Home»First Class»Nem fogja bírni a rendszer – benzinkutat a csőd szélén

Nem fogja bírni a rendszer – benzinkutat a csőd szélén

0
Shares
Pinterest Google+

A kormány által megszabott üzemanyag-ársapka komoly következményeket vont maga után; a kisebb benzinkutak a csőd szélére kerültek, amin az sem változtat, hogy nemrégiben egy mentőcsomagot terjesztettek elő a számukra. Előbb-utóbb a fogyasztóknak is be kell szállnia a teherviselésbe. Bujdos Eszterrel, a holtankoljak.hu ügyvezetőjével beszélgettünk. 

Hétfőn írta meg a holtankoljak.hu, hogy a benzin beszerzési ára bruttó 41, a gázolajé pedig bruttó 66 forinttal emelkedik szerdán. (Az interjú 2022.03.08-án, kedden készült – a szerk.)

Ilyen mértékben Magyarországon még nem volt arra példa, hogy emelkedtek volna az árak. Nyilván a piaci körülmények ezt teljes mértékben indokolják; gondolok itt a forint gyengülésére a dollárral szemben és az olaj árának drasztikus emelekedésére. És úgy tűnik, hogy nem csak egyszeri árnövekedés volt: elképzelhető, hogy nem áll meg, hanem tovább megy. 

Ez azt jelenti, hogy a 95-ös benzinért 595, a gázolajért 640 forintot kell fizetni a végfelhasználóknak. 

Ez egy teoretikus ár. Ha a kormány által három hónapra meghatározott 480 forintos ársapka nem lenne, akkor ez lenne az átlagár jelenleg a benzinkutakon. A végfelhasználói ár némileg ennél kevesebb, mert az átlagárba beletartoznak a drága és az olcsó kutak is, melyek között akár 70 forintos különbség is lehet. Figyelembe vettük november óta az összes árváltozást, ami érvényesítésre került, így határoztuk meg a közölt számokat. A valós ár olyan 540 körüli benzin és 590 forintos gázolajárat jelent, ami szintén elég jelentős. 

Soha nem volt még olyan, hogy ennyire felszaladtak volna az üzemanyagárak? 

Nem. Sem a mértéke, sem az elért árszint nem volt ekkora még soha. Az átlagárak voltak már 500 forint felett, de hogy 600 közelében legyenek, arra még nem volt példa. Az ársapka bevezetése környékén kezdtek el menetelni az 500 forint feletti szintre, ugyanis körülbelül 30 forintot kellett csökkenteni a kutaknak, hogy meg tudjanak felelni a 480 forintos befagyasztott árnak. 

Meddig mehet fel az ár a későbbiekben? 

Elemzők az olaj árára akár a 185 dolláros szintet sem tartják elképzelhetetlennek, jelenleg a 130 dollár körül mocorog. Bőven van még arra esély, hogy emelkedjen.

Főleg, ha megnézzük az európai árakat, akkor sok helyen 2 euró fölötti árakkal találkozhatunk. Ha 400 euró forintos árfolyammal számolunk, akkor az 800 forintot jelent literenként. Arra nincs reális forgatókönyv, hogy a 480 forintos hatósági ár sokáig tartható legyen. Ezt a rendszer nem fogja bírni, nem hogy május 15-ig, hanem elképzelhető, hogy egy-két héten belül ebből komoly problémák lehetnek. 

Milyenek? 

Ellátási problémák, amelyek már most is tapasztalhatók. Minden benzinkúton érvényben van valamilyen korlátozás, akár összegben vagy literben. Ennek az egyik legfőbb oka, hogy a megnövekedett forgalom – az olcsó árak miatt fél Európa nálunk tankol – megakasztja a rendszert. Több esetben érkeztek hozzánk lakossági bejelentések, amelyek szerint hétvégére elfogynak a benzinkutak üzemanyag-készletei. Szállítókapacitásban sem bírják ezt a cégek. A közelmúltban bevezetett 480 forintos nagykereskedelmi ár azt eredményezte, hogy most már csak egyetlen nagykereskedő cég van – a MOL –, amitől lehet üzemanyagot vásárolni, a többi korlátozza vagy nem szolgálja ki a vevőit. 

Az árbefagyasztás elhibázott döntés volt? 

Többször hallottuk november előtt azt, hogy ha valaki beavatkozik a piaci folyamatokba, és rögzített ár kerül meghatározásra, az beláthatatlan következményeket idézhet elő. Horvátország októberben ársapkát vezetett be, de a szomszédos ország az intézkedés meghosszabbításakor figyelembe vette a hibákat, a piaci folyamatokat és eleve rövidebb időt határozott meg. A legfőbb cél nálunk az infláció megfékezése volt. De kétszer három hónapról beszélünk, miközben novemberben 70 dollár volt az olaj hordónkénti ára, most pedig 130 dollár és ugyanazzal a 480 forinttal számolunk. Sajnos a háború sem segített a piacnak. Lassan a lakosság számára is napi szintűek lesznek a problémák. 

Hogyan forgatta fel a piacot az, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát?

Minden egyes konfliktus meghatározza az üzemanyag árát.

A Mexikói-öbölben lévő hurrikán is képes befolyásolni, vagy csak egy szándék arra vonatkozóan, hogy fegyveres konfliktus bontakozzon ki valahol. A mostani azért emelte fel ilyen mértékig az olaj árát, mert Oroszországgal szemben korlátozásokat vezettek be a kitermelt nyersolaj vásárlással kapcsolatban is. Pedig egy komoly piaci szereplő, és ki tudja, hova terjed ki még a háború. A bizonytalanság egyértelműen megjelenik az olaj árában. 

A további szankciók ronthatnak a helyzeten? 

Ha az orosz olajjal szemben tilos a vásárlás, akkor egy nagyon komoly lyuk keletkezik a kínálati oldalon. Az arab országok tudnak tenni annak érdekében, hogy növeljék a mennyiséget, de miért tennék, hiszen nekik az a jó, ha minél drágább az olaj. Sok minden múlhat majd egy amerikai és egy kínai lobbin.

Egy ponton túl, ha tovább emelkedik az olaj ára, akkor annak kereslet-visszafogó hatása lesz. Ha 800 forint lesz az üzemanyag, akkor a fogyasztás visszaesik.

A koronavírus lecsengése és a korlátozások megszüntetése hogyan alakítja az árakat? 

Tovább nő a kereslet. Utazhatunk, mennek a repülőjáratok… Ez még inkább fölfelé tolja az üzemanyagok árát. Leggyorsabban a stratégiai készleteket tudja mindenki feloldani, ami kicsit csökkentheti az árakat, de nyilván a háborús konfliktus mozgatja jelenleg leginkább az értéket. 

Attól várható volna pozitív elmozdulást, ha több olaj lenne a piacon?

Persze. Nagyon gyorsan kiesett egy fontos szereplő – Oroszország –, amit pótolni kell. Mert olyan mértékű gazdasági növekedés indul el a koronavírus után, amihez szükség van az olajra. Nyilván az orosz-ukrán konfliktus megszűnésével, és ha csillapodna a háborús bizonytalanság, az olaj ára jelentősen elindulna lefelé. 

Szeretnék visszatérni a 480 forintos ársapkára, amit február 15-től kezdve három újabb hónapra meghosszabbítottak. Lehet tudni, hogy körülbelül hány benzinkút ment tönkre? 

Az első három hónap megterhelő volt, viszont akkor még az eladási ár magasabb volt, mint a beszerzési. Ez februárban fordult meg, amikor a kutak drágábban vették a kőolajat, mint amennyiért eladták. Ez egy komoly veszteség, hiszen a rezsit és a munkabéreket nehezen vagy nem tudták fizetni. Nem hivatalos adat, de nagyjából 20 kút zárt be. Ez nem tűnik nagy mennyiségnek, de a következő néhány nap fogja meghatározni az ellátási helyzet tükrében, hogy mennyit fog nőni a  csődöt mondott kutak száma. Egy-két héten belül 300-400 benzinkútról is beszélhetünk, akik azért fognak bezárni, mert nem kapnak üzemanyagot. Egy nagykereskedő nagyjából 100 forintot bukik literenként, ha 480 forintért adja tovább az üzemanyagot. 

A 300-400 benzinkút rengetegnek tűnik. 

Körülbelül 2000 kút van jelenleg összesen, aminek fele a családi vállalkozás, magán töltőállomás és hasonlók. Zömmel vidéken üzemelnek, de nagyvárosokban is működnek. Ellátásban komoly problémát fog jelenteni az ilyen szintű leállás. De a szállítmányozó cégek, mezőgazdaságban dolgozók is komoly bajba kerülhetnek, mert a március nekik szezon, viszont csak korlátozottan kapnak üzemanyagot. 

Komoly problémának tűnik. 

Ez így van, viszont a MOL mindent megtesz annak érdekében, hogy a kutak ellátásra kerüljenek. A helyzetet segítené az is, hogy a tranzitforgalmat korlátozza a kormány, hiszen a hatósági ár a magyar családoknak ad segítséget, de az, hogy Európa kamionjai nálunk tankolnak, jelentős ellátási problémát okoz. 

A 300-400 leálló kút üzemeltetését át tudnák venni a nagyobb láncok? 

Csak a MOL jelentkezett erre a feladatra, viszont a már bezárt benzinkutakat nem vette át senki. Gyakorlatban nem látunk erre példát, és nem is tudjuk, hogyan lehetne ezt kivitelezni a mostani szabályozások mentén. Nem látok arra esélyt, hogy a mostani kutak új üzemeltető által működtetésre kerülnének. 

A kormány bejelentett egy mentőcsomagot, ami kifejezetten a kutak megsegítésére szolgál. Az intézkedések között van a szociális hozzájárulás (szocho) elengedése, kedvezményes hitelek felvétele és hasonlók. Ezek segítenek a problémán? 

A szochó elengedés körülbelül 160 ezer forintnyi azonnali segítséget jelent, ami az állandó milliós költséghez képest elenyésző. Az összes többi kedvezmény a következő hónapban jelenthet bármit is. Csak az ingyen hitel átfutása minimum egy hónap. Ami mindenképpen segítséget jelent az a literenkénti 20 forintos támogatás, de ez is legjobb esetben április közepe-vége fele jelenthet támogatást, hiszen mindig az adott hónapban eladott mennyiség alapján számolják ki a mértékét. De még nem látjuk a részletszabályokat. A szakma üdvözölte a mentőcsomagot, de azt mindenki látja, hogy a jelenlegi helyzet nem tartható fenn hosszútávon. 

Ha az intézkedések nem elégségesek, akkor van arra mód, hogy el lehessen kerülni a katasztrófát? 

A bezárásokra érti? Szerintem nem, ha csak nem lesz beszüntetve az ársapka idő előtt. 

A fogyasztóknak kellene fizetni, hogy a kutak ne menjenek tönkre. 

Tudomásul kellett volna venni novemberben, hogy ideig-óráig lehet elodázni azt, hogy drágább az üzemanyag.

Látszott a Covid lecsengésekor, hogy az üzemanyagárak felfelé mennek. Ezt jelenleg a kereskedők fizetik meg, de egy ponton túl a lakosságnak kell. Ez elkerülhetetlen. 

Nyilván ez április harmadika előtt nem fog megtörténni. (A 2022-es országgyűlési választásokat 2022.04.03-án tartják meg – a szerk.)

(Nevet) Igen, de látjuk, hogy a szakmában mekkora a baj, és napokon belül tömeges készlethiányokról fogunk beszélni. 

A döntéshozóknak is érzékelniük kellett, hogy a nagy a baj, ezért álltak elő a mentőcsomaggal. Politikailag nehezen magyarázható, hogy miért mennek tönkre vállalkozások. 

Létrejött a Független Benzinkutak Szövetsége, amely karöltve a Vállalkozók Országos Szövetségével kapott egy időpontot az Innovációs és Technológiai Minisztériumba. A mentőcsomag intézkedéseit ajánlatként tették elénk, amit lehetett egyeztetni a sajátosságokat figyelembe véve. De ez nem azonnali, rövidtávú segítség. Most ott tartunk, hogy a kutak üzemanyagot szeretnének kapni, mert anélkül a 20 forintos támogatásra sem jogosultak. 

A szövetség azt tervezte, hogy beperli az államot, mert a hazai és uniós szabályok nem teszik számára lehetővé, hogy a vállalkozásokat veszteséges működésre kötelezze. 

Felhívtuk a minisztérium figyelmét, hogy ez alaptörvénybe ütköző. De most a túlélés a cél, szeretnének üzemanyagot kapni és értékesíteni. A hatósági árral kapcsolatban mérlegelni kell, hogy a visszavonása után felejtsük el egy életre, vagy ha mégegyszer ilyen döntés hoznak, akkor az ne kizárólag a kiskereskedelmi szektor kárára történjen meg. 

Említette, hogy Horvátországban volt hasonló. Vannak még nemzetközi példák erre? Mondjuk olyanok, amelyek nem jártak ilyen következményekkel…

Soha nem volt még pozitív kicsengésű az ársapka, ez egy nagyon drasztikus beavatkozás a piaci folyamatokba. Romániában és Lengyelországban általános forgalmi (áfa) és jövedéki adó csökkentéssel próbálták áthidalni ezt az időszakot, és enyhíteni a lakosság terheit. Kizárólag olyannal, hogy a kiskereskedelmi szektorra tették rá a terheket, még nem találkoztunk. Horvátországban egy hónapig volt érvényes az ársapka, a későbbi időszakban már magasabb árat szabtak meg. 

A korábbi időszakban a kormány azt képviselte, hogy nem lesz semmilyen kompenzáció. Ebből nekem úgy tűnik, hogy magabiztosak voltak a döntéssel kapcsolatban. 

Ellentétes nyilatkozatok voltak, de az állapot tarthatatlan. Beavatkozásra lesz szükség, ha nem akarnak az ellátásban teljes leállást látni. 

Olyanokról hallott, hogy egyes benzinkutak a terhek következtében elkezdtek „ügyeskedni”? Mondjuk a normál üzemanyagot – nem befagyasztott – prémium áron értékesíteni, vagy hasonlók. 

Nem-nem. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal folyamatosan ellenőrzi a benzinkutakat. A vállalkozások nem akarnak további problémákat maguknak. 

Ha az újabb három hónap is jelenlegi körülmények között fut ki, akkor annak milyen következményei lehetnek? 

A kérdés az, hogy az árfolyam hogyan alakul. Nehezen tudom elképzelni, hogy egyszerre 150 forintot emelnek az üzemanyagárakon. Bízunk benne, hogy fokozatos visszarendeződéssel vissza lehet kapni azt a piaci helyzetet, ahol szabadon árazhatnak a résztvevők. 

A cikk eredetileg a Business Class Magazin 2022/04. számában jelent meg. Ha szeretné megvásárolni a lapot vagy előfizetne rá, akkor azt megteheti a Dimagon keresztül.

Előző cikk

Székely gourmet étterem az Andrássy-n

Következő cikk

Nem helyettesíteni, hanem jobb kezet nyújtani