A millenniumokkal ellentétben a Z-erek születésük óta az interneten élnek, és 91%-uk azt állítja, hogy a vállalat technológiai eszközeinek és megoldásainak kifinomultsága befolyásolná a döntésüket egy-egy cég mellett. Ezenkívül jellemző rájuk a DIY-attitűd (Csináld magad!) a YouTube-oktatóvideók korszakának elindulásával, hogy egyszerre több szerepet tölthetnek be egy pozícióban, és a FOMO érzés (lemaradok valamiről) is meghatározó számukra. A munkaadóknak szembe kell nézniük a ténnyel, hogy ez a generáció már egészen más tapasztalatokkal, igényekkel és munkához fűződő viszonnyal lép be a munkaerőpiacra, mint elődei. De mit kezdjenek a munkaadók és a HR-szakemberek a lassan a munkavállalók közé becsatlakozó Z generációsokkal? Cikkünkből kiderül!

Mindenkinek egyéni felelőssége van abban, hogy megvédje a földet, ugyanakkor látható, hogy a fiatal generációk jobban mozgolódnak ezen a fronton. De elég lehet a pontszerű demonstrációk és a látszólagos környezet- és egészségtudatosabb életmód ahhoz, hogy változás történjen a jövőben? A WWF, a CSAOSZ, az ÉFOSZ és a Levegő Munkacsoport szakembereit hívtuk segítségül, hogy megfejtsük, meddig erősödhetnek a zöld politikai mozgalmak a világban, és vajon értik-e az emberek a környezeti problémák azon összefüggéseit, amelyek végül minden emberre hatással lesznek.

Egyre több klasszikus iparág esik áldozatul a fiatal generációk fogyasztási szokásainak, ezzel párhuzamosan azonban újak is születnek. Csak néhány egyszerű példa: az ifjabbak nem vásárolnak saját lakást vagy autót, inkább bérelik és megosztják őket. Elutasítják a fosszilis és nukleáris energiaforrást, mert inkább a fenntartható energiában hisznek. A luxustárgyak és értékek halmozása helyett pedig az élményre költenek. Megvetik a gyorséttermeket és a cukros üdítőket, és egyre inkább az egészséges ételek fogyasztása felé hajlanak. Pogátsa Zoltán közgazdásszal beszélgettünk az ilyen módon átalakuló világpiacról.

A Budapest Music Centerben rendezték meg a SCIndikátor 2019 országos döntőjét, amely a tavaly november óta tartó felkészítő program végeredménye, és amelyen a szervezők szerint a legkiválóbbnak ítélt természettudományi, műszaki, informatika és matematika szakos felsőoktatási hallgatók vehettek részt és mérették meg magukat folyamatosan. Ellátogattunk az eseményre, ahol a két díjazottal is beszélgettünk, az ifjú startupperrel, a komposztálási technológiát fejlesztő Lévay Krisztinával és a közönségdíjas Horváth Ivett Szalómével, aki különleges, versbe szőtt gyógytornájával segít elsős gyerekeken.

A Mindtech nem a szokványos startupéletutat követi: kockázati tőke helyett piaci megbízásokból tartják fenn a társadalmi igényt kielégítő és üzleti potenciállal is bíró saját projektjeiket, amelyekből hamarosan az amerikai piacra szánt termék is lehet. Králik Tamás alapítóval a cég által bejárt pályáról, a saját fejlesztéseikről és bérmunkákról is beszélgettünk.

Az RTL Klubon nemrég szokatlan, új formátumú show-műsor indult. A Cápák közöttben vállalkozók próbálják meg eladni befektetési ötletüket a komoly üzleti tapasztalattal rendelkező „cápáknak”, akik a sikeres versenyzők ötletét saját zsebből támogatják. A műsor hátteréről Máté Kriszta producert kérdeztük.

Egy budapesti székhelyű fejlesztőcsapat újratervezte és kültéri használatra alkalmassá tette a hagyományos 230 voltos csatlakozót. Az okostelefonos alkalmazással működő Voltee töltő bármelyik villanyoszlopon telepíthető városszerte, és nemcsak elektromos járművek, hanem más eszközök is tölthetők róla.

A sikeres vállalkozásokhoz nem szükséges „feltalálni a spanyolviaszt”. Ezt bizonyította be Koltai Balázs üzletember is, aki mindössze harmincévesen már hat nyereséges cég tulajdonosa, és nem is akarja eltitkolni, hogy ötleteit hazai vagy külföldi mintákból merítette. Az első és legnagyobb vállalkozása, a Pániq-szoba ma már három kontinensen van jelen. Ehhez persze szükség volt bátorságra, egy kevés tőkére és sok kreativitásra – na meg a fogyasztói igények folyamatos nyomon követésére.

Berczeli András mindig is vállalkozó akart lenni, már nagyon fiatalon alapított egy 3D-nyomtatással foglalkozó céget, illetve alapítója volt az első egyetemközi vállalkozásfókuszú diákszervezetnek Budapesten. Az egyetemi tanulmányai nem készítették fel az üzleti életre, de mindig megtalálta a mentorát, ennek következményeképpen lett 25 évesen pénzügyi és stratégiai vezető az OTP Csoport …

Élsportoló, végzett DJ, a hazai sneakerkultúra megkerülhetetlen jelensége, influencer, Z generációs szakértő, aki előadásaival nemzedékek között teremt párbeszédet mindössze tizenöt évesen. Ha valaki meg szeretné érteni a „bambán mobilozó, semmirekellő” fiatalságot, az mindenképp olvassa el ezt a beszélgetést!