Home»First Class»Kihívó kétkeréken – Vetélytársa akadt a MOL Bubinak

Kihívó kétkeréken – Vetélytársa akadt a MOL Bubinak

0
Shares
Pinterest Google+

Budapest utcáira begurult egy új kerékpárkölcsönző szolgáltatás, amely a digitális gazdaság környezetéhez igyekszik alkalmazkodni. A Donkey Republic egészen Koppenhágából tekert el idáig, hogy versenyhelyzetre késztesse a hazai szereplőket.

Egészen hálás dolog egy olyan szférát felnagyítani, amely ennyire jó hatással van az emberek szervezetére és a környezetre egyaránt. Habár a „biciklitársadalmaktól” még elmaradunk, a piac dinamikáiból könnyen következtetni lehet a fejlődésre. Mindazonáltal a kerékpározásnak régóta megvan a hagyománya világszerte, igaz, hazánkban inkább a sportolás, és nem a közlekedés igényét elégíti ki.
Bár nem lehetetlen feladat egy bicikli megvásárlása, sokan mégsem engedhetik meg maguknak, hogy akár több százezer forintot áldozzanak egy ilyen kiadásra. A használt oldalakon való keresgélés közelebb vihet álmaink járgányához, viszont többnyire az ilyen beruházások is csak átmeneti megoldást nyújtanak.
Ezeket az aggályokat igyekeznek megoldani a kerékpárkölcsönző szolgáltatások, amelyek tekintetében egy enyhe mocorgás figyelhető meg. Még mielőtt kitérnék történetünk főhőseire, szenteljünk némi időt egy „klasszikus” vállalkozásra, amely nem csak a kölcsönzésre fókuszál.

Bicikliturizmus

„Tizenhárom évvel ezelőtt hat fiatal alapította a céget azzal a céllal, hogy népszerűsítse a városi kerékpározást. Az első időkben csak bérbeadással foglalkoztunk, és később bevezettük a biciklis túrázást is. Több utazási irodával van állandó szerződésünk, tőlük kapjuk a nagyobb megrendeléseket. Vittünk már 200 fős túrát is, tavasszal, illetve ősszel nem ritkák az 50-60 résztvevős események.
Honlapunkon, a foglalórendszerünkön keresztül rengeteg megkeresésünk van, továbbá fent vagyunk több külföldi közvetítőoldalon is. Ezeken a felületeken a vendégektől kapott folyamatos pozitív visszajelzések azok, amik miatt sokan foglalnak nálunk . Pár éve bővítettük szolgáltatásainkat, és így már nem csak kerékpáros kirándulásokat csinálunk. Mivel a boltunk, ahonnan a kerékpárokat lehet bérelni, áprilistól novemberig van nyitva, próbálunk olyan túrákat kínálni, amelyek a téli hónapokra is biztosítanak valamennyi bevételt. Minden évben veszünk új kerékpárokat: tavaly 20 darabot, idén 10-et. Bővítettük a flottánkat gyerekbiciklikkel, illetve két új tandemmel. Továbbá egyedül nálunk van két gyereknek és egy felnőttnek alkalmas tandem.” – nyilatkozta lapunknak Progl Helga, a Budapestbike munkatársa. Bár a vállalkozás inkább klasszikus üzleti menetű, azért a digitális fejlesztés elbagatellizálását ők sem engedhetik meg magunknak: új honlapjuk van, és egy Instagram-, illetve Google+-fiókot is létrehoztak.

Közcanga

A dániai cég valóban nem a Budapestbike számára jelent leginkább kihívást, hiszen nincsen „kirendeltsége”. A MOL Bubinak több oka van az aggodalomra.
„A Donkey Republicot jelenleg nem tekintjük közvetlen vetélytársnak, inkább »önkiszolgáló kerékpárkölcsönzőnek«. A közszolgáltatásként működtetett MOL Bubi a főváros közlekedési rendszerébe integrált szolgáltatás, elsősorban a hagyományos közösségi közlekedési eszközöket kiegészítő, rövid idejű, egyik ponttól a másikig tartó utazásokra való. A BKK fő célja a MOL Bubival a városi kerékpáros és a kombinált közösségi közlekedés népszerűsítése. A BKK érdeklődéssel figyeli, ahogy a célkitűzései teljesülnek, sőt, új piac van születőben a profitorientált, önkiszolgáló kerékpáros szolgáltatások megjelenésével.” – írta lapunknak közleményben a Budapesti Közlekedési Központ sajtóosztálya. A Bubi hátránya, hogy egyszerre csak fél órát lehet vele tekerni, utána le kell tenni az egyik állomáson a járgányt, különben plusz költséget számolnak fel. Ez a kevésbé magabiztos kerékpározókra nyomást gyakorolhat, hiszen a forgalmas városban egyszerre kell számolni az idővel, illetve az útvonallal. A BKK sajtóosztálya erre irányuló kérdéseinkre azt felelte: „Ügyfeleink jellemzően elégedettek a rendszerrel. Mint minden új terméket vagy szolgáltatást, ezt is meg kellett ismerniük. A kezdeti esetleges fennakadások után a felhasználók számára hamar egyszerűvé és jól használhatóvá válik a struktúra. A MOL Bubi közbringarendszer nem kerékpárkölcsönző, hanem »egyéni« közösségi közlekedési eszköz. Az almazöld kerékpárok használata érvényes jeggyel vagy bérlettel minden egyes bérlés alkalmával díjmentes. A harminc percen túli folyamatos használat esetén külön használati díj összege a túlhasználat idejétől függően fokozatosan emelkedik. A díjszabás rövid idejű utazásokra ösztönöz annak érdekében, hogy minél több ember használhassa a közösségi kerékpárokat. A bérlések során jellemzően a félórás (díjmentes) időintervallumon belül használják a kerékpárokat, átlagosan körülbelül negyed óráig. Ez is mutatja, hogy a MOL Bubit más közösségi közlekedési móddal kombinálva használják az ügyfelek.”

Lássuk a szamarat

„A MOL Bubitól annyival különbözik a mi szolgáltatásunk, hogy a bérlés alkalmával nem kell keresniük egy dokkolót az ügyfeleknek. Nagyon rugalmasan állunk a feladathoz, sok állomásunk van városszerte, de a felhasználók hosszú etapokra is igénybe vehetik biciklijeinket. Annyiszor nyitják és zárják őket, amennyiszer csak szeretnék. A tradicionális szolgáltatókhoz képest pedig abban különbözünk, hogy az utazók mindent az alkalmazáson keresztül intéznek. Nem kell foglalkozniuk azzal, hogy elmenjenek egy üzletbe, nem kell személyi igazolványt, útlevelet, vagy kauciót letenniük.” – nyilatkozta lapunknak Ben Posetti, a cég marketingvezetője. A szakember elmondása szerint mielőtt egy adott városba terjeszkednek, alaposan megvizsgálják a közlekedési megoldásokat, az adott kormány biciklihasználatra vonatkozó támogatói hajlamát, illetve a kerékpár-infrastruktúrát. Elmondása alapján bár Budapest nem a „legerősebb” ebben a tekintetben, de tele van potenciállal.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin KÍSÉRLETEZŐK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

 

Előző cikk

Hedonista sörfogyasztás – Merre tart a kisüzem–nagyüzem harca?

Következő cikk

Az alkoholmentes kocsma, ami a legjobb túrórudit kínálja – A Cserpes Tejivó múltja és jövője