Home»Online»Erősödik a mobilfizetési piac

Erősödik a mobilfizetési piac

0
Shares
Pinterest Google+

Az átalakuló pénzügyi tranzakciós formákról és a mobilfizetés erősödéséről, valamint a nagy techcégek új, pénzügyi szolgáltatási kilátásairól is szó esett a Portfolio Banking Technology 2018 konferenciáján.

A Portfolio Banking Technology 2018 konferenciáján számos izgalmas gondolat hangzott el a következő év és évtizedek pénzügyleteit és tranzakciós formáit érintő átalakulásokról. Röviden összefoglalva a kilátások egy mobilfizetés-alapú fizetési szisztémát vetítenek előre, amelybe integrálódnak a legnagyobb tech- és közösségi oldalak is, mint például a Google és a Facebook.

A Portfolio összefoglalójából kiderül, hogy bár a fintechcégek előretörése némi átrendeződést sejtet a fizetési módszerek tekintetében, valójában még mindig a hagyományos pénzintézetek, vagyis a bankok állnak a hierarchia csúcsán. Ám ez nem lesz így örökké: a következő fintechgeneráció feltűnésével át fog rendeződni a tranzakciós piac, utalt rá Daniel Döderlein, az Auka vezérigazgatója. A norvég Auka egyébként a világ egyik leggyorsabban fejlődő fintechcége, a 2010-ben alapított vállalkozás indította el Norvégia első mobilfizetési rendszerét. Alapítója, Daniel Döderlein dolgozta ki azt az mCash rendszert, amelyből Vipps néven mára a legelterjedtebb norvég mobilfizetési platform lett.

Veszélyben a bankok

A szakember szerint komoly „veszélyt” a mobilfizetések előretörése jelenthet a hagyományos tranzakciók uralta piacon. Kiemelte, a MobilePay Dániában már annyira elterjedt, hogy a teljes lakosság 65 százaléka használja, de a mobilalapú fizetési szolgáltató már Finnországban is gyökeret vert, és tovább kíván terjeszkedni a nordic országokban. A mobilfizetések bankfüggetlenül működnek, ami ronthatja a banki pozíciókat, amelyek bár folyószámla-vezetési, hitelezési és megtakarításkezelési szolgáltatásaiknak köszönhetően jelentős előnyöket és bizalmat élveznek, érdemes lesz felzárkózniuk a techforradalom újabb innovációihoz.

Az Auka vezetője kitért rá: 2006-ban sokan gondolták múló trendnek a mobilfizetések megjelenését, a prognózisok nem igazolódtak be, éppen ellenkezőleg: a szakember ismertette, hogy jelenleg a skandináv országokban a legnagyobb az egy főre jutó mobilfizetés aránya a világon, még a kínait is túllépik.

Nagy techcégek uralhatják el a piacot

A szakember szerint az olyan nagy techcégek, mint a Google, a Linkedin és a Facebook ki fogják bővíteni a szolgáltatásaikat pénzügyiekkel, így a két piac (az infokommunikáció és a pénzügy) egybe fog olvadni. Érzékeltetésül kitért arra, hogy egy átlagos fiatal napjában 158 alkalommal néz rá a legnagyobb közösségi oldalra, ezzel szemben banki és egyéb mobilfizetési appjainkat sokkal ritkábban nyitjuk meg és használjuk.

Döderlein szerint 2019. szeptembertől a Facebook várhatóan meg tudja majd mutatni azt, hogy mennyi pénzünk van, összeszedve bankszámlánk adatait, ami valóban forradalmi lépés lenne.

Egy másik példaként említette a legnagyobb zeneszolgáltatót, a szintén skandináv gyökerű (svéd) Spotifyt, amely évente több millió dollárt költ a különböző fizetési rendszereken keresztüli jelenlétére, hogy világszerte elérhetővé tegye a szolgáltatásait. Számára egyszerűbb és hatékonyabb lenne egy saját mobilfizetési platform fejlesztése, vagy társulás egy másik, hasonlóan népszerű szolgáltatócég saját tranzakciós fejlesztéséhez.

A felsorolásból nem maradhatott ki a Google sem, amelynek térkép funkciója, a Maps már most is megmondja, hogy a megadott cél mentén hol lehet parkolni, mennyi időt kell várakozni egy szolgáltatásért, mennyire forgalmas a hely, milyen a közlekedés. A szakember szerint ez is jól példázza, hogyan integrálható egy nagyobb adathalmaz egyetlen alkalmazásba.

A változások hátterében természetesen az okostelefon-piac felfutása áll, Döderlein szerint éppen ezért némely esetben még az is olcsóbb lenne, ha a bank minden ügyfelének adna egy okostelefont, mint egy fiók üzemeltetése. Ráadásul a big data és a mesterséges intelligencia megjelenésével olyan fejlesztések is lehetővé váltak, amelyek könnyedén lekörözik a bankok egyszerű alkalmazásait, és amelyek biztonsága is vet fel kérdéseket.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin CINEMA MAGICA című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Évről évre nő az e-kereskedelem, és egyre durvábbak az átverések is

Következő cikk

A minőségi tartalom még mindig megfogja a nézőket