Home»Gasztro»Szubkultúrában született régi ismerős: Sarki Fűszeres, a delikátüzlet

Szubkultúrában született régi ismerős: Sarki Fűszeres, a delikátüzlet

2
Shares
Pinterest Google+

Újlipótváros sajátos belső világában született meg közel egy évtizede a jól csengő, Sarki Fűszeres névre hallgató delikátfalatozó és élménycsemege-üzlet. Hamar közkedveltté vált, és belopta magát a helyiek, a kerületben kalandozó turisták szívébe, valamint nívós helyet kapott a budapesti gasztrotérképen is. Ördögh Bálint ügyvezetővel beszélgettünk a gourmet-termékeket kínáló üzlet kilencéves fennállásának titkairól.

Csendes sziget a fővárosban

A XIII. kerületi Újlipótváros szinte egy külön szubkultúra Budapesten. Egy olyan kisváros a nagyvárosban, ahol az utcán sétálva, kikopott cégtáblákon fedezhetjük fel a már kihalt régi mesterségek szimbólumait, és ahol az sem meglepő, hogy a járókelők köszönnek egymásnak. Leghíresebb utcáját, a Pozsonyi utat főként Bauhaus- és art nouveau-épületeket színesítik, és egyaránt fellelhetünk klasszikus és újhullámos kávézókat, éttermeket vagy reggelizőhelyeket. A Business Class Magazin gasztronómiai túráján ezúttal egy békebeli hangulatot árasztó parányi helységbe tért be, egy zöldövezettel körülölelt, háromszög alakú telken meghúzódó delikátbolthoz: a Sarki Fűszereshez. Az 1940-es évek elején épült ház az elmúlt évtizedekben változatlan maradt, csak „lakói” váltották egymást: volt itt már többek között könyvesbolt és fodrászat is, kilenc éve pedig ez a franciás stílusú, mára már kávézóval egybekötött üzlet várja a kifinomult ízlésű vendégeket. A mindössze alig 30 négyzetméter belterületű ékszerdobozba lépve, Ördögh Bálint ügyvezető fogadott minket, hogy beavasson a polcokon sorakozó, színes választékot kínáló termékek egyedi előállításának titkaiba, illetve, hogy választ kapjunk arra, minek köszönheti a helyiség a közel egy évtizede fennálló töretlen népszerűségét.

„A hely sikerében az egyik legfontosabb tényező a lokáció.”

„Zöldövezet vesz körül minket, az átlagosnál alacsonyabb a forgalom és közel van a Szent István park is, ahol sétálni lehet a gyerekekkel” – mesélte az ügyvezető. A Sarki Fűszeres valóban egy olyan gócpontján van a városnak, ahol a teraszra kiülve, csendben és nyugalomban figyelhetjük a város körfogását, az iskolából hazabaktató diákokat vagy a boldog szerelmeseket. Olyan aurája van a helynek, ahová szívesen menekülünk a nagyvárosból, megpihenni egy jó kávéra, reggelire vagy egy pohár finom borra.

A francia stílusú delikátesz eredete  

A Sarki Fűszeres eredeti tulajdonosai és megálmodói Szívós Márton vízilabdázó és Nemesvölgyi Attila voltak. „Amennyire tudom, az ötletet Marci hozta, amikor Olaszországban játszott. A mediterrán országokban az ilyen típusú sonka- vagy tapasbárok sokkal elterjedtebbek voltak már akkor is, mint itthon, így adott volt a koncepció” – mesélte az üzletvezető. Az alapötlet azóta sem változott, annak ellenére, hogy 2015 óta új tulajdonosai vannak a helyiségnek, akik passzióból, mintegy szerelemprojektként dédelgetik a boltot. Ördögh Bálint elmondta, a jelenlegi tulajdonosok inkább a háttérben maradnak, de rendszeresen, akár hosszabb időre is

külföldre utaznak, hogy tudatosan próbálják ki a különböző országok új áramlatait, trendjeit a gasztronómia területén, és kóstolásaik alapján fontolóra vegyék, milyen új ízeket kedvelhetnének meg a magyar vendégek is, milyen új termékeket volna érdemes itthon, a Sarki Fűszeresben is árusítani.

Ördögh Bálint érdeklődésünkre elmondta, a gasztronómia mindig a szíve csücske volt. Apai ági nagyszülei szegedi gazdálkodó parasztemberek voltak, ő úgy nőtt fel, hogy már gyerekként bevonták a háztájival kapcsolatos rituálékba, mint amilyen például a disznóvágás is. „Mindig is érdekelt, hogy mitől lesz jó egy étel” – mesélte, hozzátéve, hogy már 14 évesen szakácsnak akart tanulni, és bár a szülei mindenben támogatták, végül előbb bölcsész, majd közgazdász végzettséget szerzett. Nyolc évvel ezelőtt tudatosan hozta vissza az életébe a gasztronómiát. Mint elmondta, alapító tagja, majd 2016 márciusáig főszerkesztője volt az BBC Good Food magazin magyarországi szerkesztőségének, így amikor az üzlet új tulajdonosai, egyben barátai megkeresték, hogy segítse őket, igent mondott a felkérésre.

A gourmet az új trend – vigyük be otthonainkba

 „A Sarki Fűszeres a kezdetek óta ugyan kávézóvá bővült, de alapvetően, az eredeti koncepcióhoz képest nincs sok változás. A korábbi tulajdonosok, és mi is igyekszünk lehetőség szerint gourmet-alapanyagokkal foglalkozni, a szállítók egy része külföldi, másik része pedig hazai” – fejtette ki az ügyvezető. Kiemelte, hogy termékeik mind kisüzemi, lehetőség szerint családi vállalkozások gazdaságaiból származnak, amelyek nem köszönnek vissza a szupermarketek polcain. „A padlizsánkrémünket például egy nyugdíjas hölgy készíti Gödön, és mivel nyílt tűzön, a szabadban süti meg a padlizsánt, így egyedi ízvilágú, a szó valódi értelmében vett kézműves szeretetproduktum az övé” – emelte ki az egyik legnépszerűbb terméküket. Megtudtuk, hogy az áruk egy része 30-50 kilométeres körzetből származik, de a gönci barackból készült lekvárjuk például a Zemplénből, Boldogkőváraljáról érkezik, ezt gyakran fel is használják ételeikben, és deli-kiszerelésben is értékesítik.

A jól bevált termékeik között van a már ikonikussá vált házi körözött, a klasszikus vajas kifli és a töpörtyű is.

Ez utóbbinál kétféléből is választhatunk: van a klasszikus, hazai libából készült, ínyenceknek pedig a hagyományosabb olasz, préselt, húsosabb változat is elérhető.

A hűtőben felsorakozott ínyencségek mellett 15-20-féle gusztusos sajton is megakadt a tekintetünk, még a nyál is összeszaladt a szánkban. „A sajtválasztékunk egyelőre még inkább nemzetközi, mint magyar, de folyamatosan igyekszünk bővíteni a hazai repertoárt” – kapta el a tekintetünket Ördögh Bálint. „A legtöbb sajtunk francia, de tartunk olasz, holland, angol, spanyol és svájci fajtákat is. A vendégek nagyon kedvelik az Appenzellert, vagy a gorgonzolát és a Buche-t, ami egy lágy érlelésű kecskesajt, ez utóbbit főleg salátákban fogyasztják nálunk. Igyekszünk úgy összeállítani a szortimentet, hogy benne legyenek az ismert nemzetközi fajták, de mellettük a különlegességek is a nyitottabbak számára, akik egy új világba kirándulnának” – magyarázta a sajtpult előtt. „Ez szerintem nehezebb műfaj, mert egyrészt drága, másrészt a legtöbbünk agyába még gyerekkorunkban beégett az ipari sajtfélék sajátos ízvilága. Ezek viszont, amiket tartunk, teljesen más világot képviselnek” – tette hozzá. A választékot úgy állították össze, hogy fokozatosan el lehessen jutni a könnyedebb műfajtól az igazán karakteresig, hogy akinek még gyerekcipőben jár a kóstolási tapasztalata, az is találhasson kedvére valót. „Egy-egy pohár bor mellé is sokan falatoznak sajtféléket is, az olajbogyó-válogatásunkat is sokan választják, amelyben legalább 3-féle olajbogyót és napon szárított paradicsomot kínálunk, hogy az ízlelőbimbók is kellőképpen felfrissülhessenek” – tudtuk meg az ügyvezetőtől.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin PLAKÁTVAGÁNYOK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

„A legjobb marketing, ha a táskáink az utcán vannak és büszkén hordják őket az emberek” – interjú Kovács Borisszal és Komaság Lénával, a Tenshibag táskamárka alapítóival

Következő cikk

A technológiától való félelem legyőzésének legjobb eszköze a hatékony kommunikáció