Átszervezni egy világmárkát – Komoly kinevezések a Microsoftnál
A Bill Gates nevéhez – és a legtöbbünk számítógépéhez – fűződő vállalat hazai kirendeltsége jelentős változásokon ment keresztül az utóbbi pár hónapban, amelyek a cég humánerőforrási, partnerkapcsolati, lakossági és adatvédelmi szegmensét is befolyásolták. Cikkünkben az érintettekkel, illetve az ügyvezető igazgatóval beszélgettünk a GDPR-ról, a felhőforradalomról, illetve a cég pedagógusprogramjáról.
„Mi tudatosan készülünk a vezetőváltozásokra, hiszen, ha hatékonyan akarunk működni, akkor reagálnunk kell a világban történő fordulatokra. Az új helyzettel járó nehézségekkel felkészülten néztünk szembe, így azok nem állnak a zökkenőmentes működés útjában. A Microsoft ugyanakkor folyamatosan gondot fordít arra is, hogy a kollégák más régiókban, új pozíciókban is kipróbálhassák magukat a vállalaton belül, ezért a változás szerves része az életünknek.” – nyilatkozta lapunknak Szentkuti Gabriella ügyvezető igazgató. Hozzátette, hogy az átalakításokkal még agilisabbá tehetik a szervezetüket és még inkább elmélyíthetik a tudásukat annak érdekében, hogy az ügyfeleiket és partnereiket támogathassák a digitális technológiák bevezetésében. Elmondása szerint egyre nagyobb hangsúlyt fektet minden cég – kicsik és nagyok egyaránt – a digitalizációra, amely folyamatban a Microsoft segítségére lehet a vállalatoknak.
Kérdésünkre, hogy a változtatások közepette történtek-e leépítések, ezt a választ kaptuk:
„Az üzletstratégiai célokat figyelembe véve hozunk döntéseket személyzeti kérdésben is. Mindig azokra a területekre csoportosítjuk az erőforrásainkat, ahol a legnagyobb hatást tudjuk elérni tevékenységünkkel. Bizonyos funkciókat országos szintről globális szintre emeltünk, de ez a trend mindig is jelen volt cégünk életében.”
Felhőben utazik mindenki
„Új üzletfilozófiája szerint felhő- és mobilitásorientált globális nagyvállalatból az intelligens felhő és az intelligens perifériák globális piacvezető vállalata kíván lenni a Microsoft.” – olvasható a cég egy közelmúltban kiadott közleményében. Kíváncsiak voltunk, hogy mit jelent ezt pontosan, mire az ügyvezető igazgató azt felelte: „Mára a felhőszolgáltatások világából átléptünk a mesterséges intelligencia révén összekapcsolt okoseszközök világába. Ez nagy hatást gyakorol iparágunkra és üzleti környezetünkre is. Nekünk ebben az új környezetben is a lehető leghatékonyabban kell kiszolgálnunk ügyfeleink és partnereink igényeit. Ezen dolgozunk minden lépésünkkel, és erre keressük folyamatosan az előremutató és hatékony megoldásokat. Célunk, hogy felgyorsítsuk ügyfeleink digitális átalakulását és bővítsük azokat a szolgáltatásokat, amelyeket igénybe vesznek tőlünk. Hisszük, hogy ezzel is hozzájárulunk ahhoz, hogy a hazai kis- és közép- és nagyvállalatok versenyképessége javuljon.”
A felhőszolgáltatásokkal kapcsolatban az egyik legnagyobb kérdés, hogy sikerül-e megfelelni a jogi és adatvédelmi kérdéseknek. Szentkuti Gabriella ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a Microsoftnál külön szakemberek foglalkoznak a területtel, sőt az ügyfeleik számára is segítséget nyújtanak az új adatvédelmi szabályoknak való megfeleléshez. Saját tapasztalataikat is megosztják velük, amelyeket az összetett szabályozási követelmények teljesítésével kapcsolatban megszereztek, így a vállalatok kialakíthatják a számukra leginkább megfelelő utat a szabályok betartására. Úgy látják, hogy az a leghatékonyabb stratégia az adatkezeléssel kapcsolatos jogi változások követésére, ha egy szervezet nem külön-külön próbálja az egyes egységek és szervezeti folyamatok megfelelőségét megteremteni, hanem ha holisztikusan tekint a folyamatra, tehát rendszerszinten, teljes életciklusú folyamatmenedzsmenttel tekint a kérdéskörre.
További aggály a felhőszolgáltatások esetében, hogy a cégek külső szereplőktől függnek, amely nagy költségekkel jár. Ezzel kapcsolatban megtudtuk, hogy ezek nem járnak infrastrukturális és szervezeti beruházásokkal, ezért mára már a kkv-k is hozzáférhetnek olyan megoldásokhoz, amelyeket korábban csak a nagyvállalatok engedhettek meg maguknak.
Edukációs szerepvállalás
A Microsoft szeptember 16-án megnyitotta a 2017/18-as Innovatív Pedagógus Programját, amelyben, elmondásuk szerint, a pedagógusok elsajátíthatják a legfejlettebb módszereket. Az Education Community (a tanároknak szánt közösségi felület – a szerk.) révén a tanárok online kurzusokra és Skype-órákra „járhatnak”, de használhatják óravázlatok keresésére és megosztására is, így folyamatosan fejlesztve és bővítve a rendelkezésükre álló digitális tananyagot. „A weboldalon izgalmas oktatási segédanyagok is elférnek: Faraday törvényének megértését online szimuláció segíti, van online játék az alapműveletek gyakorlásához, vagy interaktív ismertető az emberi testről, a keringési rendszerről.” – tudtuk meg az ügyvezetőtől.
A kurzusok között továbbá van olyan, amelyik az egyes eszközök (például OneNote, Sway, Office Mix) használatát mutatják be, illetve olyanok is, amelyek inkább pedagógiai, módszertani jellegűek és a technológia integrált oktatási alkalmazásában adnak segítséget, ötleteket. Minden kurzus egy tudáspróbával ér véget, aminek sikeres teljesítéséért máris jár az adott kurzus pontértéke, amelyek pedig tanúsítványokra és jelvényekre válthatók.
A Microsoft hozzáférhetővé tett digitális eszközöket is (ilyen a Minecraft: Education Edition, a OneNote Class Notebook, a Skype az osztályban, a Windows 10 Education) amelyekből már létezik kifejezetten oktatási célokra kifejlesztett verzió, a Windows 10 S, vagy a tanárokra és diákokra egyaránt érvényes Tisztaszoftver Program.
Utóbbit évekkel ezelőtt Digitális Oktatási Alapcsomag néven tette ingyenesen hozzáférhetővé a cég a teljes magyar közoktatás, általános és középiskolák tanulói és tanárai, illetve az államilag finanszírozott magyar felsőoktatási intézmények hallgatói és oktatói részére. Mindezek online igénybevételéhez az intézményeknek nincs szükségük saját szerverparkra, a beszerzési költségeket pedig a Microsoft Magyarország vállalta magára. A szintén ingyenesen biztosított Office 365 oktatási csomagot minden iskola saját igényei és működése szerint veheti igénybe attól függően, hogy a digitalizáció mely szakaszában jár. A szolgáltatás a kommunikáció egységesítésétől a papírmentes iskola megvalósulásáig minden fázist kiszolgál, és biztosítja a strukturált, hatékony tanulást és tanítást.
A Microsoft hosszú évek óta a cégek elitjébe tartozik, a Millward Brown és a Forbes is a legértékesebb vállalatok között tartja számon. Megkérdeztük az ügyvezető igazgatót, hogy hogyan szeretnék versenyben maradni, amelyre azt felelte: „Azzal, hogy eszközeinket és stratégiánkat folyamatosan a világ változásai szerint alakítjuk. Nemcsak hiszünk a folyamatos fejlődésben, de elkötelezett hívei is vagyunk. Úgy látjuk, ha mind munkavállalói, mind szervezeti szinten a maximumot hozzuk ki magunkból, és továbbra is bátran kísérletezünk innovatív megoldásokkal, akkor jelenlegi helyzetünk az idő múlásával sem fog változni.”
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin UTÓDOK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!