Home»Online»VIZUÁLIS TÖRTÉNETMESÉLÉS – A PREZI LEGÚJABB INNOVÁCIÓI

VIZUÁLIS TÖRTÉNETMESÉLÉS – A PREZI LEGÚJABB INNOVÁCIÓI

3
Shares
Pinterest Google+

„Olyan történetmesélést teszünk lehetővé, amely a vizuális eszközök által sokkal jobban megjegyezhetővé válik, így maradandóbbá teszi ezeket a történeteket” – foglalja össze a Prezi ars poeticáját Faix Csaba, a cég kommunikációs vezetője. A Prezi a legnagyobb, legnépszerűbb, legszerethetőbb és leginnovatívabb magyar startup, amelyet ma már inkább globális nagyvállalatként emlegetünk, mégis kötődik budapesti gyökereihez, és inkább „hazahozza” a jó ötleteket és a szakembereket. Számos termékfejlesztéssel és újítással rukkoltak elő az elmúlt néhány hónapban, a saját fejlesztésű Prezi Next és AR mellé felvásárolták az Infogr.amot, a rigai székhelyű infografikai szoftvert fejlesztő céget, hogy további vizuális megoldással szolgáljanak a felhasználóknak. Faix Csabát ezekről a döntésekről és az új irányokról kérdeztük, valamint arról, hogy a havi egymillióval növekvő Prezi-bázis meddig építhető, és mi az a szám, amely egy sarkalatos mérföldköve lehet a nemzetközi tényezővé erősödött, vizuális történetmesélő vállalat számára.

Néhány hete megjelent egy hír, amely szerint a Prezi egy teljesen más területen is szeretné bevezetni a szolgáltatását, ezt a sajtó Prezi Next néven emlegette. Ez egy új szoftver és szolgáltatás, vagy inkább a Prezi továbbgondolása?
A Prezi Business körülbelül egy éve indult el. Ez egy teljesen más megközelítésű szoftver, mint az eredeti Prezi, kifejezetten egyszerű, gyorsan elkészíthető prezentációk készítésére lett kialakítva. A benne található ún. okosstruktúrák révén a szoftver tulajdonképpen kitalálja, hogy melyik irányba haladna tovább a felhasználó, ezenkívül pedig csapatmunkára is teljesen alkalmas. Ennek a szoftvernek a közönség számára is elérhető formája a Prezi Next, amely HTML5-ös programnyelven íródott. Tartalmaz jegyzetelési lehetőséget (presenter notes), így, amikor előadást tartunk, kirakhatjuk jegyzeteinket is a képernyőre, ami segíthet minket tájékozódni például abban, hogy melyik slide következik. De van benne PDF exportálási funkció és számos egyéb újítás is, például egyik előnye, hogy a másokkal megosztott prezentációknál meg tudjuk nézni, hogy az egyes slide-okon mennyi időt töltött el a közönségünk. Ez fontos visszajelzéseket nyújthat, amellyel időt takaríthatunk meg magunk vagy a vállalkozásunk számára. Sokkal okosabban állhatunk az ügyfeleinkhez, jobban megértve az igényeiket. Fontos előnye a Prezi Nextnek továbbá a párbeszéd alapú prezentáció is. Ez lehetővé teszi, hogy kinagyítva a prezentációnkat, rákérdezhessünk, hogy mi érdekli a közönséget, így máris odaugorhatunk, ahova szükséges, és nem kell végigléptetni az egész előadást. Így egy valós párbeszédet alakíthatunk ki az ügyféllel, nem lesz egyirányú a kommunikációnk.

Kimondható, hogy a Prezi Next leváltja a Prezit?
Egyelőre meglátjuk, hogy milyen lesz a fogadtatása, hogy mennyire szeretik meg a felhasználók, bár egyelőre úgy fest, hogy nagyon, ezért most minden energiánkkal a termék fejlesztésére fókuszálunk. De már jelenleg is 100-féle beépített sablont kínál a Prezi Next, vagyis nagyon széles kínálatot adunk. Ettől is azt várjuk, hogy a felhasználók hamar megszeretik a terméket.

A Next mellett megismerhettük a Prezi AR-t, mit érdemes tudni erről a termékről?
Az AR annyit tesz Augmented Reality, azaz kiterjesztett vagy kibővített valóság. Pont a Prezi Next hozta ezt az AR-ötletet. Adódott ugyanis egy lehetőség az idei TED-konferencián, amikor az egyik legismertebb előadó, Robert Sapolsky nem tudott elmenni Vancouverbe, a konferencia helyszínére, mivel a kislányát kellett elkísérnie egy zongorapróbára. Ekkor jött az ötlet, hogy miért nem mutatjuk be neki az AR koncepcióját, amellyel

úgy adhatná elő a prezentációját, mintha valóban ott állna a színpadon, az előadását pedig az őt körülvevő világból építhetné fel.

Ezzel olyan élményt kreálhat, amely a legmélyebb szintig képes bevonni a közönséget az előadásába. Az előadás egyébként az emberi viselkedés árnyoldalait mutatta be, például hogy mi visz rá egy gyilkost, hogy meghúzza a ravaszt. Ezért az egyik nagyon erős és provokatív kép az volt, amikor egy kivetített férfi fegyvert szegezett Robert fejéhez. Ez egy nagyon adekvát ábrázolásmód, az AR-rel pedig olyan mélységében tudta bemutatni ezt a témát, amellyel sokkal átélhetőbbé tette azt.

A TED-es debütálás után hogy tervezik az AR piaci bevezetésére?
Nagyon szeretnénk, ha ebből termék lenne, egyelőre ez most a koncepció. Látjuk, hogy ez egy nagyon izgalmas irány, mellyel úgy tarthatunk előadást bárhonnan a világból, mint ahogyan mondjuk Skype-pal telefonálunk. Ugyanakkor egy Skype-beszélgetés közben maximum egy másik kijelzőn nézhetjük a jegyzeteinket, a vizuális anyagokat, tehát vagy elveszítjük a szemkontaktust, vagy nem látjuk azt, hogy miről kellene éppen beszélnünk. A Prezi AR lényege, hogy egyszerre érhetőek el ezek a funkciók. Beszélünk, és közben kirajzolódik mellettünk, amiről beszélünk. Ennek a technológiának az az előnye, hogy nem kell hozzá hatalmas nagy technikai vagy logisztikai háttér, mint mondjuk greenbox, lámpák vagy kamera. Elég hozzá a laptop kamerája, ami ugyanezt az élményt nyújtja.

Hogyan és miért került sor az Infogr.am felvásárlására, és hogyan illeszthető be a grafikai szoftver a Prezi életébe?
Épp itt van a teljes lettországi, rigai iroda Budapesten, mivel egy háromnapos hackathonon (designerek, programozók és egyéb, a projektben résztvevők együtt gondolkodása, ötletelése – a szerk.) vesznek részt a tagok. Ennek az a célja, hogy a két csapat együtt dolgozzon és megismerje egymást. A két termék, vagyis a Prezi és az Infogr.am egyébként külön-külön marad.

Tehát ez nem egy olyan típusú felvásárlás volt, hogy oké, vegyük meg őket, használjuk a mérnökeiket, és kész.

Sokkal inkább a közös misszió juttatta arra a két céget, hogy érdemes lenne összefogni. Azt is fontos tudni, hogy az Infogr.am cash flow pozitív volt, tehát semmi sem kényszerítette őket arra, hogy eladják magukat. Maga a kapcsolat is úgy indult, hogy 2012-ben, az Infogr.am alakulásakor a cég képviselői eljöttek hozzánk beszélgetni, mert szerették volna tudni, mi hogyan indultunk el és mit gondolunk a vizuális kommunikációról. Mivel már nagyon régóta ismerte egymást a két cég, így ennek a folyamatos kapcsolattartásnak lett az eredménye a felvásárlás. A Prezi fő motivációja, a közös misszión kívül, az volt, hogy mivel egyre több az olyan ügyfelünk, aki a sales- és marketingszférából jön, és akinek nagyon fontos, hogy az adataikat jól érthetően vizualizálja, legyen az egy bevételi forrás, egy kördiagram vagy bármi más. Az Inforgr.am-nál keresve sem találhattunk volna jobbat ennek az igénynek a kielégítésére, tehát adta magát a felvásárlás gondolata. Számunkra ez egy „Match made in Heaven” üzlet volt (Az Isten is egymásnak teremtette őket – a szerk).

Ez azt is jelenti, hogy a jövőben beépül a szoftver a Prezibe?
Már most is beilleszthető, hiszen átlátszó háttérrel betölthetőek az az Infogr.am grafikái. De ennél komolyabb integrációval is készülünk.

A Nutshell egy, a Prezi által fejlesztett applikáció, melynek lényege, hogy 3 elkészült fotóból egy kisvideót hoz létre. Ezt különböző feliratokkal, figurákkal lehet kiegészíteni, amellyel még izgalmasabbá tehető a felhasználói élmény, az elkészült produktum pedig meg is osztható.

Mi a helyzet a Nutshell-lel, csak hogy az innovatív megoldások bevezetésénél maradjunk?
Nagyon sok út és koncepció van, amin a Prezin belül dolgozunk. Az AR előhírnöke volt a Nutshell is, ami szintén egy videós történetmesélésre épülő applikáció. Mi ezt az ötletet fordítottuk át termékké. De azért még továbbra is a prezentációkészítő termékeket tartjuk a legfontosabbnak.

Hol lesz a Prezi 5–10 év múlva?
Azt szoktuk mondani, hogy körülbelül 2 milliárd olyan ember van, akinek szüksége lehet egy jobb ötletmegosztó szoftverre. Reméljük, hogy addigra elérjük őket is.

A PREZI-SZTORI
A Prezi a Kitchen Budapest, illetve a Magyar Telekom támogatásával jött létre 2008-ban, azzal a céllal, hogy kiváltsa a lineáris, slide-alapú prezentációkészítést. A cég igazi újítása, hogy a hagyományos prezentációs technikával szakítva, a ki- és bezoomolást teszi a történetmesélés fő eszközévé. A Prezi már régóta jelen van a nemzetközi színtereken, több országban működik saját irodával. Indulásakor a tényleges fejlesztést a közel húszfős Zui Labs végezte, Árvai Péter, Somlai-Fischer Szabolcs és Halácsy Péter alapítók vezetésével.
Az alapítók szerint a Prezi célja, hogy megkönnyítse és jobbá tegye az emberek közötti kommunikációt, az ötletmegosztás által. A Prezit beválasztották a Microsoft központjában rendezett Startup konferenciára, másik 30 projekt közé. Az amerikai piacra lépést követően, a szoftvert az Egyesült Államokon kívül más angol nyelvű országokban is terjeszteni kezdték. A 2013-as szakértői becslések szerint a cég éves árbevétele 20 millió dollár lehet, piaci értéke pedig meghaladhatja a 100 millió dollárt.

Faix Csaba az ELTE történelem szakán végzett, illetve a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Vitray Tamás és Horváth Ádám Televíziós műsorvezető, rendező szakos osztályába járt. Az egyetem után a Tv2 Tények című műsorához került, ahol riporterként kezdett, egy évvel később pedig kinevezték a csatorna politikai tudósítójának. Több választásról közvetített, élőben tudósította a 2006-os utcai zavargásokat. A 2008-as amerikai elnökválasztás idején New Yorkból, 2011-ben, az egyiptomi forradalom kezdetén Kairóból tudósított. 2012-ben került a Naplóhoz, ahol egészen 2013 novemberéig készített riportokat. A Tv2-től való távozása után megalapította a Prompt Media kommunikációs és tanácsadó céget, 2013 decemberétől pedig emellett a Prezi kommunikációs vezetője is.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin KÓDHATALOM című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Digitális princípium: Hogyan használják a technológiát a friss anyukák?

Következő cikk

Etikus hekker, avagy hekkeretika a XXI. század digitális forradalmában