Kell az, hogy másnap legyen?
Szabó Ibolyával, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetőjével a felelős alkoholfogyasztásról, és a sörpiac reneszánszáról beszélgettünk.
Miért törekszik egy sörgyártó a felelős alkoholfogyasztás ösztönzésére?
Azért, mert hosszútávon és felelősen gondolkodunk, és ezt jól szemlélteti az immár 11 éve futó Ésszel-iszom edukációs programunk is. A Dreher Sörgyárak Zrt.-t 2017-ben megvette a japán Asahi Group Holdings, ami hozott egy szemléletváltást és tovább erősítette a fenntarthatósági szemléletet, amelynek része a felelős alkoholfogyasztás fontosságának népszerűsítése is.
Konkrétan mit tartalmaz ez a program?
Többek között önszabályozást, belső tréninget, felelős marketinget, civil szervezetekkel való együttműködést és edukációt. A belső vállalások, a reklámetikai kódex, valamint a reklámtörvény értelmében kiképezzük a kollégákat arra, hogy mit lehet, és mit nem lehet: például olyan véleményvezérekkel nem dolgozunk, akik bár nagykorúak, sokkal fiatalabbnak tűnnek a koruknál. Reklámaink esetében konzultálunk az Önszabályozó Reklám Testülettel (ÖRT), hogy az ő szakértői véleményüket is kikérjük.
Továbbá 2017-ben indítottunk egy interaktív drámapedagógiai programot, amivel középiskolákban mutatjuk be a felelőtlen alkoholfogyasztás lehetséges káros következményeit. A Badily program egyébként több szakmai díjat is nyert az elmúlt években.
Miben mérhető a program sikeressége?
Ha hiszi, ha nem, már általános iskolákba is hívnak minket!
Ahová egyébként nem megyünk, mert a program kizárólag középiskolásoknak szól, de az oktatási intézmények kézről kézre adják az elérhetőségünket. Ez egy soha véget nem érő munka, mert Magyarországon a fiatalok alkoholfogyasztása magas.
Visszatérve a programra: a kismamákra is fókuszálunk. Együtt dolgozunk prevenciós szakemberrel, aki oktatást biztosít a védőnőnknek, ezzel támogatjuk őket, hogy minél szélesebb körű ismeretük legyen a témában.
Olyan kezdeményezésekben is részt veszünk, amelyek az ittas vezetés megelőzését szolgálják. Egy ilyen projekt keretén belül a hatóságokkal együttműködve alkoholmentes sörrel jutalmaztuk meg azokat a vezetőket, akiről kiderült a megszondáztatás után, hogy nem fogyasztottak alkoholt.
Említette a kommunikációt: hogyan lehet megoldani azt, hogy egy sörgyártó marketing tevékenysége ne jusson el a fiatalokhoz, csak az idősebbekhez?
Törvényi szabályozás alapján oktatási intézménytől csak 200 méteren kívül nem helyezünk el reklámot. Kimondottan kiskorúakat célzó műsoridőbe nem teszünk hirdetést, és a felelős üzenet minden spotunkon feltüntetésre kerül . A márka- és közösségi oldalainkon pedig arra kérjük a felhasználókat, hogy tartalmainkat ne osszák meg 18 éven aluli személyekkel.
Becslések szerint a „felelőtlen alkoholfogyasztás” elsősorban a férfiakat és nem a nőket érinti. Mi ennek az oka?
Mi nem teszünk különbséget a nemek között: a férfiak és a nők is érintettek, ezért mindenkinek el szeretnénk juttatni az üzeneteinket.
A legnagyobb kihívást Európában a „rohamivás” jelenti: a fiatalok mielőtt elmennek szórakozni, rövid idő alatt nagy mennyiségű alkoholt fogyasztanak, hogy ne a szórakozóhelyeken kelljen megvásárolniuk az alkoholt.
Egy sörgyártónak tulajdonképpen az üzenetek továbbításán kívül nincs más lehetősége, ha azt szeretné, hogy a fogyasztói felelősek legyenek.
De ebben az egész piac eltökélt és következetes. Hosszú távon tervezünk. A fogyasztók is látják, hogy a cégek jelentős önkéntes vállalásokat tesznek. Mindig közösen lehet megoldást találni.
Pedig nem minden társaságról mondható el, hogy felelősen működne.
Az ÖRT tagok száma folyamatosan bővül. A nagy multicégeknél van ismeretanyag, de az érintett kis- és középvállalkozások is felismerik ennek a fontosságát.
Személy szerint mindig figyelemmel követem azt, ha egy társaságot, akár más iparágban megbírságolnak, ugyanis ezekből az esetekből sokat lehet tanulni.
De azt be kell vallani, hogy bár a legtöbb vállalat profi marketing tevékenységgel működik, nem könnyű kreatívnak maradni úgy, hogy megfeleljünk a saját önszabályozásunknak és a piaci előírásoknak.
A felelős működés mögött az is ott van, hogy a fogyasztók ezt elvárják a cégektől. Tehát tulajdonképpen üzleti érdek mentén cselekednek.
A vásárlót többek között érdekli, hogy az adott cég munkavállalói milyen juttatásban részesülnek, hogy hogyan bánik a társaság a vízzel, és mekkora a CO2-kibocsátása, de hiszem, hogy például a mi esetünkben a felelős alkoholfogyasztás is van annyira fontos, hogy mint az említett témák.
A Dreher székhelyén működik egy dolgozói pub, ahol dolgozói juttatás, hogy a munkatársak munkaidő után fogyaszthatnak a Dreher termékeiből és havonta öt ismerősüket is meghívhatják. Itt is kiemelt szerepe van a kulturált alkoholfogyasztásnak, ami segít abban, hogy az ilyen kezdeményezések a mikroközösségektől a nagyobbakig elterjednek.
Az alkoholmentes és az alacsony alkoholtartalmú, ízesített sörök piaca felívelőben van. Átveszik az üdítők szerepét, vagy egyre tudatosabbak a fogyasztók?
Nagyon jó dolgunk van a XXI. században: hihetetlen alternatívák állnak a rendelkezésünkre. Az emberek keresik a söríz-élményt, de közben nem akarnak lemondani arról sem, hogy volán mögé üljenek vagy sportoljanak. Ezt a trendet nem lehet figyelmen kívül hagyni, nem véletlenül van egyre több alkoholmentes termékünk.
A fogyasztó egyre gyorsabban igényli az innovációt és az új ízeket.
Én a széles és folyamatosan bővülő termékportfolióban hiszek, amelyben mindenki megtalálhatja a számára megfelelő italt.
De tudja hozni egy alkoholmentes sör azt az ízt, amit egy klasszikustól várhatunk?
Szerintem vannak olyan termékek, amelyek nagyon szépen visszaadják az igazi söríz-élményt, de ez természetesen függ az egyéni ízléstől. A sör kezd egy trendi és univerzális kategória lenni.
Az biztos, hogy a sör a reneszánszát éli: a prémiumtermékek 2019-ben a teljes sörpiac 25 százalékáért voltak felelősek a Magyar Sörgyártó Szövetség adatai szerint. Ehhez az kellett, hogy a fogyasztók tudatosabbak, felelősebbek legyenek.
A tudatosságban benne van az is, hogy a minőség, a prémium termékek egyre fontosabbá válnak a fogyasztó számára. Ebben az egész iparágnak nagy szerepe van, amelyben inspirálóan hatnak egymásra a szereplők. Például a kreativitásukkal, gyorsaságukkal a kisüzemi sörgyártók is ösztönzőleg hatottak.
Március van, nemsokára beköszön a nyári szezon. Hogyan hat ez a kommunikációra, különös tekintettel a felelős alkoholfogyasztás ösztönzésére?
A következetesség a legfontosabb, nem hiszek az egyszeri kampányokban. Folytatjuk a programjainkat, képzéseinket, együttműködéseinket. Közérthetően akarjuk elmagyarázni a kiemelt célcsoportjainknak és a szélesebb közönségnek is, hogy nem kell eljutni a másnaposságig.
A cikk eredetileg a Business Class Magazin 2020/03. számában jelent meg. Ha szeretné megvásárolni a lapot vagy előfizetne rá, akkor azt megteheti a Dimagon keresztül.