Home»Insider»Háttérzenével az arculatépítéshez – a 3G Multimédiával

Háttérzenével az arculatépítéshez – a 3G Multimédiával

3
Shares
Pinterest Google+

A 3G Multimédia Kft. közel öt éve a magyarországi háttérzenepiac egyik meghatározó szereplője. Sziklay-Pap Ferenc alapítóval beszélgettünk a piacra lépés nehézségeiről, a szolgáltatás előnyeiről, a zene befolyásos erejéről és arról, hogyan is hat ránk pszichésen az üzletekben szóló, vásárlás közben passzívan hallgatott háttérzene.

Streamalapú zenei szolgáltatásból háttérzene

A 3G Multimédia Kft. 2009-ben jött létre, amikor elképzeltek egy olyan streamalapú zenei szolgáltatást, amelyen keresztül a felhasználók bárhol bármilyen zenét hallgathatnak, hasonlóan az akkor feljövőben levő Spotify és Deezer alkalmazásokhoz. Csakhogy nem egy márkát akartak felépíteni, hanem egy white label terméket hoztak létre, amelyet telekommunikációs cégeknek adtak el. (A white label – magyarul fehér címkés – termék egy olyan termék vagy szolgáltatás, amelyet a gyártója, előállítója elad egy másik cégnek, amely felhasználja, márkanévvel látja el, és úgy árusítja, mintha a saját terméke lenne.) „Volt néhány sikeres szerződésünk a Magyar Telekommal, illetve az arab világban, Kazahsztánban és Grúziában, de időközben a Spotify is rájött arra, hogy szerződhet telekommunikációs cégekkel, és nagyon sok hálózattal leszerződve lefedte az egész világot, jóval hamarabb, hogy mi meg tudtunk volna erősödni” – emlékezett vissza a kezdeti időkre Sziklay-Pap Ferenc alapító. Mivel a Spotify lassan mindenhonnan kiszorította a 3G Multimédia Kft.-t, 4–5 év után zsákutcába jutottak. Azonban nem dobták el az ötletüket, hanem ugyanazt a mobiltelefonos környezetre kifejlesztett technológiát átvitték egy vállalati, kereskedelmi környezetbe, és elkezdték megújítani a háttérzene-szolgáltatást. „Így sikerült nagyvállalati ügyfeleket viszonylag gyorsan megszerezni.” A karbantartási igények miatt azonban nem tudott olyan gyors ütemű globális üzletté fejlődni, mint a streamüzletág, hiszen esetükben nem lehet több országról és sok millió felhasználóról beszélni. Ám a kezdetek óta már négy országban jelen vannak, valamint

Magyarországon meghatározó szereplői a háttérzene-szolgáltatásnak

– mondta el az alapító.

„Pontosan testre szabjuk a zenei arculatot”

A 3G Multimédia Kft. tehát egy olyan technológiai és zenei szolgáltató, amely meghatározza, hogy milyen zene szóljon az éttermekben vagy az áruházakban. „Tökéletesen testre szabott háttérzenei szolgáltatást nyújtunk. A zene változhat a megrendelő arculatának, a napszaknak, az éppen ott tartózkodó ügyfelek demográfiai összetételének vagy más paraméternek megfelelően – valós időben. A felhasználók bármikor módosíthatják, szerkeszthetik a zenét, ráadásul tetszés szerint előre programozottan vagy valós időben, interaktív módon hangalapú üzeneteket, reklámszpotokat vagy termék- és szolgáltatáspromóciókat helyezhetnek el a zenék között – mutatta be a szolgáltatásukat Sziklay-Pap Ferenc. Kérdés, hogy mi alapján tudják meghatározni azt, hogy melyik ügyfélnek milyen térben milyen háttérzenére van szüksége ahhoz, hogy ezen keresztül is erősítse a brandjét, vagy növelje a forgalmát? Hiszen az áruházakban szóló zenék kiválasztása komoly szakértelmet igénylő munka, az arculat mellett a zene is kommunikál a fogyasztóknak: építi, vagy akár rombolja a kialakult összképet. Már számos tudományos kutatásban vizsgálták, hogy a vásárlás, illetve az éttermi időtöltés milyen kapcsolatban áll az adott boltban vagy étteremben sugárzott zenével. Az eredmények szerint a háttérzene szignifikánsan befolyásolja a vásárlók hangulatát, attitűdjét, egy étteremben eltöltött idejüket, és az ott elköltött pénz mennyiségét is. „Van néhány objektív hatása a zenének: az egyik a tempóval kapcsolatos, a másik a népszerűséggel, a harmadik a demográfiával. A nyugalmi szívritmusnak megfelelő BPM-ű (beats per minute – percenkénti leütésszám – a szerk.) zenének nyugtató hatása van, a gyorsabb dinamizál.

Fontos, hogy mit szeretne elérni a megrendelő az üzlethelyiségben. Van olyan ügyfelünk, aki ezt váltogatja: amikor kevesen vannak az áruházban, akkor a nézelődéshez nyugtatóbb tempójú zenék mennek, amikor csúcsidő van, és terheltek a pénztárak is, akkor gyorsabb zenét tesz be, ezzel arra ösztönözve a vásárlókat, hogy pakoljanak gyorsan a kosaraikba, és fáradjanak a kasszához. A rendszerünk ezt a napon belüli váltogatást is tudja” – említett egy példát az alapító. Egy másik fontos tényező, hogy a felcsendülő számok mennyire ismert vagy éppen ismeretlen dalok. Minél ismertebb egy dal, annál több asszociációt vált ki a hallgatójából, és annál erősebb lehet a hatása, mert a hallgatók jól érzik magukat tőle. Lényeges szempont az is, hogy kinek szól a zene: ismerni kell a célközönség demográfiai összetételét. „Az is eltérő, hogy az ügyfél kikhez akar szólni, és ez nem mindig egyezik meg azzal, akik ténylegesen bent vannak az üzletben. A megrendelőnek például lehet egy elvárt célcsoportja, amely felé szeretné pozicionálni magát.” Vagyis egy bizonyos zenével próbálja azt a vásárlói kört kiszolgálni, amelytől azt szeretné, hogy a boltjában időt töltsön.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin POPSZAKMA című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Útkeresés a zeneiparban – élményközpontú, multidimenzionális közösségi zenéléssel

Következő cikk

Zenefolyam – hasít az online zenei streaming