HÁROMÓRÁS PÉNZESŐ – A SUPER BOWL SZÁMAI
A sajtó és a „rajongói közbeszéd” egyenesen minden idők legizgalmasabb amerikaifutball-döntőjének tünteti fel a 2017-es Super Bowlt, amely idén sem nélkülözte a szenzációt, és a politikát sem. Az eseménnyel kapcsolatban Katona Dánielt, a Fűzővel kifelé! és Herczeg Ádámot, a Bowl.hu főszerkesztőjét kérdeztük.
A Super Bowl minden évben a legnézettebb műsor, és sportesemény is egyben. Természetesen más reklámok, más félidei fellépők voltak az eddigi évekhez képest, de felépítésben, összetételben semmi különbség nem volt. Nézettségében minimális visszaesés volt tapasztalható: 111,9 millióról 111,3 millióra csökkent a nézőszám az Egyesült Államokban, amely a valaha mért negyedik legmagasabb mutató. Egy harminc másodperces reklámspot értéke 5 millió dollár volt, ez öt éve még csak 3,5 millió dollárt tett ki. A közvetítés körülbelül 4 órán át tartott, és ha a rossz oldaláról szeretnénk megközelíteni, akkor ebből csak 11–12 perc volt „tiszta játék” – de ez a sport sajátosságából adódik. Sokszor nézünk visszajátszást, és rosszmájúak szerint csak azt, hogy „álldogálnak” a játékosok. A reklámok körülbelül a közvetítés negyedét teszik ki, és a Super Bowloknál megszokott halftime show miatt a félidő tizenöt perc helyett harmincperces. Ugyanakkor a győztes játékosok renoméja mindig felértékelődik, legalábbis az ügynökeik mindig többet szeretnének egy ilyen év után, de azért az NFL világában nem annyira egy-egy meccs a befolyásoló tényező. De a játékosoknak ez a nagy álma, így ha megnyerik a gyűrűt, többeknek már a pénz fontosabbá válik a játéknál. Így a Patriots játékosok a szabad piacon nagyon drágán kelnének el, de a csapat sajátossága, hogy ők olcsóbban is meg tudják tartani a játékosaikat, hiszen minden évben sikeresek – sorolja Katona Dániel.
Arra a kérdésre, hogy hány magyar rajongó volt kint személyesen, azt válaszolta: „megkockáztatom, hogy nulla”. A másodlagos piacon 2200 dollár volt a legolcsóbb jegy, az átlagos 4744 dollártért, a legjobb jegyek pedig 9000 dollár körül keltek el. Állítása szerint a Super Bowl egyetlen sporteseménnyel sem mérhető össze, maximum a labdarúgó-világbajnoksággal és az olimpiával, de ezek ugyebár nem egyestés szórakozások. Ugyanakkor egy nem-sporteseménnyel sem hasonlítható össze:
minden idők legnézettebb műsorainak top húszas listájából Amerikában tizenkilencet a Super Bowl foglal el,
egyedül a M*A*S*H (koreai háború ideje alatt játszódó kultikus sorozat) fináléja tudott felférni a lista közepére.
NINCS HOZZÁ FOGHATÓ
Arányaiban nem sok minden változott az előző évtizedhez képest. Nyilván minden drágul, párhuzamosan a többi fogyasztási termékkel, de ez fokozatos, nem kiugró. A fellépőknél az a trend 2011 óta, hogy a legfelkapottabb, aktuális előadókra pályázik az NFL, és nem ötven pluszos férfiak vannak a színpadon, mint ahogyan a 2000-es évek második felében szokás volt. Az idei fő mellékszálnak tekinthető Lady Gaga koncert tizenhárom és fél perc volt tokkal-vonóval, ami önmagában hosszabb félidei szünetet generálna, mint a többi amerikaifutball-meccsen, de természetesen nem csak vele telt el a szünet, hanem reklámokkal is, amikkel külön készültek az eseményre. Mivel hosszabbításos meccs volt – 51 év alatt először a Super Bowlok során – így kicsivel több akciót láthattak a nézők, de nem sokkal, mert egy támadás után a Patriots befejezte a meccset. Amit tudni lehet, hogy
egy átlagos NFL-mérkőzés nagyjából 3 órán és 15 percen át tart, körülbelül 20 reklámszünet van 100 reklámmal.
Ez nem olyan szegmens, amit mesterségesen többre lehetne generálni, az éppen folyó meccs adja, hogy mennyit áll a játék, és „el lehet-e menni reklámra”. Arra speciel már fogadni is lehet, hogy a himnusz két és fél percnél tovább fog-e szólni – meséli Herczeg Ádám.
Mivel Atlantában egyetlen fontos játékos szerződése sem fog lejárni, így nekik nem kell a keret értékére figyelni. Aki említésre méltó, az a döntőn 121 yardot összeszedő Devonta Freeman, akinek jövőre mindössze 1,8 millió dollár lesz a fizetése. Ha most kerülne ki a piacra, ennek a háromszorosát is megkaphatná évente, nagyjából 2022-ig. New Englandben eközben híresek arról, hogy csak nagyon indokolt esetben kapnak a játékosaik második szerződést, Jamie Collins ezért került idény közben Clevelandbe. Jelenleg náluk Malcolm Butler a prioritás, de nem a döntőn mutatott teljesítménye, hanem az előző két év alapján – teszi hozzá Herczeg Ádám.
Arra a kérdésre, hogy hány magyar állampolgár volt kint a mérkőzésen, és milyen más rendezvénnyel lehet összehasonlítani, hasonló választ kaptunk tőle is: „én még senkiről sem hallottam, hogy Magyarországról épp a Super Bowlra ment volna ki, pedig a Bowl.hu több mint 8000 felhasználója között jó néhány „aktívkodott” a fórumunkban az előző 10 évben. Olyan horror hírek jönnek a jegyárakról, hogy szerintem meg se merik nézni pontosan „mi mennyi”, illetve eleve nem lehet kikalkulálni, hogy ki jut be a döntőbe, ami szintén sokat számítana. Általában az olimpiai megnyitót szokták párhuzamba állítani, de nyilván annak a nézettségét nehéz mérni világ szinten, de »hajcihőben« a Super Bowl is ez a kategória, hozzátéve, hogy itt ténylegesen sportolnak is. Ha tévés szemszögből nézzük, akkor a nem-sport események közül semmi nem nőhet fel erre a szintre. Nem véletlen, hogy
külön úgy kalkulálnak az aktuális amerikai közvetítő televíziótársaságnál, hogy a Super Bowl utáni sávba teszik azt a sorozatot, amit nagyon meg akarnak nyomni.”
REKLÁMCÉLKERESZTBEN: DONALD TRUMP
A legjobban idén – a reklámok magas árai ellenére – a Netflixnek (Stranger Things), a T-Mobile-nak, a Mr. Cleannek, az Airbnb-nek, Coca Colának, az Audinak, a Budweisernek, a Lumbernek, a Marvelnek (A galaxis őrzői 2), és az Intelnek érte meg legjobban – a Twitter említések alapján. Ugyanakkor ezen cégek közül öten (Airbnb, Coca-Cola, Audi, Budweiser, Lumber) voltak, akik nem spórolták ki a politikai (migráció, származásbeli és nemi egyenjogúság) tartalmakat sem, ezzel kifejezve véleményüket Donald Trump, az Egyesült Államok elnökének politikájáról.
A már említett fellépő,
Lady Gaga sem kerülte ki a témát, előadását Woody Guthrie: This Land Is Your Land című számával indította, amely dal rendszeresen előkerül a Trump-ellenes tüntetéseken.
Egyébként az énekesnő vasárnap több mint százötvenezer digitális albumot és dalt adott el a koncert hatására, ami több mint 1000%-os növekedést jelentett a döntőt megelőző naphoz képest.
A Las Vegas-i fogadóirodáknál rekordösszeget, összesen 138,5 millió dollárt tettek fel a szerencsejátékot kedvelők, amely 6 millió dollárral haladja meg az eddigi csúcsot jelentő tavalyi döntőt.
A nyertes csapat,
a New England Patriots 3,2 milliárd dollárral (több mint 920 milliárd forinttal) a világ hatodik legértékesebb csapata a Forbes elemzése szerint.
Őket csak a Dallas Cowboys (amerikai futball), a Real Madrid (labdarúgás), a Barcelona (labdarúgás), a New York Yankees (baseball) és a Manchester United (labdarúgás) előzi meg. A másik döntős, az Atlanta Falcons, 1,67 milliárd dollárral (480 milliárd forinttal) a 35. Így a két csapat együttes értéke 4,87 milliárd dollár (megközelítőleg 1400 milliárd forint), amely a magyar költségvetés közel tizede.
A szurkolók átlagosan 82,19 dollárt költenek a mérkőzés alatt a stadionban, ételre, italra, sálra, mezre. A sörfogyasztás 600 millió dollárra rúg, rövid italokra 110 millió dollár megy el – stadionon belül és kívül összesen – az InfoScan Review adatai szerint.