Agilis partner a digitális transzformációban – A Shiwa ereje
Az agilis módszerre épülő ShiwaForce alkalmazás online és mobil üzleti szolgáltatásokat alakít át új felhasználói élményekké, a digitális kor elvárásainak megfelelően gazdagítva őket. A vállalat célkitűzéseiről, fejlődéséről és sikereiről az alapítóval, Kovach Antonnal beszélgettünk.
A siker az alkalmazkodáson múlik – a ShiwaForce felépülése
Kovach Anton, a ShiwaForce vezérigazgatója megkeresésünkre elmesélte az agilis módszertanra épített sikeres vállalkozás kialakulását. Elmondta, hogy 93-ban költözött át Kárpátaljáról Magyarországra úgy, hogy akkor még nem is beszélte a magyar nyelvet, de ez nem állította meg tervei megvalósításában.
„Tudtam, hogy a sikerem kizárólag azon múlik, mennyire tudok alkalmazkodni a folyamatosan változó körülményekhez, kultúrához, szokásokhoz, környezethez, és ma is ez a filozófia határozza meg az életemet, ráadásul ez az alkalmazkodóképesség lett a központi eleme a cégemnek és a cégem termékeinek is”
– vallotta be. Hogy módszertanát miért pont az online és mobil üzleti szolgáltatások átalakításában, fejlesztésében hasznosította? Elmondása szerint éppen egyetemista korában kezdődött a digitális boom, amely évekkel később lehetőséget adott olyan munkák elnyeréséhez, mint az MKB és az OTP Bank belső weboldalainak a fejlesztése, amelyeket a ma Telecom néven működő egykori Matáv, majd az Erste bank- és biztosítói piaca követett, így fokozatosan sikerült újabb és újabb referenciákra szert tennie a hazai piacról. 2006-ban társaival létrehozták Activision elnevezésű cégüket, amelyet Kovach Anton már egyedüli tulajdonosként vezetett, majd 2011-től egy befektető bevonásával elkezdte működését az újraépített csapattal rendelkező ShiwaForce. „A vállalat létrejöttekor a gyors alkalmazkodás alapkövetelmény lett. Olyan technológiákat, módszereket alkalmaztunk, olyan struktúrákat használtunk, amelyek mindezt lehetővé tették, vagyis képesek voltunk folyamatosan fejlődni.” – fejtette ki. Hozzátette, az Activision eredetileg egy labortermék-fejlesztő cégnek indult, amelynek egyik fő terméke a Shiwa platformkezelő rendszer volt, a későbbiekben ezt a nevet vette át az agilis módszertanára épülő vállalat. Érdeklődésünkre, hogy mit takar ez az elnevezés, a vezérigazgató elmondta, hogy Shiwa a pusztítás istene, amely egy gnómon állva zsonglőrködik a bolygókkal. „Úgy gondoltuk, hogy mi nagyon jól tudunk azonosulni ezzel a karakterrel, mert tartalomkezelő rendszerünk is nagyon sok információt üzemeltet egyszerre, amelyeket képes gyorsan, központilag kezelni. A gnóm pedig a butaságot és az értelmetlenséget jelképezi, amit elpusztítva, teret adunk a jó és értelmes gondolatoknak. A cég azért kapta a rendszer nevét, mert Shiwa erejével akartunk továbblépni és minden évben növekedni” – magyarázta.
Agilis és lean startup módszerek
Kovach Anton visszaemlékezve a vállalat kezdeteire elmondta, hogy mivel ügyfeleik nagyok voltak, kis halként nekik kellett hosszú évek munkája során megtanulniuk, hogyan tudnak gyorsan alkalmazkodni partnereikhez és jó társaikká válni. „Végül ez lett a sikerünk záloga, hiszen ma már a nagy halaktól is megköveteli a gyors alkalmazkodást mind a piac, mind a gyorsan változó technológiai környezet, mi pedig rendelkezünk olyan tudással, ami érték a nagyvállalatok számára. Most egy picit fordult a kocka” – fejtette ki. Azonban fontosnak tartotta kiemelni, hogy bár a piacon ma már sokan csak az agilitásra esküsznek, az ő filozófiájukban fontos a tudatosság. Szerinte az agilis módszertan csak a problémák egy bizonyos részére alkalmas, de mellette szükség van hagyományos projektmenedzsmentre is. „Másfelől az agilitásnak vannak előfeltételei, akkor működik, ha tudjuk, mi a probléma, de nem tudjuk, mi a megoldás. Ha tudjuk a problémát és a megoldást is, akkor jobb a hagyományos projektmenedzsmentet alkalmazni. Ha nem tudjuk, hogy mi a probléma, és emiatt nem is tudjuk, hogy mi a megoldás, akkor az agilitás még nagyon korai, így ilyenkor a lean startup módszert ajánljuk, amelyről a HVG Könyvkiadójával együtt kiadtunk egy könyvet” – magyarázta. Ez a módszertan abban hasznos, hogy segítségével egyértelműen definiálható a probléma, és utána alkalmazható az agilitás módszertana. Az igazgató szerint az agilitás akkor erős, ha az input is jó, hiszen akkor a kimenetelnek sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy jól működő lesz, de ha az input rossz, bármennyire agilisan csináljuk, akkor is rossz lesz a végeredmény.
Az agilitásra mindemellett elengedhetetlenül nagy szükség van napjainkban. Hiszen a hagyományos projektek felépítésében a fejlesztők mindig pontosan tudják, hogy mit szeretnének megvalósítani, ám ha közben meggondolják magukat, akkor a változtatást a hagyományos modell már nem teszi lehetővé. „Mi olyan eszközöket hoztunk létre, amelyek segítségével egy weboldalon pillanatokon belül meg lehet változtatni bármit. Napi szinten sok kérés érkezik az ügyfeleinktől, amire igent tudunk mondani, így nem szabunk gátat a tervezői oldalon dolgozó emberek kreativitásának, amivel úgy érzik, teljesen ki tudják élvezni a szabadságukat a digitális csatornákon” – magyarázta érdeklődésünkre Kovach Anton.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin VIRTUDÁS című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!