Home»First Class»POZITÍV ELŐJELŰ VÁLLALATFEJLESZTÉS ÉS ÉVTIZEDES BARÁTSÁG: A FLOW CSOPORT TÖRTÉNETE

POZITÍV ELŐJELŰ VÁLLALATFEJLESZTÉS ÉS ÉVTIZEDES BARÁTSÁG: A FLOW CSOPORT TÖRTÉNETE

2
Shares
Pinterest Google+

Idén 6. alkalommal kerül megrendezésre a Flow Leadership Konferencia, amely a vállalatvezetőknek kínál egy nap színtiszta inspirációt, kapcsolatépítést, feltöltődést és kikapcsolódást. Ennek kapcsán beszélgettünk a Flow Csoport megálmodói és alapítói közül Kalmár Péterrel, a Flow International ügyvezető partnerével és Zala Ákossal, a Human Telex Consulting ügyvezető igazgatójával. A két cég szoros stratégai partnerségben működik, amelyhez a két szakember évtizedes barátsága és a gyökerekben összefonódó szakmai múltja szolgáltat szilárd alapot. Indulásról, összeolvadásról, brandépítésről, erősítő különbözőségről és jövőbeni tervekről is szól a Flow-történet, amelynek esszenciáját a Csíkszentmihályi Mihály-féle flow-elmélettől kölcsönzi.

IGÉNYTEREMTÉS ÉS PIACÉPÍTÉS

Kalmár Péter és Zala Ákos egy nemzetközi diákszervezet, az AIESEC tagjaiként kerültek közel mai szakmájukhoz, így már igen fiatalon megismerkedhettek olyan szervezetek munkájával, amelyek a nemzetközi színtéren foglalkoztak szervezetfejlesztéssel. „A szervezet missziója, mely akkor így hangzott: »Contributing to the fulfilment of mankind’s potential« ma is jól összegzi hivatásunk lényegét, hiszen emberekkel foglalkozunk, és őket segítjük, hogy a lehető legtöbbet hozhassák ki magukból” – összegzi Kalmár Péter. „Kaptunk egy betekintést ebbe a világba, amely nagyon megtetszett, így elkezdtük tanulni a szakmát, és építeni a hazai piacot” – teszi hozzá Zala Ákos.
A két szakember szerint az igény megteremtése volt az elsődleges feladat, amely nem ment egyszerűen a rendszerváltásból ébredező Magyarországon. Érezhető volt a generációs különbség, amely a piacot építő ambiciózus fiatalokat és a jóval idősebb vezetői réteget jellemezte, akik eleinte kissé idegenkedve fogadták az újító szándékot. Az évtized közepére azonban több cég is megjelent ebben a szegmensben, így lassan a szervezet- és vezetésfejlesztés is fejlett piaccá vált, köszönhetően a 90-es évek második felében megjelenő multinacionális vállalatoknak. „A céges kultúra részét képezte a vezetők képzése, a szervezeti hatékonyság fejlesztése. Mi sok szempontból amolyan edukáló úttörők voltunk ennek kiépítésben, az igényteremtéstől a szolgáltatás nyújtásig” – mondja Zala Ákos, aki a 90-es években az egyik első vállalatfejlesztő céget képviselte ezen a területen. „Kezdettől fogva fontos volt, hogy ne csak a struktúrában, de a fejekben is menjen végbe átalakulás. A külföldi hátterű vállalatok tudták, hogy milyen gondolkodásmódot szeretnének képviselni, milyen készségeket szeretnének fejleszteni a szervezetükben” – teszi hozzá Kalmár Péter. A szakember szerint az ügyfelektől is sokat lehetett tanulni, illetve azoktól a jobbára külföldi tanácsadóktól, akik helyi szakemberek hiányában, az első években kísérték a cégvezetőket. Ám a hazai közeg sajátosságai révén hamar előtérbe került a honi szakembergárda, aki ismerősen mozgott a helyi viszonyokban, és megoldást kínált a felmerülő kérdésekben.

POZITÍV PSZICHOLÓGIA ÉS MÁRKAÉPÍTÉS

A névválasztás evidens módon Csíkszentmihályi Mihály flow-elméletéhez kötődik, aki a pozitív pszichológia egyik megteremtője és képviselője. „A pozitív pszichológia, arról szól, hogy nemcsak azoknak kell segíteni, akik nehéz helyzetben vannak, vagy akinek pszichológiai értelemben vett problémáik vannak, hanem azokkal is foglalkozni kell, akik teljesen egészségesek, és akik egyébként boldogan vagy még boldogabban akarnak élni. A névválasztáskor ez az elmélet még egy kevésbé ismert dolog volt, és talán a mi munkánknak is köszönhető, hogy ma Magyarországon szinte mindenki tudja, hogy mi is az a flow-állapot” – állítja Kalmár Péter, aki megemlíti, hogy maga Csíkszentmihályi Mihály is, aki ugyan nem az üzleti világból jön, azt szeretné, ha a tanai minél szélesebb spektrumon közismertté válnának az üzleti világban. „A flow-elmélet röviden azt jelenti, hogy el kell érni azt az állapotot, amikor a kihívás találkozik a felkészültséggel. Ez egyaránt érvényes egyéni, csoportos és szervezeti szinten is. Hiszen ha túl felkészült vagyok, akkor nincs kihívás, nem érdekes számomra egy adott feladat, de fordítva sem jó, hogyha túl nagy feladat vár rám, amelynek a megoldása meghaladja a képességeimet. Ám ha ez a kettő egymással szinkronban van, akkor bele tudunk feledkezni abba a tevékenységbe, amit csinálunk, és élvezetet, örömöt okoz a munkavégzés, amely eredménnyel zárul majd, és mindeközben fejlődünk is Mi ezzel foglalkozunk: a készségeket és az attitűdöt fejlesztjük azért, hogy emberek jobban tudjanak teljesíteni, eljuttatva a szervezeteket egy olyan magas energiaállapotba, amely egy pozitív környezetet nyújt minden tagja számára.”
Kalmár Péter szerint saját csapatuk is hasonló alapelvek mentén szerveződik, ahol meghatározó, hogy valaki jó legyen abban, amit csinál, és szívvel végezze a munkáját. „A tanácsadó cégek minősége sok más teóriával szemben nem azon múlik, hogy milyen a „know how”, vagy mi van a szerveren, hanem azon, hogy azok az emberek, akik ezt odaviszik az ügyfélhez, milyen minőségű és felkészültségű emberek, és hogyan tudnak kapcsolódni azokhoz a vezetőkhöz, akikkel együtt kell dolgozniuk. Szerintem ez az, amiben mi különlegesek vagyunk. Nem az öltönyös, nyakkendős, pulpitusról elmondott gondolatokban hiszünk, hanem a személyes kapcsolatokban, hiszen ennek megléte nélkül nagyon nehéz elérni, hogy valaki bízzon a gondolatainkban, a megközelítésünkben, és képes legyen a változásra.” Zala Ákos szerint az emberarcúság mellett ugyanakkor nem lehet megállni sem a tanulásban, sem a folytonos megújulásban. A másik fontos elem pedig a hitelesség. „Mi azt ígérjük, amit teljesíteni is tudunk, ilyen módon természetesen az ügyfeleink ajánlása viszi előre az üzletet”

KALMÁR PÉTER
Szervezetfejlesztési tanácsadó, vezető tréner, a Manmore Consulting és a Flow Csoport alapító tagja és ügyvezető igazgatója. 10 éve foglalkozik szervezetfejlesztéssel, 15 éve tart tréningeket. Munkája során a változást, a fejlesztést leginkább felsővezetői szinten támogatja. Szakterületei közé elsősorban a vezetési- és szervezeti kultúra fejlesztése, vezetőképző programok összeállítása és irányítása, az ügyfelek stratégiai és operatív tervezési folyamatainak támogatása, valamint a változásmenedzsment tanácsadása tartozik. 4 éven keresztül volt a Szervezetfejlesztők Magyarországi Társaságának (SZMT) elnökségi tagja, további 4 évig pedig a Társaság elnöke. Ügyfeleivel hosszú távú, közvetlen és egyenrangú munkakapcsolat kialakítására törekszik.

ZALA ÁKOS
1989-ben végezett a Budapesti Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen, 1987–88-ig Brüsszelben dolgozott az AIESEC nemzetközi diákszervezet központjában, mint Európa-Észak-Amerika Igazgató. Első magyarországi munkahelye a Fotex Kft. volt, azt követően alapító tagja a Human Telex Kft-nek (a Human Telex Consulting jogelődjének). Jelenleg is aktív tisztségeiben, az idén 27 éves fennállását ünneplő Human Telex Consulting ügyvezető igazgatójaként a cég szakmai és operatív irányítását végzi. A Flow Csoport egyik alapítója és partnere. Társadalmi-szakmai munkájában a vezető piaci cégeket tömörítő Tréning Kerekasztal Egyesület elnöke (2006–2011). Nemzetközi elfogadottságát a European Training Media Association harmadszor újraválasztott elnöki pozíciója jelzi. Zala Ákos története összefonódik a szervezetfejlesztési és tréningszakma rendszerváltást követő megszületésével és fejlődésével. 1990 óta dolgozik tréner-tanácsadóként, munkája során több mint 1500 napot töltött együtt tanácsadóként a legkülönbözőbb csoportokkal. Működési területe a vezetésfejlesztés, a szervezetfejlesztés és az együttműködés-fejlesztés. A szakma jellegénél fogva a munka szerves részét képezi az aktív ügyfélkapcsolatok ápolása – ezen kapcsolatok közül több is évtizedes múltra tekint vissza. Megbízásai széles skáláján a magyar kisvállalatok és a multinacionális cégek itthon és Európa-szerte egyaránt megtalálhatók.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ÉLENJÁRÓK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

AZ ELEGANCIA NAGYKÖVETE: ARMANI

Következő cikk

KÜLFÖLDI KÉZRE KERÜLT HUNGARIKUM – ELKELT A SZIGET