„Olyan energiát biztosítunk, amilyenre éppen szükség van” – Interjú Bujdosó Andreával, a Shell Magyarország igazgatósági elnökével
Az egyik legnagyobb multinacionális energiavállalatnak már van kézzelfogható stratégiája az elektromos autózás elterjedésére. A Shell Magyarország hazai felsővezetőjével, Bujdosó Andrea igazgatósági elnökkel a vállalat CSR (corporate social responsibility, magyarul társadalmi felelősségvállalás) tevékenységéről, legfontosabb kulturális értékeiről, a fenntarthatóságról, a hazai piacról és a jövő energiaszolgáltatási lehetőségeiről beszélgettünk.
Magazinunk egyik cikkében Lakatos Zsófiával, a Magyar Public Relations Szövetség elnökével, CSR-szakemberrel beszélgettünk, aki az interjúban úgy fogalmazott, hogy idehaza már nem fontos többé a CSR, és a hazai vállalatok – beleértve a multinacionális cégeket is – elvétve foglalkoznak társadalmi felelősségvállalással. Mit gondol a szakember állításáról?
Mások nevében nem nyilatkozhatok, de mi itt a Shellnél kialakítottuk a saját társadalmi felelősségvállalási stratégiánkat, amely a globális CSR-stratégiát követi. Régebben sokan megkerestek, ahogyan az nagy cégek esetében jellemző, hogy egy-egy ügyet támogassunk, álljunk oda valamely kezdeményezés mögé. Bár sok mindent támogatunk kisebb összegekkel, hozzájárulással, mégsem éreztük azt a hatást vagy éppen eredményességet, amelyet akár PR-célokra is felhasználhattunk volna, mert egyszerűen nem voltak láthatók ezek az erőfeszítések. Ezért két évvel ezelőtt eldöntöttük, hogy megpróbáljuk az erőforrásokat egy nagyobb cél érdekében összpontosítani ahhoz, hogy azzal tényleg valamilyen hatást tudjunk elérni és felmutatni. Ekkor döntöttünk az egyébként általunk már 30 éve támogatott Peter Cerny Alapítvány mellett, amely koraszülöttmentéssel foglalkozik. Két éve már, hogy az alapítvány támogatása a kiemeltebb ügyünk, ezáltal jobban meg is jelenünk a fogyasztóink, munkatársaink, partnereink körében ezzel a CSR-tevékenységünkkel. Emellett globális szinten támogatjuk a fiatal mérnököket a STEM (tudomány, technológia, mérnöki tudomány, matematika) program részeként, hogy hozzájáruljunk a versenyképesség növeléséhez a tudomány és a technológia területein. 1985-től évente megrendezzük a Shell Eco-marathont, amely olyan kihívás elé állítja a világ minden tájáról érkező fiatalokat, hogy tervezzék és építsék meg, majd teszteljék és vezessék az energiahatékony járműveiket. Minden évben számos magyar csapat vesz részt sikeresen a versenyen a műszaki iskolákból és egyetemekről.
Hogyan vonhatóak be a fogyasztók és a partnerek is egy-egy CSR-programba?
Tavaly kezdeményeztük először, hogy a fogyasztóinkat és a munkatársainkat is érintő kampányt indítsunk egy adománygyűjtő akció keretében, amelyet a koraszülöttek világnapján, november 17-én rendeztek meg. Ennek kapcsán minden, a töltőállomásainkon tankolt liter üzemanyag után egy bizonyos összeget ajánlottunk fel az alapítványnak. Ezt saját forrásból megtámogattuk egy médiakampánnyal is, hogy minél nagyobb figyelmet irányítsunk a kérdés fontosságára. Ez egy nagyon sikeres akció volt, mert úgy vettük észre, hogy sokan megértették az üzenetét, és ezáltal érzékenyítettük a vásárlóinkat a társadalmi felelősségvállalás fontosságára. Valamint egy társakción belül a ClubSmart hűségprogramunkon keresztül is felkínáltuk az adományozás lehetőségét, amely valóban a mi fogyasztóink saját felajánlásait jelentette, és ebből is jelentős összeg gyűlt össze. A kampányban befolyt adományokból egy életmentő légzéstámogató gépet tudtunk venni az alapítványnak, amellyel a múlt hónapban megmentették egy koraszülött kisbaba életét. Ilyenkor valóban azt érezzük, hogy tettünk egy jó ügyért. Ennek az akciónak elsősorban az érzékenyítés volt a célja. Emellett az alapítvány összes mentőautóját támogatjuk üzemanyaggal egész évben, biztosítjuk a munkaruházatot a dolgozóiknak, és más alkalmi támogatásokat is nyújtunk.
Van-e összefüggés a között, hogy ön 2017. február óta tölti be az igazgatósági elnöki pozíciót, ráadásul anyuka, és a között, hogy éppen ekkortájt karolták fel intenzívebben az alapítvány ügyét?
Azt nem mondanám, hogy ez egyedül az én kezdeményezésem lett volna, de az a része, hogy ebbe bevonjuk a fogyasztókat és a partnereinket, az én ötletem volt, mert szerettem volna ezáltal is hatást gyakorolni az emberekre. Ez az érzékenyítés nagyon sikeres volt, ezért az idén is folytatjuk ezt a kampányt, picit más formában, de véleményem szerint talán még erősebb hatással.
Az alapítvány támogatása mellett milyen formában jelenik meg a CSR a vállalati kultúrájukban?
A fenntarthatóság kapcsán a Shell a World Business Council for Sustainable Developmentnek (Üzleti Világtanács a Fenntartható Fejlődésért– a szerk.) és annak magyarországi szervezetének is tagja, amelyen keresztül négy éve támogatjuk a Jövő Vezetője tehetségprogramot, amely olyan vezetőket képez, akiknek már fontos a fenntarthatóság. Ez elsősorban a tanács közel 100 tagja által delegált fiatal tehetségeket, vezetőket gondozza, akik egy, a jövőben is fenntartható fejlődési szemléletet formálnak meg a bekapcsolódó vállalatokkal egy közös munka során. Ez egy rendkívül innovatív program, amely évfolyamonként 35–40 fiatalnak ad lehetőséget. Mi magunk is minden évben delegálunk kollégákat, akik aztán a fenntartható szemléletet népszerűsítik a cégnél, és különböző kezdeményezéseket indítanak. Ehhez most már egy ösztöndíjprogram is tartozik, az ösztöndíjat egy diák kaphatja meg, ezt mi magunk is támogatjuk.
Társadalmi kérdésekkel mennyire foglalkozik a vállalat?
Számunkra nagy érték a sokszínűség, amely világszinten is az egyik legfontosabb alapelvünk. Éppen ezért Magyarországon alapítói vagyunk a Sokszínűségi Kódexnek, amelyet a Hungarian Business Leaders Forum adott ki 2007-ben, és a Shell a Sokszínűségi Kartát is aláírta, és nagyon sok mentori programban is részt veszünk. Főképp a nők esélyegyenlősége, a női vezetők létjogosultsága területén vagyunk aktívak.
Ez utóbbi fontosságáról sokat lehet tudni a Shell kapcsán, részben mert anyabarát munkahely, legyen szó akár a szülés utáni visszatérésről, akár a részmunkaidős munkavállalás lehetőségéről, továbbá mert a vállalatnak az ön személyében női vezérigazgatója van, és az elnökségükben is kiegyenlített a nemek aránya.
Nem is a női egyenjogúság, mint inkább a női esélyegyenlőség és a kiegyensúlyozott részvétel az, ami számunkra a legfontosabb. Nagyon figyelünk például arra, hogy amikor egy új pozícióra kiválasztunk egy munkatársat, akkor meggyőződünk arról, hogy a jelentkezők között nők is legyenek, akár házon belüli pozícióról, akár külsős munkatárs felvételéről van szó.
Ez az üdvözlendő szemlélet mióta a vállalati kultúra része, és miért ilyen hangsúlyos?
Én tíz éve vagyok a cégnél, azóta ez jelen van a vállalati kultúrában. Részben ezért is választottam munkahelyemül annak idején a Shellt, mert nagyon fontosak számomra ezek a kulturális értékek, mint a már említett sokszínűség, a be- és elfogadás, amelyek már 30 éve létező értékeink. Az itt töltött tíz év alatt számomra meghatározó élmény volt anyaként is, hogy a Shell teljes mértékben biztosítja a visszatérés lehetőségét annak, aki gyereket vállal, mert a pozícióját ideiglenesen töltjük be. Most is van olyan kismamánk, aki nemrég vállalt újra gyermeket, és először négy, majd hat órában jött vissza dolgozni. És valóban, választhatóvá tesszük a helyi vagy otthoni munkavégzést is, a legtöbb munkatársunk három-négy napot dolgozik a munkahelyen, és a többit otthonról végzi, hiszen ehhez minden feltétel adott. Nekem természetes ez a rugalmasság, de azt is tudom, hogy azért ez egy kivételes helyzet.
A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin ZÖLDÜGYEINK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!