Home»First Class»„Ragaszkodjunk saját országunk gyártóihoz” – Fabak bútorgyár

„Ragaszkodjunk saját országunk gyártóihoz” – Fabak bútorgyár

0
Shares
Pinterest Google+

A 18 évvel ezelőtt megalapított Fabak kanizsai bútorgyár rohamos fejlődésével beírta magát a sikeres vállalkozók történelmébe. A több mint 80 család megélhetését biztosító vállalat alapítójával és vezetőjével, Németh Pál Leventével beszélgettünk a gyár fejlődéséről, tevékenységeiről, sikerekről és nehézségekről.

Miért döntött úgy, hogy faipari mérnök lesz?
Szüleim a Kanizsa Bútorgyárban dolgoztak, őket követve lettem faipari mérnök. Az egyetem után két évig Németországban dolgoztam a szakmámban, majd azt követően hazajöttem és nem sokkal később megalapítottam a cégemet.

Hogyan indult a vállalkozás?
Bár szerettem az első munkahelyemet, ahol dolgoztam, 1999-ben mégis inkább amellett döntöttem, hogy saját vállalkozást indítok.

A kezdetekben 4-5 főből állt a csapat, és tömörfa lépcsők készítésével foglalkoztunk, ami később egyre több egyedi bútor gyártásával és belsőépítészeti munkával egészült ki. Ez a tevékenység a mai napig megmaradt. 10 évvel ezelőtt kezdtünk el kárpitos bútorokat is gyártani, ami mára a vállalkozás fő iránya lett.

Időközben új csarnokokkal is bővítették a vállalatot.
2008-ban vettük meg az első csarnokot, 2010-ben építettünk egyet, 2012-ben újabb épülettel bővültünk, 2015-ben készült el a legutolsó. 2014-ben elindítottuk letenyei üzemünket is ahol szintén jól képzett, lelkiismeretes szakemberekkel – asztalosokkal, szabászokkal, varrókkal, kárpitosokkal – az eddigi eredményeinket, jelentős fejlődésünket elértük. Folyamatosan voltak gépi fejlesztéseink, azt lehet mondani, hogy mára már egy jó színvonalú telephelyünk és gépparkunk van, de persze mindig van mit fejleszteni.

A digitalizáció hogyan befolyásolta a munkafolyamatokat a kezdeti időkhöz képest?
17-18 évvel ezelőtt még egy rádiótelefon is nagy dolognak számított, mi akkor már számítógépes szerkesztést is csináltunk ugyan, de csak nagyon kezdetleges szinten. Azokban az időkben, amikor a legtöbb lépcsőt készítettük, még nem volt CNC-megmunkálónk. Az elsőt 2007 körül vettem Ausztriában, szinte darabokban szereztük be, aztán 2013-ban szereztük be az első modern megmunkáló központot, mellyel még precízebben, gyorsabban és gazdaságosabban gyárthattunk, nemrég megjött a legújabb ilyen gépünk is.

Az elmúlt 10 évben már digitális háttér nélkül nem lehetett létezni. Jelenleg az adatfeldolgozás, az adattárolás, a termelés irányítása, a gépek vezérlése és a rajzdokumentációk kizárólag digitális alapon történnek.

Tavaly a Budapesti Műszaki Egyetemen volt egy Ipar 4.0-ás rendezvény, ahol mi egy olyan széles körben alkalmazható megoldást mutattunk be a bútorgyártásunkon keresztül, amivel nagyon jó visszacsatolást lehet kapni a termelésről, gépkihasználtságról, egyszerűbb üzemek számára is.

Mennyire nehéz fennmaradni a piacon ebben a szakmában ma, amikor a fejlődő technológiával nagy mennyiségben, nagyon rövid idő alatt elő lehet állítani a termékeket? Miben egyedi a Fabak?
Mi felső középkategóriás bútorokat gyártunk, és meg kell küzdenünk az olcsó, gyengébb minőségű termékekkel, amelyek nagy arányban uralják a piacot. Azonban van egy réteg, akik megbízható bútort szeretnének vásárolni, hosszú távra, ők keresik a mi bútorainkat.
A külföldi vevőinknek is megvannak a minőségi elvárásaik, az ár is mindig egy fontos tényező, nem vagyunk elkényeztetve. Erősségünk, hogy komoly igényeknek kellett évek óta megfelelnünk, ezzel kialakult egy gyártási kultúra, saját fejlesztő részlegünk van, így könnyen megtaláljuk a közös szakmai nyelvet is. Amúgy szerintem, Magyarországnak még mindig jó pozíciója van a megbízhatóság és a felkészültség szempontjából.

Hogyan látja a bútorgyártásuk jövőjét?
Olyan megbízható külföldi és magyar partnerekkel dolgozunk, akiknek arra a minőségre van szüksége, amit mi nyújtani tudunk. Örülnék, ha lényegesen több bútorunk találna idehaza vevőre, de ez több dologtól is függ.

Először is tudatosítani kellene, miért is érdemes megbízható magyarországi bútorgyártók termékeit vásárolni. Ehhez egy erős marketing „hadjárat” elengedhetetlen. Arra lenne szükség, hogy más nemzetekhez hasonlóan, ragaszkodjunk ahhoz, hogy amennyiben meg tudjuk vásárolni a saját országunk gyártójának a termékét, akkor azt vegyük meg inkább.

Magyarországra ez ma még nem annyira jellemző. Összefogás és pénz kérdése, és egyik sem hiányozhat.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin UTÓDOK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

SMART 2018 - RÉSZLETES PROGRAM

Következő cikk

Közösségteremtés a családi vállalatok generációváltásának megsegítésére: FBN-H