Home»Online»Profitteremtés profilalkotás nélkül – Pinterest, a vállalkozások képtára

Profitteremtés profilalkotás nélkül – Pinterest, a vállalkozások képtára

0
Shares
Pinterest Google+

Amikor egy újabb képmegosztó oldalra bukkanunk, joggal vetődik fel a kérdés, hogy mégis miben tud ez többet adni nekünk, mint mondjuk az Instagram, az iStock vagy a Flickr? Hiszen pofás képeket és kreatív ötleteket ma már szinte bárhol találhatunk a világhálón, s még akár pénzt is kereshetünk velük. A Pinterest sajátossága, hogy komplett vállalkozások nőttek már ki az egyszerű képmegosztó használatával.

A 2010-es alapítású Pinterest – amely idén lépett a bűvös hetedik évébe – annak ellenére, hogy alapítói sokáig csupán a képmegosztás lehetőségének biztosításában gondolkoztak, 2014-ben végül magukévá tették a „gazdálkodj okosan!” mondatot. Ekkor merült fel bennük ugyanis az, hogy a sok millió felhasználót számláló armadájukat, némi szponzorált tartalommal, akár több száz millió dollárnyi bevétellel is, még vonzóbbá tudnák tenni a látogatók számára.
A közösségi oldalak top 10-es listáján is helyet foglaló Pinterest – más oldalakkal ellentétben – igyekszik hű maradni önmagához és elsősorban a tematikus képgyűjtemények mellett téve le a voksot, a vélemények, kommentek és képek ihlette litániákat csak másodlagos információként kezeli. Hiszen itt nem a kommentáron, hanem a fotók ötletességén, mondanivalóján van a nagyobb hangsúly.

Pinelj szabadon

Mint bármely más közösségi oldalon, úgy itt is lehet saját felhasználói fiókunk és különböző tábláink, gyűjteményünk, és miként az Instagramon vagy a Facebookon, úgy itt is szabadon bekövethetünk bárkit – akár önálló gyűjteményeket, akár felhasználókat is – ahogyan bennünket is viszontkövethetnek. Sőt, a Pinterestnek köszönhetően egy új fogalom is bekerült a köztudatba, ami nem más, mint a pinelés, ami digitálisan körülbelül annyit tesz, mintha a valóságban fognánk egy fotót vagy újságkivágást és feltűznénk a faliújságra.
Ha a tematikus tartalom irányából közelítjük meg az oldal felhasználói összetételét, többségben – több mint 80%-ban – vannak a nők, hiszen a Pinterest felületét jórészt nem a pasik szívének oly kedves technikai kütyük árasztják el, hanem inkább a nőket bevonzó kreatív és színes megoldások. Persze a generációváltások közepette sokat hígult már a mezőny, és manapság az új regisztráltak közel 40%-a férfi, lássuk be, legyen szó akár divatról, akár dizájnról, háztartási vagy konyhai fortélyokról, a nők ezekben továbbra is több potenciált és lehetőséget látnak. Vegyünk alapul egy gyermekével GYES-en lévő kismamát, aki például szereti a kézzel varrt babaruhákat vagy játékokat, és szeretné saját, vagy épp más gyermekét elhalmozni ilyen ajándékokkal. Lelkesen elkezdi gyűjtögetni az ilyen jellegű fotókat, amibe a Pinterest is besegít: elemezve a felhasználó pinjeit, ha hasonló témájú fotó bukkan fel az oldalon, akkor mindazokat szép sorjában feldobálja az adott felhasználónak is, így könnyítve meg a gyűjtögetést. Ugyanezen elven láthat megannyi divattal kapcsolatos fotót szembejönni egy húszas éveiben járó fiatal is, vagy művelheti ki magát egy kamasz, ha a sminkelés rejtelmei érdeklik. Amerikában már arra is volt gyakorlati példa, hogy a Pinterest nyújtotta megoldásokat az oktatásban is alkalmazták.

A Pinterest egyik legnagyobb előnye, hogy mivel felhőalapú, ingyenes szolgáltatás, így anélkül gyűjthetjük rajta az érdeklődési körünknek megfelelő fotókat, hogy azokat le kellene töltenünk a számítógépünkre.

Ehelyett szépen minden fotót a maga gyűjteményében tárolva, online, pár kattintással elérhetünk, ráadásul nem feltétlenül kell a tartalom-előállító szerepet magunkra vállalnunk úgy, mint más közösségi oldalakon, hiszen itt egy-egy kollekció létrehozásával már önmagába lépést tettünk azért, hogy az általunk kedvelt tartalom másokhoz is eljuthasson. Fontos azonban tisztázni, hogy a Pinterest nem a Facebook vagy az Instagram sémájára épülő élménymegosztó oldal akar lenni, ami pársoros kommentekkel és tolakodó, bikinis, tengerparton koktélozós fotókkal trollkodja szét a felhasználói felületet, hanem ami abban próbál segíteni az ötleteivel, hogy a felhasználók rendszerezni és körvonalazni tudják magukban a saját, egyéni szokásaikat.

A Pinterest számokban

Bár a Pinterest alapvetően az amerikaiak meghódítására szakosodott, Európa sincsen nagy lemaradásban, sőt, mi magyarok sem. A San Fransiscó-i székhelyű cég 2018-as számai alapján jelenleg közel 150 millió aktív felhasználóval rendelkezik szerte a világban, amelynek közel a fele a tengerentúlról pinel. És a hazai statisztikák sem elhanyagolhatóak, mert bár az oldal Magyarországon csak 2014 óta érhető el, mégis az internetező magyar lakosságnak már több mint 20%-a rendelkezik Pinterest-regisztrációval, és több mint 62%-uk aktívan használja is az oldalt. Az aktivitás oka pedig jórészt abban rejlik, hogy itt nincsenek meg a klasszikus, kötelező social media attitűdök, vagyis nem kell egymást jelölni, lájkolni – a felhasználó helyett ugyanis a tartalmon van a hangsúly –, és mások pinjei sem árasztják el vég nélkül a kezdőlapunkat, hiszen a tartalom a saját paramétereinkhez igazodva, tematikusan áramlik.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin KÍSÉRLETEZŐK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Búcsú az ország kedvenc terapeutájától – zárja saját gyártású sorozatát az HBO

Következő cikk

Hedonista sörfogyasztás – Merre tart a kisüzem–nagyüzem harca?