Home»Gasztro»Magyar QTR

Magyar QTR

1
Shares
Pinterest Google+

Gellért-hegyi panoráma, helyi termelők borai, széles pálinkaválaszték és modern magyaros ételek – ez a Gepárd és Űrhajóból átkeresztelt Magyar QTR a Belgrád rakparton. A tulajdonosokkal, Ginter Krisztinával és Tőrincsi Zsolttal beszélgettünk.

Boroscímkéből magyar negyed

A budapesti Belgrád rakparton található a város egyik legszínesebb gasztronómiai kavalkádja: van japán, olasz és görög konyha is, alig pár lépésre egymástól. A nemzetek sorába állt be a Magyar QTR a tradicionális magyar, mégis modern köntösbe öltöztetett konyhájával. A Szabadság és az Erzsébet híd között sétálva egy piros fazekat ábrázoló kis cégtábla hívja fel – nem túl kihívóan – a figyelmet az étteremre, amelybe belépve egy hatalmas, otthonos környezetet árasztó könyvespolccal találjuk szemben magunkat. Az enteriőr kialakítása tesz némi utalást arra, hogy hazai konyhára számíthatunk, de minimalista stílusával, a nem túl hivalkodó magyaros mintákkal az asztalon és a hátsó falra felfüggesztett kis fazékfedőkkel nagyon távol áll a mindenkinek ismerős, erőteljes, színes cserépedényekkel és szárított pirospaprikákkal ízléstelenül telezsúfolt, sztereotípiákra építő, turistacsalogató magyar éttermektől. A fekete és a piros színek kombinációja is a modern vonalat erősíti az „otthon melegét” árasztó apró, jelzésszerű kiegészítők között.

A Magyar QTR tulajdonosai, Ginter Krisztina és Tőrincsi Zsolt már vártak minket. Egy házi málnaszörp mellett mesélték el, hogy az épületben korábban is étterem üzemelt, és gyakran jártak ide ebédelni – vélhetőleg a megunhatatlan Gellért-hegyi panoráma miatt is. Egy nap azonban „Kiadó” felirattal zárva találták a helyet. „Megkerestük a tulajdonost, és 2011-ben megnyitottunk Gepárd és Űrhajó Bolyki Borbisztró névvel” – emlékszik vissza Ginter Krisztina, aki közgazdászként főként az étterem üzleti részét menedzseli. Hogy honnan jutott eszükbe ez a – véleményem szerint – igen menő elnevezés? A történet egyszerűbb, mint gondolnánk: egy bor címkéjéről. Tudniillik Tőrincsi Zsolt borkereskedő és sommelier, van is egy borkereskedése az Irányi utcában, így már az étterem megnyitása előtt jó néhány évvel közvetlen kapcsolatban volt a magyar borászok többségével, köztük Bolyki János egri borásszal is. Őt kérte fel névadónak, akit egy Bolyki bor címkéjén ugrándozó gepárd és a mellette elsüvítő űrhajó ihletett meg. „Nekünk kezdetben furcsa volt, de mivel sok embernek tetszett, ezzel a névvel indultunk el” – vallja be Ginter Krisztina.

A Gepárd és Űrhajó egy letisztultabb, fehér-fekete-kék design volt, különböző Bolyki borok címkéin szereplő kis állatokkal, mint például a lépcsőfeljáró melletti falról visszaköszönő mókus – utalva a borászat „Hazug mókus” nevű borára. „Egy magyaroknak szóló tapasos, borozós helyet szerettünk volna, azonban az élet egészen mást hozott: Mógor Attila lett a séfünk, jó magyar ételeket készített, és a konyhára helyeződött a hangsúly” – mondja el a társtulajdonos, hozzátéve, hogy nagy szívfájdalmuk, hogy végül az elhelyezkedés miatt főként külföldiek, és nem hazaiak járnak az étterembe.

Az étterem híre a Tripadvisoron tett értékelések alapján gyorsan elterjedt az utazók körében. Rengeteg útikönyvben megjelent a név anélkül, hogy a tulajdonosok tudtak volna róla, de az igazi fellendülést a Lonely Planet hozta. „Csak jöttek a turisták a »bibliával« a kezükben – mi csak így hívjuk – osztja meg nevetve Ginter Krisztina –, és keresték a helyet, azonban nagyon nehéz volt elmagyarázni a korábbi nevét. Ezért gondoltunk rá néhány éve, hogy megváltoztatjuk, és egy Amerikában élő üzlettársunk adta a Magyar QTR (quarter, negyed – a szerk.) ötletét.”

Új arculat – régi minőség

A névváltoztatással megváltozott a dizájn is, a konyha minősége azonban maradt – még ha az utóbbi években már séf nélkül is működnek. „A séf nélküli időszakot is át lehet vészelni. Hasonló tudású, aktivitású, munkakedvű embereket válogattunk össze a konyhára, akikkel jól tudunk együtt dolgozni. Ez egy olyan szakma, ahol a szakácsok viszonylag sűrűbben
cserélődnek, a felszolgálók sokkal inkább állandók” – osztja meg az étterem jelenlegi álláspontját, tapasztalatát Tőrincsi Zsolt társtulajdonos, aki vendéglátó-iskolát végzett. Bár korábban a szezonalitást követve negyedévente cserélték az étlapot, ma már átálltak állandóra. Ez nagyrészt a turisták igényeinek köszönhető, hiszen elmondásuk szerint lehet tűző napsütés, akkor is gulyást vagy csülköt esznek a vendégek. Emellett voltak olyan kellemetlen tapasztalataik, hogy a turisták a Tripadvisoron előre kinézett, a telefonjukon mutatott ínyencségért tértek be az étterembe, csakhogy akkorra azt már levették az étlapról. „Volt egy indiai vendégünk, aki azért adott szörnyű minősítést, mert egy fél évvel azelőtt, amikor lefoglalta az asztalt, eltervezte, hogy mit fog enni, és azt már nem tudtuk elkészíteni neki” – meséli Tőrincsi Zsolt. 2-3 hetente azért vannak újítások a konyhán, erre a Séf ajánlata ad lehetőséget, amely Bereznay Tamás séf segítségével készül.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin MAGYAROK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

„Az ember dolga az, hogy bármilyen közegbe kerül, artikulálja a véleményét” – Interjú Both Miklós zeneszerzővel

Következő cikk

El Camino: az egy hónapos masturdating – II. rész