Évről évre nő az e-kereskedelem, és egyre durvábbak az átverések is
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/02/Képernyőfotó-2019-02-22-12.00.50-750x500.png)
Folyamatosan növekszik az e-kereskedelmi piac, egyre nagyobb az igény a kényelmes vásárlás iránt. Ugyanakkor a piacot meg kell regulázni, sok versenykorlátozó módszert alkalmaznak az online platformok vezetői, de a Black Friday alkalmával is számos simlisséget lehetett tapasztalni.
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/02/Képernyőfotó-2019-02-22-12.02.18-1024x568.png)
Négyszer gyorsabban bővül az online kiskereskedelem forgalma, mint az offline-é, illetve egyötödével növekszik az ágazat minden évben – derült ki a Nielsen elemzéséből, amelyet a Piac & Profit közölt. A piackutató becslése szerint 2022-re a vizsgált 34 ország e-FMCG-kereskedelmének éves összforgalma 400 milliárd dollárt fog kitenni, az európai vásárlók negyede pedig már él az online kereskedelem előnyeivel. (Az FMCG a „fast moving consumer goods” rövidítése, magyarul nagyjából „gyorsan forgó fogyasztási cikkek”.) Magyarországon a vásárlók aránya 26 százalék, a jövőben pedig további 8 százalék tervez vásárolni az interneten. Európában az értékesítési dobogó első fokán az Egyesült Királyság áll, ahol a kiskereskedelem forgalmából 6,3 százalékot szel ki az e-kereskedelmi szegmens. Az Egyesült Királyságot Franciaország, Svájc, Olaszország és Hollandia követi.
A növekedés számait alapvetően a piacméret, a bankszámla-ellátottság, az internetpenetráció, valamint az okostelefon-ellátottság határozza meg, növekedésösztönzőként hat a vállalkozásindítás egyszerűsége, a népsűrűség, valamint a megbízható postaszolgálat. A társadalmi gyarapodást befolyásolja a bizalom, a megtakarítással kapcsolatos attitűd, az ellátási-növekedési hajtóerők között pedig megtalálható az e-FMCG-kereskedelemben részt vevő piaci szereplők fejlettségi foka.
A kutatás példaként említi Lengyelországot, ahol az utóbbi időben tapasztalható gazdasági növekedés: a javuló munkahelyi kilátások és az emelkedő jövedelmek húzzák a fogyasztást. A Nielsen becslései szerint a lengyel e-kereskedelem 2022-re közel 2 százalékot hasít majd ki az FMCG-kiskereskedelem forgalmából, amíg 2017-ben még az egy százalékot is alig érte el.
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/02/Képernyőfotó-2019-02-22-12.01.02-1024x680.png)
Érdekesség, hogy annak ellenére, hogy az okostelefonok és az állandó online jelenlét következtében 2017-ben az e-kiskereskedelem meghatszorozódott a hagyományoshoz képest, a vásárlóknál még mindig a készpénz a legnépszerűbb fizetőeszköz, de egyre nő az igény az online fizetés iránt.
Elég rakoncátlan a piac
Mint minden fejlődő ágazatot, az e-kereskedelmet is szabályozni kell, az internetes értékesítésre vállalkozó cégeknek pedig oda kell figyelniük a szerződéskötéseknél, ha nem akarnak komoly bírságot kapni a nyakukba – közölte a Napi.hu a Deloitte figyelmeztetését.
Az e-kereskedelem olyan új piaci megoldásokat eredményezett, amelyek számos versenyjogi és fogyasztóvédelmi kérdést vetnek fel. Az Európai Unió már évek óta szeretne egy egységes digitális e-kereskedelmet kialakítani, ennek fontos része a határokon átnyúló e-piac elterjedésének segítése (lásd keretes írásunkat). Több vizsgálat azért indult el, mert a gyártók kifejezetten megtiltották a forgalmazási hálózatukba tartozó terjesztőknek, hogy a terméküket online is értékesítsék, ami viszont súlyos versenykorlátozásnak minősül. Másik tipikus helyzet, amikor egy gyártó meghatározott szempontok alapján kiválasztott kereskedőkből hoz létre hálózatot, amelyből kizár más forgalmazókat.
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/02/Képernyőfotó-2019-02-22-12.01.17-1024x681.png)
További káros gyakorlat, amikor az értékesíthető termékek minimális árát meghatározzák. Ennek az a célja, hogy a gyártó biztosítsa, hogy a forgalmazók a kínált árucikkeket ne adják olcsóbban, mint a boltok. Az Európai Bizottság több mint százmillió euró bírságot szabott ki elektronikai cikkeket gyártó társaságokra, mert azok rögzítették a termékeik árát. Ugyanakkor az is elő szokott fordulni, hogy a gyártó és a forgalmazó megállapodnak abban, hogy a terjesztő nem értékesíthet más nemzetiségű vagy tartózkodási helyű személyeknek.
Ezenkívül a versenyhatóságoknak több ügyben is eljárást kellett indítaniuk, mert online platformok és ár-összehasonlító oldalak arra kötelezték a szerződő feleket, hogy tájékoztassák őket arról, hogy más felületekkel milyen szerződéseket kötöttek, majd adott esetben ők is elvárták ugyanazokat a feltételeket.
Egységes uniós árak jönnek
Az Európai Unió rendelete értelmében a tagországok online kereskedői december 3-ától nem alkalmazhatnak állampolgárság, lakóhely, illetve letelepedési hely szerint különböző árakat, értékesítési és fizetési feltételeket – közölte a Magyar Távirati Iroda a Taylor Wessing ügyvédi iroda felhívását. Az Európai Bizottság felmérése alapján az unióban működő webkerek 63 százaléka nem teszi lehetővé a más tagországokból kezdeményezett vásárlást, ez pedig súlyosan károsítja az egységes piac kiteljesedését, ezért a hatályba lépő rendelet a területi alapú korlátozással szembeni diszkriminációt felszámolja.
Az e-kereskedelem ünnepe: a Black Friday
A piac fejlődését jól reprezentálja a Black Friday iránti érdeklődés növekedése is: az eMagnak 6,8 milliárd forintos forgalmat hozott az idei e-ker-ünnep, ezenkívül az Index megkeresésére elárulta a cég, hogy összesen 2,7 millió felhasználó látogatta meg az adott napon a weboldalukat. Az is kiderült, hogy a látogatók 65 százaléka mobilról érkezett, ami 8 százalékos növekedést eredményezett a társaság partnereinek, hiszen az eladások 27 százaléka ilyen úton ment végbe.
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/02/Képernyőfotó-2019-02-22-12.00.50-1024x683.png)
Az eMag ötödik Black Friday leárazása által generált forgalom 19 százalékkal volt több a tavalyinál, a 2,7 millió felhasználó pedig 40 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbiakhoz képest; a kártyás vásárlást negyvenezren választották.
A portál ezenfelül megtudott pár érdekességet is, mint: összesen 253 859 terméket rendeltek a vásárlók; a csúcspont 7:16-kor érkezett meg, amikor egyszerre 1047 árucikket rendeltek meg a fogyasztók; a legdrágább értékesített autó egy BMW 318d Limousine, a legtöbb termékből álló rendelés pedig 39 árucikket foglalt magába.
További érdekesség, hogy a Media Markt az ominózus napon kénytelen volt szüneteltetni az online vásárlást a beérkezett hatalmas mennyiségű megrendelés miatt. Közleményben azt írták, hogy a leállás miatt a fogyasztóknak a későbbiekben lesz lehetőségük kedvezményes vásárlásra, sőt szükség szerint meghosszabbítják az akciót. A hvg.hu beszámolója szerint a webshopot a társaság az esti órákban nyitotta meg.
A forgalomnövekedés mellett további változás, hogy egyre népszerűbb Magyarországon a Kiber Hétfő, tehát a Cyber Monday, amely a Black Friday online megfelelője. Az Origo arról írt, hogy a lehetséges online vásárlások negyede nem valósul meg, mert a vevők nem tudnak eligazodni a vásárlási folyamatokban, plusz az ügyfélszolgálatoknál általános munkaerőhiány van, emiatt sok esetben nincs meg a kellő támogatás. A Black Friday és a Cyber Monday a részt vevő cégek éves forgalmának akár az 5-7 százalékát is be tudja hozni, sőt ha az egész karácsonyi időszakot nézzük, akkor az éves betevő harmada is összegyűlhet.
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/09/JÁRMŰIPAR.jpg)
A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin JÁRMŰIPAR című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!