VIRTUÁLIS VALÓSÁG ÉS 360 FOKOS ÉLMÉNY
A 360 fokos videók és fotók térnyerése egyre csak nő, és idővel akár a hagyományos képmegosztást is teljesen felválthatja. Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója még 2016-ban, a barcelonai MWC 2016 szakkiállításon, a Samsung vendégeként mutatta be a 360 fokos technológiát, mint a vizuális és virtuális jövő legígéretesebb innovációját.
A JÖVŐ VIDEÓI
Az elmúlt évben számos ígéretes és látványos videó készült 360 fokra, ezek közül is kiemelkedik David Attenborough dokumentumfilmes bemutatója, aki a Földön évmilliókkal ezelőtt élt titanoszauruszt mutatja be a videó nézőinek. A BBC ezzel a látványos és izgalmas videójával kívánta megmutatni, milyen lehetőségeket rejt a jövő mozgóképeként számon tartott 360 fokos videó. A VR-szemüveggel, de anélkül is élvezhető videóban a néző egy olyan élményt kap, mintha mellette sétálna egy dinoszaurusz. Sokak kedvence, a Trónok Harca (Game of Thrones) HBO gyártású sorozat is kínált már hasonló élményt rajongóinak: legutóbbi, 6. évadát megelőzően a Facebook segítségével elérhetővé tette intrója 360 fokos verzióját. A híres animált főcím ebben a formában betekintést nyújt Westeros világába, és részletgazdagon mutatja meg a fantasyvilágot. Egy orosz űrhajós pedig a YouTube-on tette közzé azt a videót, amelyben 360 fokos bepillantást enged a Nemzetközi Űrállomás életébe. A 4K-videó egy kupolából készült.
Utazás az űrben, egy tornádó belsejében vagy az emberi testben – ilyen elképzelhetetlennek vélt élményeket hoz testközelbe a VR-szemüveg, amely a valóság kizárásával egy virtuális világot tár felhasználója elé. A VR-szemüveg úttörője a Samsung volt, a dél-koreai cég elsőként a Gear VR nevű eszközével lépett piacra. Az eszközzel a fejünkön (és persze a fülhallgatót a fülünkbe helyezve) egy másik világban találhatjuk magunkat, ha pedig mozgunk, 360 fokban, gömbpanorámában követhető a tér, hiszen a szemüveg alkalmazkodik a mozgásunkhoz, és megszakítás vagy késlekedés nélkül leköveti azt. A 3D-s felhasználói élmény már ismerős lehet a hasonló mozis élményekből, ahol a 3D-s filmeket szintén szemüveggel nézve, az élmény egyszerre kilépett a vászonról, így még intenzívebb élményt gyakorolva a nézőre. A VR-szemüveg ennek az ezerszeresét kínálja, hiszen kizárólag a virtuális valóság vesz körbe minket. A VR eddigi legnépszerűbb felhasználási területe természetesen a videojáték-piac, ahol az új technológiával még inkább átélhetőbbé válik a játékélmény.
SAMSUNG GEAR 360: 360 fokos VR-gömbkamera
KODAK PIXPRO 4K: Akciókamera, 180 fokos panorámavideó vagy -kép készítésére
RICOH THETA: 360 fokos digitális kamera
LG 360 CAM: 360 fokos kamera, 2 db nagylátószögű lencsével
GOPRO OMNI:6 db GoPro Hero Black kamera
NOKIA OZO: 8db 2K*2K felbontású szenzor
Szakértők azt vélelmezik, hogy a 360 fokos megjelenítést biztosító készülékek és csatornák lehetnek a televíziós iparág következő újításai is. Előzetes felmérések szerint már 2018-ra elérhetővé válnak a 360 fokos megjelenítést kínáló televíziók. Egyelőre a hatalmas adatmennyiség feldolgozása és közvetítése jelenti az igazi technológiai kihívást. Ehhez természetesen 360 fokban látó kamerákkal kell majd rögzíteni a sugározni kínált tartalmat. Ezt aztán VR-szemüveggel nézve úgy érzékelhetjük, mintha mi magunk is a helyszínen tartózkodnánk. Ez olyan élményeket sokszorozhat meg, mint egy koncertközvetítés vagy egy sportesemény.
(Forrás: hvg.hu, Origo)
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin OKOS JÖVŐ című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!