Home»Cross»A pop-up store-ok true storyja, avagy az eltűnés és a feltűnés művészei

A pop-up store-ok true storyja, avagy az eltűnés és a feltűnés művészei

0
Shares
Pinterest Google+

Libikókázni a világon talán csak kevés gyerek nem szeret. Jó érzés, amikor egyszer fent, egyszer lent van az ember. Nem így van ez azonban az üzleti életben, ahol ez gyakorta előforduló jelenség. A gazdasági válság az egész világot súlyosan megrázta, amelyből a felocsúdni vágyók, részben a „jókor jó helyen”-nek, részben pedig a kreatív gondolkodásnak és gyors reagálásnak köszönhetik felemelkedésüket. Sajnos, az „egyszer fent, egyszer lent” címre számos olyan üzlet és márka vált várományossá az elmúlt évtizedekben, amik vagy éles hegymenet után kényszerültek lehúzni a rolót, vagy világmárka lévén, más módszereket kellett keresniük az érdeklődés további fenntartására. Ekkor bukkantak fel a pop-up store-ok, amely morzsáinak elhintésével ismét lehetőség nyílt a felemelkedésre. És hogy mit is jelent pontosan a pop-up store, annak magyarázatára és bemutatására cikkünkben vállalkoztunk.

A pop-up store-ok nyomában

Míg nálunk egyelőre csak a garázsvásárok mondhatóak trendinek, addig a tengerentúlon, de még Nyugat-Európa-szerte is, egyre több helyen üti fel fejét az úgynevezett pop-up store jelenség. Ezek az úgynevezett ideiglenes, „felugró” boltok lassan több mint 20 éves múltra tekintenek vissza. Az első, hivatalosnak mondható pop-up üzlet megnyitása ugyanis 1999-ben, Los Angelesben történt. Az akkor még hipszter üzletként emlegetett boltok igen szép karriert futottak be az elmúlt két évtizedben az amerikai kontinensen.

Ma is fő jellemzői közé tartoznak, hogy viszonylag rövid élettartamúak – pár hétre, hónapra vagy csupán napra nyitják meg kapuikat –, értékesítésre szánt darabjaik egyediek és exkluzívak, berendezésük pedig kreatív megoldásokból és alapvetően kis költségvetésből táplálkozik.

Mindemellett egy klasszikus pop-up store szereti rendezvényekkel, kiállításokkal is egybekötni ideiglenes létezését, ezzel is még különlegesebb közönségélményt biztosítani.

Üzletpolitika

A pop-up store-ok működési elve már-már briliánsnak mondható: ahelyett, hogy a tulajdonosok fenntartanának egy vagy több üzletet, bajlódva a folyamatos árukészletcserével vagy éppen az utánpótlással, úgy, hogy sokszor szembe kell nézniük olyan tényezőkkel is, mint a készlethiány vagy a beszállítók lassúsága, esetleges késése – az emiatt megnövekedett számú elégedetlen vásárlóról nem is beszélve –, egyszerűen csak kiválasztanak egy számukra megfelelő üzlethelyiséget rövid lejáratú bérleti idővel, és máris drasztikusan lefaragták minden kiadásukat. Ráadásul, sokszor limitált kiadású termékeik árusításával is éppen az ellenkezőjét érik el annak, mintha ezt egy üzletlánc részeként csinálnák, hiszen itt mindenki tudja, hogy az adott pulóver vagy egyedi készítésű szoknya hetek múlva már nem lesz elérhető, így nem mondhatja rá azt, hogy “Oh, majd legközelebb!”, hiszen itt nincs legközelebb. Egy pop-up store élete, akárcsak a tiszavirágé, rövid, de annál különlegesebb. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a „kiárusítás” ezen formájában mára már a legnagyobb divatmárkák is óriási potenciált látnak.

A magyar pop-up store valóság

Mivel nálunk egyelőre a már említett garázsvásárok győzedelmeskednek az adok-veszek párharcban, így ez a pop-up világ még igencsak gyerekcipőben jár. Úttörője természetesen nálunk is van, és ez nem más, mint Nanushka, aki még 2011 telén aknázta ki a pop-up valóságot, hogy népszerűsítse vele tavaszi kollekcióját. Az ő sikerén felbuzdulva az OurStyle Boutique is gondolt egy nagyot, amely webshopos létét élőképre cserélve, megnyitotta első pop-up üzletét az Aréna Pláza emeletén. Ezen megmozdulásával olyan ifjú magyar tervezők kollekcióinak bemutatására adott lehetőséget, mint a NUBU, Sármán Nóra, Vágó Réka, Mojzes Dóra, vagy éppen a 2012-ben a Glamour Women of The Year gáláján az év divattervezőjének választott, Abodi Dóra. S hogy mi alapján állította össze az OurStyle Boutique a képviselendő kollekciók tervezőit? A válasz egyszerű: e tervezők nemcsak, hogy a nemzetközi divathoz remekül illeszkedő darabokkal álltak és állnak elő még ma is, hanem ár-érték arányuk is vállalható a közönség felé.
Aki tehát szereti az új és különleges dolgokat, és nem fél kilépni az öltözködési komfortzónájából, azért hogy kipróbáljon valami újat és beszerezzen valami igazán egyedit, annak bátran ajánljuk a pop-up shopokat, mert a „csak nekem van ilyen pulcsim!” érzés, nem feltétlenül kiváltság kérdése.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin KÍSÉRLETEZŐK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Az alkoholmentes kocsma, ami a legjobb túrórudit kínálja – A Cserpes Tejivó múltja és jövője

Következő cikk

Sztrájkban ég az egész világ