Home»Startup»Már a jelenben a jövő – észbontó fejlesztések a CES-en

Már a jelenben a jövő – észbontó fejlesztések a CES-en

1
Shares
Pinterest Google+

Januárban ismét kitárta kapuit a CES, a világ legjelentősebb technológiai szakkiállítása, amely idén az emberiség aktuális problémáira kereste a megoldást – így többek között a környezetszennyezésre, a kiberveszélyre, az egészségügyi gondokra, az energiaellátásra, az aszályra vagy más természeti katasztrófákra. A Las Vegas-i szakkiállításon több magyar cég is részt vett.

Az életminőség javítása a tét

A CES 1967 óta rengeteget fejlődött: míg az elsőn 100 kiállító és körülbelül 17 ezer látogató vett részt, napjainkban már 4 ezernél is több cég képviselteti magát 155 országból, és csaknem 200 ezer látogató fordul meg az eseményen. A programban sok más mellett helyet kapott az 5G, az okosvárosok, az önvezető járművek, a kriptovaluták, a viselhető okoseszközök, a virtuális és kiterjesztett valóság, a 3D-nyomtatás, a drón- és robottechnológia, a mesterséges intelligencia és az e-sport is.
Idén teljesen új elemként kaptak kiemelt figyelmet a CES programjában az úgynevezett reziliens technológiák, amelyek az emberiség életminőségét hivatottak javítani, illetve a minket fenyegető legrémisztőbb veszélyekkel veszik fel a küzdelmet. „Kötelességünknek tartjuk, hogy elősegítsük azoknak a technológiáknak a megszületését és terjedését, amelyek javítják az emberiség életminőségét, hiszen mindannyiunknak szüksége van például az olyan alapvető szolgáltatásokra, mint az elektromosság, az ivóvízellátás vagy a szélessávú internetkapcsolat. A közelmúlt természeti katasztrófái és az egyre súlyosbodó klímaváltozás pedig azt is nyilvánvalóvá tették, hogy az innovációt még inkább az emberiség szolgálatába kell állítani, hiszen egyre szaporodnak a ránk leselkedő veszélyek” – fogalmazott Gary Shapiro, a CES-t szervező Amerikai Fogyasztói Technológiai Társaság elnök-vezérigazgatója.

A számos kiállító nagyvállalat és startup mellett igazi technagyágyúk is előadták a vízióikat a jövőről. A rendezvény nyitóelőadását I. P. Park, az LG elnöke és technológiai vezetője tartotta, bemutatva, hogyan változtatja meg a mesterséges intelligencia (AI) a felhasználók életét a fejlődésre, az összekapcsolhatóságra és nyíltságra építve. Ginni Rometty, az IBM elnök-vezérigazgatója pedig beszédében azt taglalta, hogy az olyan újítások, mint az AI és a kvantumtechnológia milyen drasztikus pozitív hatást fejtenek majd ki az üzleti életre és a társadalomra. Hans Vestberg, a Verizon vezérigazgatója az 5G-ben rejlő lehetőségeket tárta fel előadásában, míg Lisa Su, az AMD elnök-vezérigazgatója a számítástechnika új generációjáról beszélt, amely alapjaiban határozhatja meg a játék- és virtuális szórakoztatóipart.

Magyarok a CES-en

A Las Vegas-i szakkiállításonöt innovatív cég is képviselte hazánkat. A Dobox, amelyről már korábbi lapszámunkban is írtunk, a kifejezetten Apple termékekre fejlesztett hordozható, vezeték nélküli dokkolóállomását állította ki. A GPS Tuner az outdoor és biciklis navigációs applikációját, illetve az e-bike vezérlésrendszerét mutatta be, a velük készített interjút korábbi számunkbanolvashatják.
A Grepton a kiterjesztett és virtuális valóságra (AR és VR) építő megoldásait tárta a közönség elé. A berendezés használatával gyorsabb lehet egy-egy genetikai eredetű emberi betegség hátterének megismerése és a gyógyításhoz szükséges terápia kidolgozása. A közvetlen humán gyógyászati felhasználáson túl a szoftver segítséget nyújthat a vegyipar és a biotechnológia orvosi kutatásokkal foglalkozó cégeinek, és a környezetvédelem bizonyos területein is sikerrel alkalmazható lehet mind a hazai, mind a világpiacon.
Az autós navigációs és infotainmentszoftvereiről ismert NNG az autós kiberbiztonsági megoldására és az iGo navigációs szoftverére próbálta felhívni a figyelmet. Számos autógyártóval és autóipari beszállítóval dolgoznak együtt, hogy teljesebbé tegyék a legszűkebb értelemben vett vezetési élményt és az autóban elérhető online szolgáltatásokat. Figyelmük középpontjában a vezetés élménye áll, így fejlesztik a kommunikációt a sofőr, az autója és a felhőalapú szolgáltatások között, hogy ez az élmény sokkal intelligensebb és intuitívabb legyen. A jövő infotainmenttechnológiáit fejlesztik, hogy még teljesebb felhasználói élményt hozzanak létre. A világ tíz vezető autógyártójából hét az NNG megoldásait használja, és általuk több mint 30 autómárkában vannak jelen.

A kiállításon továbbá részt vett hazánkból a Safeskin is, amely különleges lopásgátló tokokat gyárt iPhone-ra. A Safeskin védelmi rendszer háromszintű. Maga a tok két darabból áll, ezeket egy különleges zárszerkezet fogja össze. Miután rácsúsztattuk a készülékre a burkolatot, egy speciális kulccsal kell elforgatni a benne rejlő három lapos korongot. Tartozik a tokhoz egy kiegészítő, az Eye nevű korong, amely nagyjából akkora, mint egy macaron. Ez folyamatosan Bluetooth-kapcsolatban van a készülékkel, és azonnal riaszt, ha a telefon a megadott távolságon kívülre kerül. Választhatunk, hogy a szűkebb ötméteres körben tartjuk-e a telefont, vagy hét méterre is eltávolodhatunk riasztás nélkül. Ebben tudjuk tárolni a retesz kulcsát is. Szükség volt egy alkalmazásra, hogy a tok működjön, mert csak ezzel lehetett megoldani a Safeskin fő funkcióját, a kikapcsolásgomb tiltását. Hiába nyomkodja a tolvaj a készülék oldalán lévő gombot, az nem fog reagálni, hosszan nyomva sem. Riasztásnál a készülék kijelzőjét is blokkolják, hogy az illetéktelenek semmihez ne férjenek hozzá.

Sörgyár és pékség otthon

Az a tény, hogy a gépek a jövőben átveszik a munkánkat, már valójában a jelen. A Breadbot emberi segítség nélkül képes megsütni óránként tíz különböző kenyeret. A teljesen automatizált működéshez mindössze fel kell tölteni az alapanyagkészletet, majd elindítani a Breadbotot. Akár egy teljes személyzetet is kiválthat a fejlesztés, hiszen a szaktudást előre programozták, a megsült kenyeret már csak ki kell venni a sütőből, majd értékesíteni – ehhez pedig akár egy ember is elegendő. A CNN szerint három amerikai üzletlánc az idén már el is kezdi tesztelni a gépet.

Az idei kiállítás váratlanul erős volt alkoholos témákban. A prímet azonban az LG kapszulás sörautomatája vitte, amely nagyjából úgy működik, mint a népszerű kapszulás kávégépek, csak nem egy perc múlva lehet csapolni belőle, hanem a víztartály feltöltése és a kapszulák behelyezése után két-három héttel, fajtától függően. Az erjesztés folyamatát egy applikáción nyomon lehet követni, és ha a gép kifogy, előzékenyen kitisztítja saját magát. Ötféle sört tud főzni: sima pale ale-t, IPA-t, búzát, pilsenit és angol barnát/feketét (stout), egy adag öt litert, vagyis tíz korsót jelent. Az igazi sörínyencek valószínűleg gyűlölni fogják, de a pár éve itthon is divatba jött házi sörfőzésnek óriási lendületet adhat. Akkor is, ha itt a sörfőzés speciel egy gomb megnyomását jelenti. Egyelőre csak Dél-Koreában tervezik piacra dobni, és az árról még nem tudni semmit.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin JÁRMŰIPAR című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Engedett a nyomásnak az Audi

Következő cikk

Van a delfineknek elég bajuk, ne zárjuk börtönbe őket – Főleg ne Budapesten!