük, hogy ez többletet jelent a konkurenciákkal szemben, és a vendégek valós hozzáadott értékként fogadnák. „Azt gondolom, hogy az a mi elmaradásunk vagy hibánk, hogy nem kommunikáljuk azt a fajta pluszt, amit képviselünk. Az önmenedzselés nem az erősségünk. A mai napig nehéz eldönteni, hogy a vendégeink közül ki az, aki tényleg a zöld világnézetünk miatt keres fel minket, és mert bio-, illetve vegán termékeket is árulunk, vagy ki az, aki csak azért jön be, mert jó helyen vagyunk, és könnyen megtalál. Az biztos, hogy a visszajáró vendégeink tudatosan választanak minket, és mindig érdeklődnek az újításaink iránt. Most például átálltunk a lebomló szívószálakra és a komposztálható elviteles poharakra.”

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ZÖLDÜGYEINK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

„Megtartottuk az értékeket, miközben olyan fesztivált hoztunk létre, amely tovább tud élni” – Interjú Oszkó-Jakab Natáliával, a Művészetek Völgye Fesztivál programigazgatójával

Következő cikk

A kapitalizmus után a CSR jön