Ízek, sörök és közösségi élmény: a Frankie’s titkai

A Nánási-udvar ikonikus gasztrohelye, a Frankie’s, nem csupán egy étterem, hanem egy életérzés. Az étterem története 2014-ben kezdődött, és egy apró étkezde koncepciójából mára egy sikeres, helyi közösségi tér fejlődött ki. Az étterem alapítója, Rusznyák Rudi és édesapja, Miklós ‘Frankie’, a gasztronómia iránti szenvedéllyel és a családi hagyományokkal indították el a vállalkozást, amit végül Rudi vitt sikerre. Az évek során a Frankie’s étlapja folyamatosan bővült, a burgerektől kezdve a prémium steakekig, sőt, mostanra a sörkínálat is különleges élményeket ígér. Egyedi ízek, gasztronómiai kreativitás, és közösségteremtés a rómain.

A Frankie’s Bistro&Steak House története 2014-ben indult Óbudán – egész pontosan Pünkösdfürdőn, de még egészen más formában mint ahogyan ma működik. „2014-ben kezdtük el ezt az egészet” – meséli Rusznyák Rudi alapító-tulajdonos, aki édesapjával, Rusznyák Miklós ‘Frankie’-vel vágott bele 10 évvel ezelőtt a gasztronómiai vállalkozásba. „Akkor még Philadelphia cheesesteaket árultunk, ami akkoriban itthon szinte ismeretlen volt. Apa ötlete volt az egész, de hamar rájöttünk, hogy a burger vonalban nagyobb lehetőség rejlik. Így született meg a Frankie’s, amely egyre több ember érdeklődését keltette fel.”

Az első, pünkösdfürdői állomás után még sok helyszín következett, mire a Frankie’s megtalálta mai helyszínét. „Jártunk a Balaton-felvidéken, ahol egy borászat udvarán működtettünk food truckot, majd a XII. kerületben egy kisebb bisztrót nyitottunk. Ezek mind-mind különleges élmények voltak, de a Covid sajnos megakasztott minket.” Egy rövid szünet után Frankie visszalépett, de a történet itt nem ért véget. „Mondtam, hogy ha ő nem folytatja, akkor én megcsinálom. Így született meg az étterem még egy sokkal kisebb helyszínen, amit gyorsan kinőttünk, szerencsére.”

A helyszínválasztásban is fontos szerepet játszott a személyes kötődés. „Igazából itt laktunk” – mondja a Római-partot illetően. Az otthonosság érzése és a hely iránti szeretet teszi a Frankie’s-t nem csupán egy étteremmé, hanem egy olyan közösségi térré, ahol a helyiek és az ide látogatók egyaránt jól érezhetik magukat. Persze ez nem volt mindig így. „Igazából a gasztronómiai élet nem létezett itt, semmi nem volt, csak a hekkesek. Kicsit olyan volt, mintha egy másik világban élnénk” – emlékezett vissza a kezdetekre. Amikor Pünkösdfürdőről átköltöztek ide, Rudi emlékei szerint a terület szinte teljesen elhagyatott volt, tele dzsungellel és konténerekkel, Frankie pedig új ötlettel rukkolt elő. „Apa kitalálta, hogy állítsunk egy food truckot oda, ahol most a virágos van. Azután, bejöttünk a nagy épületbe, a mostani pisztrángos helyére, mivel akkor még csak mi voltunk itt. Kicsit olyan volt, mintha egy másik világból érkeztünk volna. Szinte mindent magunknak kellett létrehozni.” Ekkor kezdődött az udvar megtervezése is, ami egy olyan gasztronómiai központot célozott, amely különböző stílusú éttermeknek és helyeknek ad otthont. A koncepció alapja az volt, hogy egy konténerudvarban mindenféle étkezési lehetőség megtalálható legyen.

A Frankie’s étlapja és kínálata az évek során folyamatosan gazdagodott, mindig újabb és újabb irányokat véve. A cél azonban mindig ugyanaz volt: különleges ízek és élmények megteremtése, a környezethez és a vendégekhez igazodva. „Ahogy nőttünk, bonyolódott az étlap is” – meséli Rudi. „A kezdeti hamburgereken túl ma már steakek és spanyol fogások is szerepelnek a kínálatban, mint például a gambasz vagy a tonhal steak. Ezek nagyon népszerűek, és igazán különlegessé teszik a kínálatot.”
A gasztronómia mellett a sörök világa is fontos szerepet kapott. „A Guinness-t például sokan keresik nálunk, de most szeretném ezt még tovább bővíteni. A belga és a magyar kézműves sörök irányába mozdulunk, mert ezek nagyon izgalmasak. Meg akarom tölteni a hűtőt velük, brutál mennyiségben” – mondja nevetve.

A családi háttér és a vendéglátáshoz való viszonyulás szoros kapcsolatban állt a kezdetekkel. A család egy része mindig a vendéglátásban dolgozott, a családi vállalkozást is a főzés szeretete inspirálta, amely egészen a nagymama konyhájából ered. „A nagymamám volt az, aki igazán megmutatta nekem a főzés szépségét. Ő sokat főzött, és én tőle tanultam meg a legfontosabb alapokat. Igaz, hogy más típusú konyhát képviselt, de az alapok itt indultak. Emellett Szentendrén van egy étterem, az Aranysárkány, amely egy igazi klasszikus, régóta működő hely. Mindenki azt hitte, hogy kínai étterem, de valójában nem az. Itt is segítettem két nyarat, amikor még csak tizenegy-tizenkét éves voltam” – meséli Rudi, aki 13 évesen már a Konyhafőnök Junior-ban is szerepelt.

A Frankie’s valójában egy szelet Amerika a rómain: a részletgazdag díszítő elemek és a berendezési tárgyak sokasága, a közvetlen hangnem, a zene és az étlap is a tengerentúl hangulatát idézi meg. „Abszolút ebben nőttem fel. Az apám és a család már évtizedek óta motoroznak, és sok más, amerikai kultúrához kötődő szokást is átadtak nekem. Az összes házunkat apám építette ugyanebben a stílusban, mindegyik teljesen különleges volt.” A házak nemcsak külsejükkel, hanem a bennük rejlő hangulattal is különlegesek voltak. Az amerikai stílusú kandallók, az autentikus díszítőelemek mind hozzájárultak a családi légkörhöz, ami egyedi élményeket adott Rudinak. „Fura volt, amikor az osztálytársaim átjöttek hozzánk, és fotózkodtak a kandallónál. Tényleg olyan volt, mint a Télapuban, ott lógtak a zoknik, minden, amit az amerikai filmekben látni lehet. Ez teljesen tőlük jött” – emlékezett vissza.

Ahogy a burger és persze a steak is. A gasztronómiai világ folyamatos változása a burger piacát is alaposan átalakította az elmúlt években. „Az elején, amikor elkezdtük a burgert, még nem volt olyan elterjedt ez a kézműves burger vonal, ami mára már egy igazi trenddé vált. Mi soha nem reklámoztuk úgy, hogy ‘kézműves burger’, pedig igazából az. Még a Balatonon használtunk helyi alapanyagokat, pékek által készített péksüteményeket, helyi húsokat és sajtokat, szóval a ‘kézműves’ szó tényleg valós volt.”
Ahogy az étterem bővült és a kereslet is növekedett, az étlap is szélesedett. A burger mellett egy új trend is megjelent, a steak iránti igény, amit a törzsvendégek kérésére vezettek be. „Az egyik törzsvendégünk, akinek azóta is hálás vagyok, bemutatott egy hentesnek, aki nagyon komoly steakeket hoz Magyarországra. Így indult el igazából a steak kínálat is” – emlékezett vissza. A steakek bevezetése óriási sikert aratott, és ma már szinte egyenrangú választékot képez a burgerekkel. „Most már azt mondhatom, hogy nagyjából fele-fele arányban megy a burger és a steak is. Az a célunk, hogy mindkettőt elérhető áron kínáljuk. Itt mindenki le tud ülni, megenni egy steaket, nem 40-50 ezer forint, mint egy belvárosi étteremben” – mondta, hozzátéve, hogy mindig arra törekednek, hogy az étlap minőségi ételeket és megfelelő árat kínáljon a vendégeknek.

Ahogy minden jó vendéglátóhely esetében, úgy itt is a vendégkör és a törzsközönség megtalálása volt a kulcs. „Nagyon sok törzsvendégünk van, és aránylag nagy része ajánlás alapján talál meg minket. Még a TikTok-ot is elkezdtük, amit nagyon imádnak. Azóta egyre többen találnak ránk, és szerencsére ez tényleg jó irányba megy” – mesélte, hogyan sikerült új vendégeket elérniük. Ugyanakkor a Frankie’s szerethetősége is a kicsit intimebb, családiasabb hangulatából adódik. „Nyilván nem olyan népszerű, mint mondjuk egy olasz pizzázó vagy egy bolognai spagettis hely, ahol mindenki bemegy, mert az ismerős, és a gyerekek is szeretik. Mi nem ezt a típust céloztuk meg. A mi éttermünk egy kicsit megosztóbb. A hangulata is inkább pub-szerű, és sokan kívülről nézve nem biztos, hogy bátorkodnak bejönni. Olyan érzésük van, hogy talán túl családias vagy túl ‘belsős’ a hangulat, amit nem mindenki mer bevállalni” – tette hozzá.

A nyáron azért mégis bővítésbe kezdtek, így a Frankie’s vendég tere duplájára nőtt, terasza kibővült és bekerült egy komolyabb bárpult is az étterembe. „Kezdetben volt egy 15 férőhelyes bár, de az hamar kicsinek bizonyult. Most már szerintem olyan 35-40 ember kényelmesen le tud ülni, ez az ideális, hogy mindenki jól érezze magát” – tette hozzá, jelezve, hogy a bővítés és az asztalok cseréje folyamatosan zajlik annak érdekében, hogy a vendégek mindig kellemes környezetben élvezhessék az étkezést és az italokat.
A bővítés mellett új programokat vezettek be, amelyek zene köré épülnek. „Most kezdtem el foglalkozni a sörkínálattal, az étlapot is profin befotóztuk, és elkezdtünk zenés esteket szervezni. Már voltak szaxofonos és gitáros fellépések, és most a cél az, hogy minden péntekre berakjunk valamilyen zenés eseményt. Az a lényeg, hogy kötetlen hangulatban, valami friss, új élménnyel várjuk a vendégeket.”

Az italkínálat és a kiegészítő programok mellett az étlap is véglegesült – legalábbis egy időre. Emellett a folyamatosan változó, friss alapanyagok és a különleges ajánlatok folyamatosan gazdagítják a kínálatot. „Nagyjából fix az étlap, de mindig figyelünk arra, hogy változatos maradjon. Ha például meglátok valamit, ami épp frissen érkezik a henteshez, akkor simán csinálunk belőle egy különleges ajánlatot. Van például a halasunk, a Halas Gabi, aki mindig hoz valami különlegeset, mint például a japán tonhalat, amiből szintén csináltunk egy ételt. A tonhal most már fixen fent van az étlapon, de az egyedi ajánlatokat mindig változtatjuk. Általában, ha valami nagyon különlegeset készítünk, akkor az utána végleg is felkerül a listára” – tette hozzá Rudi, megemlítve, hogy került például a szarvasgombás burger is az étlapra. “A smash burger most nagyon nagyot megy, és arra is próbáltunk valami új twistet hozni.” És hogy miért ennyire népszerű manapság itthon a smash burger? “Trend, és valószínűleg a TikTok-nak is szerepe van benne. Mivel viszonylag egyszerű étel, és tényleg jól néz ki, valamiért sokaknak ez jött be” – összegzi a tulajdonos. „Azt is el tudom képzelni, hogy ha salátaburgert tettek volna fel, akkor az is ment volna, mert ma már minden a könnyen fogyasztható, látványos dolgokról szól” – tette hozzá azzal együtt, hogy szerinte sokan visszatérnek a “bonyolultabb” burgerekhez, miután kipróbálták a smash-t.

A Nánási-udvar és környéke az elmúlt években egyre nagyobb népszerűségnek örvend a vendégek körében. A kínálat folyamatosan fejlődik, és a helyszín is különleges élményt nyújt a látogatóknak, függetlenül az évszaktól. „A kínálat most már kezd jó lenni. Egyre több hely nyílt, és úgy látom, hogy az igény is megvan a különleges dolgokra. Mi is próbáljuk a prémiumabb irányt képviselni, nem feltétlenül drága árakkal, hanem inkább minőséggel. Egy jó burger vagy steak tényleg képes megnyerni a vendéget, és azt is látjuk, hogy itt nem feltétlenül az ár számít, hanem az, hogy jót adjunk” – mondta el Rudi.
És hogy mit tartogat a jövő a Frankie’s Bistro&Steak House vendégei számára? „A sörkínálat fejlesztése mindenképp a jövőbeli célok között szerepel. Ezen a területen szeretnénk továbblépni és még több különleges választékkal megörvendeztetni a vendégeinket. Az éttermek menüje most jól működik, de mindig van lehetőség új dolgok kipróbálására. Emellett most kezdtük el a menükiszállítást, amit bio alapanyagokból, glutén- és laktózmentesen készítünk. A menü változik minden héten, és az online rendelés és fizetés kényelmes megoldás a vendégeknek” – mondta el a tulajdonos. Ezen kívül a jövőben egy új zenei helyet is terveznek a harmadik kerületben, amely különleges hangulatot szeretne biztosítani. „Egy igazi sörözőt szeretnénk csinálni, de nem kocsmát, hanem olyan helyet, ahol barátságos hangulatban, zenével lehet elidőzni, iszogatni. Az ilyen típusú helyek nagyon hiányoznak itt, és szeretnénk, hogy legyen egy igényes pub, ahol a zene és a jó hangulat áll mindenekelőtt.”