Home»Online»Mindent látni akarunk

Mindent látni akarunk

1
Shares
Pinterest Google+

A sportközvetítések hagyományosan a televíziók legerősebb műsorai közé tartoznak: egy-egy mérkőzés miatt még azok is hajlandóak a képernyő elé ülni, vagy épp egy bajnokság kedvéért előfizetni, akik ezt máskülönben nem tennék meg. Ám a fiatal generációk és a valódi rajongók ennél is többre vágynak, és a technológia segítségével a szolgáltatók egyre magasabb színvonalon igyekeznek szórakoztatni nézőiket.

Az online sportforradalom óvatos lépésekkel indult. 2017-ben például a spanyol labdarúgó-bajnokság, a La Liga bevezette a péntek esti mérkőzések Facebook Live közvetítését. Erre a lépésre azért szánták rá magukat, mert bár az európai televíziós versenyt bevallottan elveszítették a brit Premier League-gel szemben, a hamarosan felnövő, és új tartalomfogyasztási szokásokat meghonosító generációk esetében már nem akartak lemaradni.

A közösségi média egyre inkább bejutott a pályák mellé, a kispadokra és az öltözőkbe is. Eleinte meglehetősen kontrollálatlan módon kerültek ki a webre a játékosok által forgatott kisfilmek – olykor valódi botrányokat kavarva, hiszen az edzők vagy a csalódott játékosok nem mindig a politikai korrektségről híresek egy-egy meccs után. Ma már ez is sokkal tudatosabb formában zajlik: a tévétársaságok és a sportligák saját gyártású tartalmak százaival vonják be a kulisszák mögé a rajongókat, a vezetőedzők és a csapatkapitányok a mérkőzés után néhány perccel már a hivatalos applikációban jelentkeznek az értékeléssel. Az Eurosport néhány országban a Facebookon is élőben közvetítette a téli olimpia megnyitóját, valamint napi hírösszefoglalókkal jelentkezett, és tucatnyi véleményvezérrel is összefogott a tartalmak népszerűsítése érdekében. Az Európában 57 millió napi felhasználóval rendelkező Snapchattel kötött többnyelvű megállapodás alapján friss, mobilra készült tartalmakkal és arculattal érhették el a fiatalabb generációt az olimpia alatt. A felhasználók által készített eredeti, válogatott tartalmak kiegészültek az Eurosport prémium olimpiai felvételeivel és az influencerek anyagaival.

Beginning during the 2017 MLB regular season, Intel True VR is livestreaming one MLB game every Tuesday. Available via the Intel True VR app, the technology uses multiple panoramic, stereoscopic camera pods to create a more natural, realistic and immersive view that brings MLB fans closer to the action. (Credit: Intel Corporation)

A lemaradástól való félelem

 A nézők egyre inkább elvárják, hogy ne csak a nagy televízióadók által közvetített, legfontosabbnak ítélt, vagy épp az aktuális jogdíj-csomagba bekerült meccseket vagy eseményeket nézhessék meg, hanem egy adott liga vagy sportesemény valamennyi történése közül szabadon válogathassanak, például a kedvenc csapatuk összes mérkőzését láthassák – lehetőleg éppen akkor, amikor ráérnek. Ennek az igénynek a kielégítésére is alkalmas a hagyományos televízió műsoridő-korlátaitól nem sújtott digitális tér. Az Eurosport például az Eurosport Playert használta arra, hogy az idei Australian Open valamennyi mérkőzését közvetíthesse, de a téli olimpia eseményeit is minden felületen elérhetővé tették. „Tudjuk, hogy a nézők egyre többet akarnak: nagyobb hozzáférést, több élményt és minél több opciót arra, hogy követhessék az eseményeket – mi pont ezt ajánljuk Európának”, nyilatkozta erről Jean-Briac Perrette, a Discovery Networks nemzetközi elnök-vezérigazgatója.

A ligák is kifejlesztették a saját megoldásaikat, hogy a rajongók minél szélesebb rétegeit megszólíthassák – és hogy minél több forrásból származó jövedelemre tehessenek szert. Az amerikaifutball-liga, az NFL például az előfizetős NFL Game Pass szolgáltatással oldotta meg, hogy a nézők mindent és bármit láthassanak. A játéknapokon több mérkőzés fut egyszerre, amelyeket ráadásul más-más tévétársaságok közvetítenek. A weboldalon bármelyik meccs követhető élőben (egyszerre ráadásul akár öt eszközön) vagy időeltolással. Megnézhetőek a jellemzően 3-4 órásra nyúló mérkőzések 40 perces összefoglalói, vagy az összes vasárnapi meccs legnagyobb pillanatainak többórás, összevágott változata.

Az aktuális összecsapás közben átnézhetünk más pályákra, ha ott éppen valami fontos történik, de a spoilerszűrő beállításával kizárhatjuk, hogy idő előtt értesüljünk azokról a pontszerzésekről, amelyeket jobban szeretnénk végigizgulni. És mivel egy héten általában csak három mérkőzésnap van, a köztes időt több száz órányi dokumentumfilmmel és kulisszák mögött forgatott anyaggal tölthetjük. A sportág európai rajongói különösen nehéz helyzetben vannak, egyrészt az időeltolódás, másrészt az európai sportcsatornáknak értékesített csökkentett meccskínálat miatt. Ezért őket a kontinens több mint 60 országában közvetlenül, Európára hangolt oldallal szolgálja ki az NFL Game Pass. A szolgáltatás évi 140 font körüli előfizetési díjért szinte minden platformon elérhető, legyen az androidos mobil vagy iPhone, Apple TV, Chromecast, Xbox vagy PS4. Nyáron a Bruin Sports Capital és a világ egyik legnagyobb ügynökségi csoportja, a WPP is beszállt az európai NFL-üzletbe, és közösen fejlesztenek innovatív, nézőbarát megoldásokat. Emellett a Perform Group sporttartalmi és médiacéggel közösen a Közel-Keletet, Ázsiát és Dél-Amerikát is célba vette a fociliga.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin SPORTSZÍV című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Okos evezőgép kajak-kenusoknak

Következő cikk

„Azt nem tudom megmondani, hogy kiből lesz világbajnok, azt viszont igen, hogy kiből nem” – interjú Rácz Félix sportmenedzserrel