Mindent látni akarunk
A sportközvetítések hagyományosan a televíziók legerősebb műsorai közé tartoznak: egy-egy mérkőzés miatt még azok is hajlandóak a képernyő elé ülni, vagy épp egy bajnokság kedvéért előfizetni, akik ezt máskülönben nem tennék meg. Ám a fiatal generációk és a valódi rajongók ennél is többre vágynak, és a technológia segítségével a szolgáltatók egyre magasabb színvonalon igyekeznek szórakoztatni nézőiket.
Az online sportforradalom óvatos lépésekkel indult. 2017-ben például a spanyol labdarúgó-bajnokság, a La Liga bevezette a péntek esti mérkőzések Facebook Live közvetítését. Erre a lépésre azért szánták rá magukat, mert bár az európai televíziós versenyt bevallottan elveszítették a brit Premier League-gel szemben, a hamarosan felnövő, és új tartalomfogyasztási szokásokat meghonosító generációk esetében már nem akartak lemaradni.
A közösségi média egyre inkább bejutott a pályák mellé, a kispadokra és az öltözőkbe is. Eleinte meglehetősen kontrollálatlan módon kerültek ki a webre a játékosok által forgatott kisfilmek – olykor valódi botrányokat kavarva, hiszen az edzők vagy a csalódott játékosok nem mindig a politikai korrektségről híresek egy-egy meccs után. Ma már ez is sokkal tudatosabb formában zajlik: a tévétársaságok és a sportligák saját gyártású tartalmak százaival vonják be a kulisszák mögé a rajongókat, a vezetőedzők és a csapatkapitányok a mérkőzés után néhány perccel már a hivatalos applikációban jelentkeznek az értékeléssel. Az Eurosport néhány országban a Facebookon is élőben közvetítette a téli olimpia megnyitóját, valamint napi hírösszefoglalókkal jelentkezett, és tucatnyi véleményvezérrel is összefogott a tartalmak népszerűsítése érdekében. Az Európában 57 millió napi felhasználóval rendelkező Snapchattel kötött többnyelvű megállapodás alapján friss, mobilra készült tartalmakkal és arculattal érhették el a fiatalabb generációt az olimpia alatt. A felhasználók által készített eredeti, válogatott tartalmak kiegészültek az Eurosport prémium olimpiai felvételeivel és az influencerek anyagaival.
A lemaradástól való félelem
A nézők egyre inkább elvárják, hogy ne csak a nagy televízióadók által közvetített, legfontosabbnak ítélt, vagy épp az aktuális jogdíj-csomagba bekerült meccseket vagy eseményeket nézhessék meg, hanem egy adott liga vagy sportesemény valamennyi történése közül szabadon válogathassanak, például a kedvenc csapatuk összes mérkőzését láthassák – lehetőleg éppen akkor, amikor ráérnek. Ennek az igénynek a kielégítésére is alkalmas a hagyományos televízió műsoridő-korlátaitól nem sújtott digitális tér. Az Eurosport például az Eurosport Playert használta arra, hogy az idei Australian Open valamennyi mérkőzését közvetíthesse, de a téli olimpia eseményeit is minden felületen elérhetővé tették. „Tudjuk, hogy a nézők egyre többet akarnak: nagyobb hozzáférést, több élményt és minél több opciót arra, hogy követhessék az eseményeket – mi pont ezt ajánljuk Európának”, nyilatkozta erről Jean-Briac Perrette, a Discovery Networks nemzetközi elnök-vezérigazgatója.
A ligák is kifejlesztették a saját megoldásaikat, hogy a rajongók minél szélesebb rétegeit megszólíthassák – és hogy minél több forrásból származó jövedelemre tehessenek szert. Az amerikaifutball-liga, az NFL például az előfizetős NFL Game Pass szolgáltatással oldotta meg, hogy a nézők mindent és bármit láthassanak. A játéknapokon több mérkőzés fut egyszerre, amelyeket ráadásul más-más tévétársaságok közvetítenek. A weboldalon bármelyik meccs követhető élőben (egyszerre ráadásul akár öt eszközön) vagy időeltolással. Megnézhetőek a jellemzően 3-4 órásra nyúló mérkőzések 40 perces összefoglalói, vagy az összes vasárnapi meccs legnagyobb pillanatainak többórás, összevágott változata.
Az aktuális összecsapás közben átnézhetünk más pályákra, ha ott éppen valami fontos történik, de a spoilerszűrő beállításával kizárhatjuk, hogy idő előtt értesüljünk azokról a pontszerzésekről, amelyeket jobban szeretnénk végigizgulni. És mivel egy héten általában csak három mérkőzésnap van, a köztes időt több száz órányi dokumentumfilmmel és kulisszák mögött forgatott anyaggal tölthetjük. A sportág európai rajongói különösen nehéz helyzetben vannak, egyrészt az időeltolódás, másrészt az európai sportcsatornáknak értékesített csökkentett meccskínálat miatt. Ezért őket a kontinens több mint 60 országában közvetlenül, Európára hangolt oldallal szolgálja ki az NFL Game Pass. A szolgáltatás évi 140 font körüli előfizetési díjért szinte minden platformon elérhető, legyen az androidos mobil vagy iPhone, Apple TV, Chromecast, Xbox vagy PS4. Nyáron a Bruin Sports Capital és a világ egyik legnagyobb ügynökségi csoportja, a WPP is beszállt az európai NFL-üzletbe, és közösen fejlesztenek innovatív, nézőbarát megoldásokat. Emellett a Perform Group sporttartalmi és médiacéggel közösen a Közel-Keletet, Ázsiát és Dél-Amerikát is célba vette a fociliga.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin SPORTSZÍV című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!