Home»Startup»10 éves a Kubik Coworking

10 éves a Kubik Coworking

0
Shares
Pinterest Google+

Vajon hogyan élte túl a coworking piac az elmúlt évek kihívásait és mivel lehet ma motiválni a kissé megszorongatott vállalkozó réteget, hogy kiszakadva a kanapé kényelméből betérjen egy közösségi térbe dolgozni? A Kubik az egyik legszebb környezetben, a Jászai Mari téren várja tizedik éve alkalmi és állandó bérlőit. Mocsári Évi társtulajdonost kérdeztük az utóbbi évek kihívásairól, örömeiről és működésük alapvetéseiről. 

Idén tíz éves a Kubik, de hogy indult az iroda, mi a történetetek? 

A Kubikot tíz éve alapította meg Rövid Levente. Ő nagyon sokat dolgozott Berlinben illetve Londonban és ott lett figyelmes arra, mennyire népszerű és hatékony munkavégzési forma is a coworking. A kinti irodákban sok, különböző szektorból érkező freelancer dolgozott együtt kötetlenül, ami egy nagyon jó, oldott életérzést kölcsönzött a résztvevőknek és az irodák működésének. 

Pár év különbséggel nyitott aztán idehaza három iroda, közöttük mi is, mint Kubik talán éppen harmadikként Levente jóvoltából. Azóta eltelt 10 év, amit kimondani is furcsa, a Kubik pedig már nemrégiben megnyitott, harmadik helyszínével üzemel. 

Milyen tereket és lehetőségeket talál, aki betér hozzátok? 

Jelenleg 30 munkaállomásunk van a Jászai Mari téren található központi irodánkban, köztük öt zárható irodával, különböző méretű tárgyalókkal és egy rendezvénytérrel. Teljesen változó, hogy kik veszik igénybe ezeket a helyiségeket: van köztük nyelvtanár, de az ország legnagyobb cége is eljött már hozzánk tréningre, valamint kiállítások, művészeti események és workshopok kaptak már helyet nálunk. De volt már reklámfilm forgatásunk is például. Ezeken túl virtuális irodaként is működünk, tehát azoknak is segítséget tudunk nyújtani, akik távolra vezetnék a magyarországi székhelyű cégüket.

Illetve van két másik helyszínünk is, egy lakásirodánk a Budai Nagy Antal utcában, három különböző irodával, illetve a rakparton nyílt egy új lokációnk négy további irodatérrel. 

Amiért bennünket szoktak szeretni, az egyrészt a Pozsonyi út és a Margitsziget illetve a Duna közelsége. Tavasztól őszig a környéken sétálva elég pár perc, hogy beleszeressünk ebbe a környezetbe. Nagyon kedves, helyes emberek dolgoznak a kisboltban, a zöldségesnél, a kávézóban. Tényleg ugyanazokkal az arcokkal találkozhatunk nap mint nap, mintha egy pici falu lenne az egész kerület. Nagyon-nagyon szokták szeretni ezt a világot magyarok és külföldiek egyaránt. Napközben ki lehet menni levegőzni, ebédelni, futni a szigetre, közel van és jól megközelíthető a belváros, átélhető a városias pezsgés, de körbevesz a természet is. 

Sokféle a piac, mégis hogy lehet ebben kitűnni? Mi az ars poeticátok? 

Mi egy közepes méretű coworking iroda vagyunk, és nem is akarunk a legnagyobbak lenni, nincsenek ilyen világleigázó terveink. Ebben szeretnénk a legjobbak lenni és ehhez nap mint nap barátságosnak és kedvesnek lenni odafigyelve mindenre és mindenkire magunk körül, hogy nekik már tényleg csak a munkára keljen fókuszálniuk. Érdekelnek bennünket azok az emberek, akik idejönnek. Örülünk, hogy egy kávéval mosolyt tudunk csalni az arcukra, és az sem baj, ha nem akarnak velünk beszélgetni mert elmélyülnek a feladatokban vagy mert nem igénylik ezt. A fontos, hogy megéljék azt a kedves, barátságos környezetet, amiben hatékonyan tudnak nálunk dolgozni. Nekünk igazából ez a célunk. Nincs két egyforma nap és két egyforma probléma, és nekünk nagyon nagy motivációt jelent egy-egy mosoly, egy-egy köszönöm, vagy egy-egy hálás e-mail. 

Az indulás után néhány évvel, 2017-18 körül váltak igazán népszerűvé a közösségi irodák, manapság 10-15 coworking hely érhető el közülük. Mennyiben alakult át ez a piac és mennyire telítődött? 

Valóban, az az időszak nagyon erős volt és szépen ívelt fel ez a szektor egészen a covid megjelenéséig, amikor sokan visszaadták az irodát. Az emberek nem jártak ki az utcára, nemhogy a munkahelyekre. Mindenkinek össze kellett húznia magát és megtalálnia a megoldásokat, amivel túlélheti ezt az időszakot. Hatalmas arculcsapás volt pláne a megelőző időszak aktív évei után, amikor tele volt minden rendezvénnyel, jöttek-mentek a külföldiek, mondhatni a fapadosok hozták azokat a freelancereket, akiknek Budapest egy nagyszerű alternatíva volt a munkavégzéshez. 

Éppen ezért fontos és jó dolog, ha minél több coworking iroda működik, mert azt jelzi, hogy a piac rendben van, működik és van igény az ilyen típusú munkavégzésre. 

Hogyan éltétek meg, amikor egyik napról a másikra be kellett zárni? 

Hirtelen véget ért egy biztosnak hitt és megszokott működés és mindent újra kellett tervezni majd újra kellett kezdeni. Minden jogszabályt megnéztünk, hogy tudjuk és értsük, hogy mi vonatkozik ránk, minek kell megfelelnünk és mit tudunk tenni. Hogy tudjuk, hogyan tudunk biztonságosan működni, hiszen a bérlőket sem akartuk kimozdítani a komfortzónából, akik velünk együtt dolgoznak nap mint nap. 

Ez egy nagyon-nagyon nehéz, pézügyileg szinte eredménytelen év volt, azzal a nagy szerencsével, hogy egy nagyon stabil tulajdonosi hátterünk van, így megvolt a bizalom abban, hogy ez az üzletág egy kis odafigyeléssel, de talpra fog állni, a Kubik talpra fog állni. És így is lett, mert ‘22-től már nagyon szép eredményeket tudtunk produkálni.

A pandémia elhozott még egy dolgot, ez pedig a home office intézménye. Mi volt a megélésetek az otthoni munkavégzés elterjedésével, mennyire kellett emiatt innoválni, vagy pedig elkerült benneteket, mert a  bérlőitek egyébként is más szellemben gondolkodnak?

Inkább az utóbbi jellemző. De a saját példámból is tudok meríteni, hiszen van három gyerkőcöm, akik mellett nem lehet otthonról hatékonyan dolgozni. A home office egy kisgyerekes családnál nem opció, ahol mondjuk a programozó apuka mellett ott van az egyéves totyogója. 

A hozzánk járó bérlők nagyon tudatosak, szeretik kihasználni az idejüket, hatékonyan dolgozni, hogy délután és este folyamán már más dolgoké legyen a főszerep. Nagyon tudatosak és a céljuk tényleg az, hogy leülve koncentráltan azzal foglalkozzanak, ami szakmailag előre viszi őket.

Bár kilábaltunk a covidból, a ránk nehezedő gazdasági nehézségek nem értek véget, válságok követik egymást. Hogyan védekeztek ezek ellen? 

Ezt mi is nagyon érezzük, nagy rajtunk a nyomás szinte minden szempontból, a költségeink brutálisan emelkedtek, ami újabb gondokodást és megoldásokat hozott. Egy eredményes év után, amilyen a  2022-es volt szembe kellett nézni a ‘23-as kihívásokkal. Ugyanakkor a kétszeres-háromszoros drágulás nem épült be a mi árainkba. Ahelyett, hogy a bérlőinket terhelnénk plusz dolgokat találunk ki, még komplexebb élményeket és körülményeket igyekszünk teremteni számukra. És persze mindenkit megkérünk olyan dolgokra, hogy ne hagyja égve feleslegesen a villanyt

Emellett az látható, hogy gyakorlatilag egy kkv se tud már anélkül létezni a piacon, hogy ne fordítana iszonyú mennyiségű erőforrást, pénzt a marketingjére. Nektek mi a megoldásotok a láthatóság fenntartására illetve főleg belföldön vagy a határokon túl érdemes erősítenetek? 

Tényleg nagyon odafigyelünk a bérlőinkre, azokra, akik nap mint nap látogatnak bennünket, de azokra is, akik csak egy évben pár hetet töltenek el nálunk. Szerintünk ez a kifizetődő hozzáállás, ami hosszú távon képes fenntartani a működésünket. Nekünk kiemelten fontos az, hogy legyen egy hazai bázisunk, ha úgy tetszik olyan lokálpatriótákkal, akik szeretnek visszajárni és akik értik ezt a fajta vibe-ot. Belőlük tudunk építkezni, hiszen ők viszik a hírünket azzal együtt, hogy a nyitottágunkkal és hozzáállásunkkal a külföldi partnereket is igyekszünk megszólítani és elérni. Ami biztos, hogy nagyon sok lábon kell állni ebben a tekintetben is. Nekünk nincs nagy marketing budgetünk, nincsenek óriási összegeink arra, hogy ide édesgessük a bérlőket. Abban hiszünk, hogy a legjobb marketinget az ajánlás, és igazából ennek az ajánlásnak az alappilléreit itt a helyszínen tudjuk megteremteni, hogy aki betér hozzánk, az jól érezze magát és azt kapja, amit szeretne, hogy utána ha valakinek a környezetéből komolyabb irodára lesz szüksége, akkor a Kubikot ajánlja számára. Fordíthatnánk ezer milliárdokat a marketingre, ha itt bent nem azzal találkozik, aki betér hozzánk, amiben mi hiszünk és képviselünk. Nem érné meg az invesztíciót. 

A freelancer társadalom a legtöbb esetben vállalkozóként van jelen a piacon, akiket szintén nagyon megterhelt a KATA kivezetése. Érzékeltetek ebből bármit? 

Igen, volt olyan bérlőnk, akit nagyon szeretünk, évekig járt hozzánk, és emiatt a változás miatt már nem fért bele nekik a bérlés. Piaci szereplőként úgy reagáltunk a helyzetre, hogy kitaláltunk olyan csomagokat, amik nem jelentenek olyan magas költséget, akár 5-10 alkalmas bérletek formájában. Ugyanakkor az említett tény itt is megállja a helyét: egyszerűen olyan tudatosak a bérlőink, hogy minden nehéz helyzetből erőt és motivációt nyernek és akár egy ilyen változásból is megpróbálnak pozitívan kijönni és azt a hasznukra fordítani. Úgyhogy nem érintett meg bennünket nagyon ez a változás, legfeljebb annyiban, hogy a hozzánk járókat a különböző, új megoldásaink még motiváltabbá tették. 

Jelenleg három helyszínnel üzemeltek, milyen kihívásokat és terveket tartogat a 2024-es év a Kubik számára? 

Idén ráfordulunk a 10 éves Kubikra, vagyis a Jászai Mari téri főhelyszínünkre, ami megérdemel egy ráncfelvarrást, és ezzel kapcsolatban sok újdonsággal is fogunk majd jelentkezni. De nagyobb terveink nincsenek, számunkra tökéletesen elég, ha nap mint nap tehetjük a dolgunkat, jönnek a bérlőink és segítünk nekik hatékonyan dolgozni. Szeretnénk szorgalmasan tovább dolgozni.

Disclaimer: 

Cikkünk megjelenésekor már a szerző is a Kubik bérlője. A döntést egy átfogó kutatás előzte meg a Budapesten működő, közel 20 coworking lehetőség offline és személyes felkutatásával. A coworking piac pezseg, ugyanakkor nagyon élesen elválik, hogy kinek mennyire fontos egy új bérlő, ki mennyire gondolkodik egy valódi közösségben. A túlárazottság mérettől és pozíciótól függően ezen a piacon is jelen van, de általában elmondható a reaktív, készséges hozzáállás a leendő ügyfelekhez. (Ennek ellentmond egy hely, ahol az előre megbeszélt időpontban – délután három órakor – senki nem nyitott nekünk ajtót.) A Kubik mellett végül a lokáció-árképzés-ügyfélélmény hármasa húzta be az ikszet. És persze a kávé, már csak ezért megéri beugrani hozzájuk!

Előző cikk

Fúziós ázsiai bisztró a Hunyadi téren 

Következő cikk

A balkán és török konyha találkozása