Home»Startup»Egyszerű okmányolvasó szálláshelyeknek

Egyszerű okmányolvasó szálláshelyeknek

0
Shares
Pinterest Google+

Népszerű a szállásadók körében az okmányolvasási kötelezettség teljesítésére kifejlesztett furfangos magyar szoftver, a GoodID.

A tavaly szeptember elsejétől minden magyarországi szálláshelyre érvényes az új adatszolgáltatási kötelezettség, a problémára a GoodID készített költséghatékony és szakszerű megoldást, így eszközberuházás helyett egy meglévő okostelefon is megteszi. A rendszer iránti érdeklődést jól jellemzi, hogy már

több mint 350 szálláshelyen, több mint harmincezer leolvasás történt az indulás utáni első teljes hónapban.

A cikk eredetileg a Business Class Magazin 2021/11. számában jelent meg. Ha szeretné megvásárolni a lapot vagy előfizetne rá, akkor azt megteheti a Dimagon keresztül.

Összecsaphatnak a hullámok a szállásadók feje fölött  

A szállodák, panziók már most is küldenek bizonyos adatokat statisztikai célokra a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak (NTAK), elsősorban az adatvezérelt, célzott marketingtevékenység és a turisztikai beruházások hatékonyabbá tétele érdekében. Az új szabályozás szerint azonban digitális okmányolvasót is használniuk kell, a törvényben meghatározott adatokat így rögzítik szálláshelykezelő szoftverükbe, majd egy tárhelyre – a Vendég Információs Zárt Adatbázisba, vagyis a VIZA rendszerbe – továbbítják. Itt legfeljebb két évig, titkosított módon tárolják az adatokat, ezekre csak a rendőrség kereshet rá célzottan, bűnmegelőzési és bűnüldözési célból. 

A kötelezettség eredetileg idén januártól lépett volna hatályba, de a koronavírus-járvány közbeszólt. A legutóbbi rendelkezések szerint a szálláshely-szolgáltatóknak az adatokat szeptember elsejétől kell beolvasniuk és továbbítaniuk a VIZA rendszerbe. 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége szerint a pandémia előtt mintegy 3500 kereskedelmi szálláshely működött Magyarországon   ez a szám a válság hatására 2900 körülire csökkent, de a forgalom növekedésével arányosan várhatóan emelkedni fog. Mindegyiküket érinti az új szabályozás, aminek jelentős költségvonzata lehet.

Az okmányokat ugyanis nem lehet egyszerűen csak lefényképezni vagy fénymásolni, a szigorú adatvédelmi és továbbítási szempontoknak megfelelő céleszközök pedig többszázezres kiadással terhelnék az egyébként is éppen súlyos válságban lévő szektor vállalkozásait.

Ezekre a problémákra figyelt fel az ID&Trust Kft. A cég mintegy két évtizedes tapasztalattal rendelkezik a digitális okmányok és azonosítási rendszerek fejlesztése terén. Megoldásként egy költségkímélő, biztonságos, az előírásoknak teljeskörűen megfelelő és gyorsan telepíthető rendszert fejlesztett ki, amely az eddig ismert fizikai olvasó készülékek árának töredékéért veszi le az okmányolvasás és adatszolgáltatás gondját a szállásadók válláról. Fejlesztése a GoodID-n, az első hazai mobiltelefonos digitális irattárca alkalmazáson alapul, amely egyébként mindenféle okmányunk digitális megfelelőjét, sőt, hűségkártyáinkat is rögzíteni tudja. Ez ráadásul egy úgynevezett auditált elektronikus hírközlő eszköz – tehát a pénzmosás elleni törvénynek és az MNB előírásainak megfelelő, távoli ügyfél-azonosításra is alkalmas megoldás. 

A GoodID Scanner okmányolvasó lényege, hogy az előbb említett digitális irattárca a szálláshelyeknek nyújtott szolgáltatás keretében átkapcsolható okmányolvasó üzemmódba.

Az igazolványokat szinte bármilyen androidos és iPhone telefonnal be lehet olvasni, így nem kell drága műszaki berendezéseket rendelni és hadrendbe állítani.

A mobilapplikáció összeköttetésben áll a szálláshelyi alkalmazással, amely automatikusan továbbítja az adatokat a szálláshely saját szoftverébe, és onnan küldi tovább a VIZA rendszerbe. Az okmányolvasó app futhat akár a szállásadó saját androidos és iPhone telefonján, vagy a recepción, egy erre fenntartott készüléken is. Attól nem kell tartani, hogy a teljes igazolvány bekerül a rendszerbe, a GoodID Scanner ugyanis nem az okmányokat fotózza be egészben, csak a kötelezően előírt adatokat rögzíti az adatvédelmi szabályoknak megfelelően, és továbbítja a szálláshelyi szoftver részére, anélkül, hogy a személyes adatokat tárolná. 

„A megoldás iránt nagy az érdeklődés: 7 szálláshelyi szoftverszállítóval már működő integráció áll rendelkezésre. Az első hetekben már több mint 350 ügyfél vette használatba és több mint harmincezer okmányolvasás történt.” – mondja Deák András, a GoodID üzletfejlesztési vezetője. „Éppúgy szívesen használják a kisebb szobaszámú szálláshelyek, mint a nagy nemzetközi szállodaláncok, akik hazai vagy külföldi vendég okmányát szeretnék beolvasni. Az igénybevétel gördülékenységét segíti a teljesen online előfizetési és használatbavételi folyamat, akár ügyfélszolgálati támogatással. A kötelező adatszolgáltatási tevékenység mellett üzletileg is hozzáadott értéket jelenthet a szálláshelyek részére az okmányolvasás, hiszen személyazonosító okmány lakcímkártyával történő ötvözésével tökéletesen kiváltható a papír alapú bejelentkezési folyamat.” 

Több hajó már a kikötő felé tart  

Az iparág szereplői közül sokan még bizonytalanok, de a többség már tájékozódott a lehetséges megoldásokról. A CPI Hotels Hungary szállodái is készülnek az új procedúra bevezetésére. A cégnek Budapesten jelenleg három létesítménye van. A portfólió a szállodák típusait tekintve elég széles. A legnagyobb a Courtyard by Marriott Budapest City Center a maga 235 szobájával és hatalmas konferencia-kapacitásával. A Mamaison Hotel Andrássy egy 68 szobás butikszálloda, míg a Mamaison Residence Izabella apartmanhotel 38 lakosztályt tart fenn. Ezen kívül a cégcsoport 2 új szálloda fejlesztésén dolgozik Budapesten, az V. kerületi Mérleg utcában – ezek várhatóan 2021. utolsó negyedévében nyílnak majd meg. 

„Sötétben tapogatóztunk mi is, kerestük a megoldásokat, hogyan feleljünk meg az új adatszolgáltatási feltételeknek, hogyan ugorjuk meg ezt a feladatot” – mondja Franciscy Gergő general manager. „Nekünk meg kell rendelni a PMS-szolgáltatótól a kapcsolatot, amely összeköt majd minket a VIZA-rendszerrel. Emellett egy eszközre is szükségünk van, amely bármilyen fajta okmányolvasó lehetne, de egyelőre ez nincs meghatározva. A járvány következményei után, amikor éppen próbálunk kievickélni a vízből, hatalmas terhet ró ránk újfent a rendszer, de megtesszük, amit kell. Igyekszünk minél költséghatékonyabb megoldást találni. Vannak ráadásul jól működő, de a mieinknél kisebb szálláshelyek, amelyeknek szintén meg kell ezt lépniük, és nem mindegy, hogy egy olcsóbb, de jól működő hazai szoftverrel tudják ezt megtenni, vagy újabb forrásokat kell megmozdítaniuk, hogy egy drágább, esetleg külföldi rendszerrel tudjanak működni” – véli a szakember. 

A stabilitást és a gyorsaságot egyébként a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége is lényegesnek tartja. Álláspontja szerint a mobilalapú okmányolvasás igen hatékony lehet, amennyiben a szálláshelykezelő szoftverrel való összekapcsolás, és a jogszabály által elvárt adattovábbítás megoldott. Utóbbi sebességénél az okmányszkennerekéhez hasonló 10-15 másodperc az elvárás. Ennél hosszabb beolvasási idő ugyanis már az érkeztetési folyamatot lassítja. A GoodID Scannernél ez adott, hiszen – mint már említettük – chipes okmány esetében akár 5 másodperc alatt is megtörténhet a beolvasás. A Szállodaszövetség szerint, ha a sebesség megfelelő, a beolvasás minősége minden esetben garantált, az összeköttetés a PMS-szoftverrel megoldott, és a havidíj hosszú távon kiszámítható, akkor ez a fejlesztés biztosan megoldást jelent a szállodák számára. 

A cikk eredetileg a Business Class Magazin 2021/11. számában jelent meg. Ha szeretné megvásárolni a lapot vagy előfizetne rá, akkor azt megteheti a Dimagon keresztül.

Előző cikk

Forradalmasítják a mobilos videógyártást

Következő cikk

Jól szerepelt a magyar csapat a Bocuse d’Or-on