Home»First Class»„Ha nem akartam volna, akkor is YouTube-specialista lettem volna” – Interjú Kovács Péterrel, a YouTube új hazai felelősével

„Ha nem akartam volna, akkor is YouTube-specialista lettem volna” – Interjú Kovács Péterrel, a YouTube új hazai felelősével

4
Shares
Pinterest Google+

Kovács Péter körülbelül három hónapja vette át a legnagyobb videómegosztóval járó feladatok menedzselését Bíró Páltól, aki jelenleg a Google magyarországi irodájának vezetője. YouTube-hirdetésekről, influencer marketingről, a társaság kényes ügyeiről, valamint a Momo-jelenségről is beszélgettünk.

Eddigi ismereteink szerint Bíró Pál, a Google magyarországi vezetője felelt a YouTube-ért is.
Igen, bár a cégen belül még mindig startuphangulat uralkodik, éppen ezért nem hiszünk a „nagy kinevezésekben”. Attól, hogy valaki egy országban egy adott programért felel, még nem nevezzük őt például YouTube country managernek. De tény, hogy a meglévő feladataim mellé kaptam újakat, tulajdonképpen én vagyok a kapocs a hazai hirdetők, ügynökségek, tartalomgyártók, influencerek és a Google/YouTube-csapatok specialistái között.

Miért kapott több feladatot?
A feladatkörök is sűrűn változnak, logikus volt, hogy hozzám került ez az ágazat, hiszen a YouTube nagyon sok ponton kapcsolódott a korábbi feladataimhoz. Rengeteget dolgozom együtt ügynökségekkel, ezért ha nem is akartam volna, akkor is YouTube-specialista vált volna belőlem. Ha van olyan szegmens, amely rettenetes növekedésben van, akkor az a videós terület, cégen belül szoktuk mondani, hogy negyedévente átírjuk a tízéves terveinket, mert olyan gyorsan fejlődik a piac. […]

A youtube-os feladataihoz milyen jogosítványok párosulnak?
Nekem kell felmérnem az igényeket az ügynökségi, hirdetői és felhasználói oldalról, továbbá az én felelősségem az, hogy a Google csapatai által kidolgozott stratégiák érvényesüljenek a piacon. A YouTube egy döbbenetesen összetett platformmá vált. […] Csak a YouTube-hoz kapcsolódó tréningprogramunkból körülbelül 30-40 van, nekem kell eldöntenem, hogy ezek közül melyikeket hozzuk el Magyarországra, hiszen nem mindegyiknek a bevezetése indokolt még. Oda-vissza felelősségi köröm van a Google és a piac felé is. […]

Hogyan alakul a véleményvezérek és az átlagfogyasztók aránya?
Percenként 400 órányi videó kerül fel a YouTube-ra, ezzel párhuzamosan robbanásszerűen növekszik az influencerek száma is. Hogy csak egy dolgot említsek: Dancsó Péter hamarosan eléri az egymillió feliratkozót. Gondoljunk bele, hogy hány olyan kábelcsatorna van, amelyeknek ez az elérés távolról sincs meg havi szinten sem. Ezek a srácok eljutottak arra a pontra, hogy nagyon meghatározó szereplőivé váltak a médiatérnek. Szerveztünk rendezvényeket, ahova elhívtunk véleményvezéreket: együtteseket nem rajonganak úgy körül, mint ahogyan őket. […]

A véleményvezérek számára jelenleg a megélhetést az influencer marketing biztosítja, viszont ez a piac meglehetősen szabályozatlan, a Gazdasági Versenyhivatalnak mindösszesen egy, jogi kötőerővel nem rendelkező útmutatója van ezzel kapcsolatban. […] Fontos tudni, a YouTube szigorúan szabályozza, hogy mikor, kinek és milyen termékelhelyezést enged. Nagyon fontos: a felhasználót nem szabad megtéveszteni! A termékelhelyezést fel kell tüntetni, és nem szabad olyan megoldást alkalmazni, amely a Google-hirdetésre hajaz.

Ezt csinálta Majka és Curtis, akik egy Sony reklámszpotot bevágtak az egyik videóklipjük elé.
A YouTube le is vette azt a tartalmat, pedig azzal nem volt baj, hogy a fejükön vagy a nyakukban volt az említett gyártó fejhallgatója. Ugyanakkor a termékelhelyezést jelezni kell a szolgáltatónak, amit a feltöltés során egy menüpont kipipálásával meg tud tenni a véleményvezér. […]

Az interjú elején már szóba kerültek a káros tartalmak, most szeretnék visszatérni erre egy kérdés erejéig. […] Amikor arról beszélünk, hogy 400 órányi tartalom kerül fel a YouTube-ra percenként, akkor lehetséges megakadályozni a Kék Bálna- és Momo-szerű jelenségeket?
Lehet és kell, mindehhez pedig megvannak az eszközök, algoritmusok, amelyeket folyamatosan fejlesztünk. A legtöbb tartalom már a feltöltés alatt elvérzik. Sajnos háború zajlik, mert vannak, akik mindent megtesznek azért – akár mérnökök bevonásával –, hogy eljuttassák az emberekhez a megosztó tartalmakat.

Ha megvannak az eszközök, akkor hogyan fordulhatott elő az az eset, amikor a 15 millió követővel rendelkező Logan Paul felvételt készített egy felakasztott emberről, majd feltöltötte a megosztóra?
A YouTube akkor tud hiteles platform maradni, ha mindenkivel betartatja a játékszabályokat. Ugyanakkor azt tudni kell, hogy mindig van egy első alkalom, ami a későbbi működést meghatározza. Az ember egyimpulzusos tanulásra képes, a gépeknek rengetegszer kell megmutatni ugyanazt a mintát. Bármenynyire is szeretnénk azt mondani, hogy van 100 százalékosan biztonságos rendszer, sajnos ilyen nincsen. […]

A Google-nek az utóbbi időben voltak kényes ügyei: […] Az Európai Parlament 4,3 milliárd eurós bírságot szabott ki a vállalatra, mert véleményük szerint visszaélt az erőfölényével az Android operációs rendszert használó tablet- és okostelefongyártókkal szemben. De az is kiderült, hogy egy titkos megállapodás keretében adatokat szolgáltatott ki a MasterCard a társaságnak. Önnek mi a véleménye ezekről az ügyekről?
Rettenetesen összetett esetekről beszélünk, ahogy az én területem a YouTube, ezekre a területekre is megvan a kijelölt szakember. Annyit mondhatok, hogy ha van valamilyen szabály, amelyet be kell tartani, azt mi betartjuk.

A peres ügyekben a bíróságnak kell eldöntenie, hogy kinek van igaza, viszont azt nem értem, hogy a MasterCard-együttműködést miért nem hozta nyilvánosságra a társaság.
A MasterCard-együttműködésre vonatkozó álláspontunkat nyilvánosságra hoztuk, ennek értelmében ez egy „beta product” volt, amelyet kizárólag az USA-ban teszteltünk. A sajtó által kiteregetett információk alapján nem szeretnék véleményt formálni.

 

A teljes interjút a frissen megjelent, 4.0 című lapszámunkban olvashatja.

Előző cikk

Hivatalos ügyek - Interjú Morcz Fruzsinával, a Zeneipari Hivatal alapítójával

Következő cikk

A tegnap, a ma és a holnap stílusa Párizstól Hollywoodig