Home»First Class»Utazók és digitális nomádok – napjaink kalandorai

Utazók és digitális nomádok – napjaink kalandorai

0
Shares
Pinterest Google+

Az utazás a kaland, a szabadság szinonimája, és sokunk fejében még mindig szorosan összefonódik a jó egzisztenciával. Azonban az utazási lehetőségek az elmúlt 5-10 évben elképzelhetetlen mértékben megváltoztak, a régi akadályok nagy része mára már megszűnt. Tényleg szinte mindenki utazhat, legyen szó egy egyhetes nyaralásról vagy éppen egy több hónapos folyamatos vándorlásról, nincsenek korlátok. Ennek köszönhetően egyre ismertebb és elterjedtebb az életvitelszerű utazás mint életforma.

Itthon is egyre több a „hivatásos” vándor. Az egyik leg(el)ismertebb közülük a travellina.hu bloggere, Kisgyörgy Éva. „Nekem mindig is az utazás volt a szenvedélyem, és amíg aktívan dolgoztam multicégeknél, az összes szabadságom alatt a világot jártam, nem fordult elő olyan, hogy akár csak egy napot is »elvesztegessek« ügyintézésekre vagy téblábolásra. 1996 óta folyamatosan vezetem a blogomat, ami egyre több emberhez eljut. 2011 végén megszűnt az addigi munkaköröm, és bár eredetileg átmenetinek terveztem, hogy kilépek a számviteli pályáról, végül rájöttem, hogy fix állás nélkül is meg tudok állni a lábamon. A multis időkben 5 hetet voltam úton, ma már körülbelül az év felét külföldön töltöm” – foglalta össze a blogger.

Bárki számára elérhető

Bár Kisgyörgy Éva úgy érzi magát biztonságban, ha van egy biztos alaptőkéje (hála a két évtizednyi kemény robotnak és a vezetői végkielégítésnek), ez nem feltétlenül fontos az utazáshoz. „Ma már az utazás olcsóbb és könnyebben elérhető sokkal több ember számára. Ennek okai között találjuk egyrészt a fapados légitársaságok megjelenését és robbanásszerű terjeszkedését, hiszen sokszor egy vonatjegy áráért elrepülhetünk európai sőt, néhány azon túli városba. Másrészt az internetnek (és a mobilappoknak) köszönhetően sokkal könnyebb megtalálnunk a számunkra legmegfelelőbb szállást, közlekedést, valamint bármilyen egyéb információt, amire szükségünk lehet az utunk során” – sorolja rutinosan. Legalább ekkora szerepük van a különböző „alternatív” szálláslehetőségeknek, mint például az Airbnb, a couchsurfing, a szintén nemzetközi lakáscsere-weboldalak vagy épp a telekocsioldalak. Ezeknek köszönhetően több ezer utazó járja a világot stoppolva, kanapészörfölve, szinte nulla útiköltséggel. Ezekhez a lehetőségekhez elengedhetetlen egyfajta bizalom és nyitottság, hiszen nyilván van kockázata is annak, hogy számunkra vadidegen emberekhez költözünk be pár éjszakára (vagy adjuk ki ismeretleneknek a saját féltett lakásunkat). Ugyanakkor ilyen módon rengeteg különböző emberrel kerülhetünk kapcsolatba, sokkal jobban megismerhetünk egy másik kultúrát, gondolkodásmódot. Lehet, hogy csak egy jóízű beszélgetés vagy egy helyi idegenvezetés erejéig, de mindenképp egy plusz pozitív élményt adhat az utazás során. Nagyon alacsony költségvetéssel és nagyobb adag kalandvággyal is lehet nagyon messzire jutni: van olyan vándor, aki például a szállásért, ételért cserébe alkalmi (önkéntes) munkát végez – például Nepálban iskolaépítés, Ausztráliában birkanyírás, Balin egy hostelben alkalmi recepciós, a lehetőségek sora pedig, gyakorlatilag végtelen –, és a néhány nap vagy hét után továbbáll a következő állomására. A lényeg, hogy mindenki megtalálhatja az alkatának és a pénztárcájának leginkább megfelelő opciót.
A fentiekből következik, hogy az anyagi kereteknél is hangsúlyosabbá válik az utazó személyisége. Travellina szerint „bárki elindulhat, ha megvan benne két alapvető tulajdonság: a nyitottság és a humorérzék. Utóbbi nélkül ugyanis nehéz átvészelni az elkerülhetetlen nehézségeket”. Hasonlóan látja a „milyen az ideális utazó” kérdést Vigh Bori (backpacker.hu), digitális nomád is. „Rugalmasság és fókusz – e nélkül nem megy”.
Ugyanakkor nyilván van olyan munkakör vagy éppen élethelyzet, amikor nem lehetséges a vándorlét, ilyen például, ha beteg szülőket kell ápolni.

Egy igazi 21. századi törzs: a digitális nomádok

„Olyanok vagyunk, mint a gyerekek, akik nem akarnak hazamenni a játszótérről” – kezdi mosolyogva Vigh „Backpacker” Bori. Aki egyszer megismerte ezt az életformát, nem nagyon tudja vagy akarja abbahagyni. Képzeljünk el például egy online marketingest, aki a munkanapja jelentős részét az irodai meetingek és az open office létforma helyett kávéházi délutánokkal vagy éppen óceánparti sétákkal, búvárkodással tölti. Márpedig ez a digitális nomádok esetében könnyen előfordulhat.

Digitális nomád az lehet, aki a munkáját az interneten el tudja végezni, például szabadúszó vállalkozó, utazóblogger, online kereskedő, online marketinges, online nyelvtanár, lifestyle tanácsadó, gyakorlatilag bárki, akinek a munkavégzéséhez nem elengedhetetlen a személyes jelenlét.

Vigh Bori social media marketingesként dolgozik a saját vállalkozásában, pillanatnyi munkavégzésének helye állandóan változik, bárhol lehet az „irodája”, ahová a laptopját le tudja tenni és van internet. A határidők itt is ugyanúgy érvényben vannak, csak a motiváció sokkal jobb: például tudja, hogy mikor indul a búvárhajó, amivel merülni szeretne, így muszáj befejeznie addig az adott feladatot. Sokkal izgalmasabb, mintha a főnöktől való félelem miatt akarna teljesíteni. Még a MySpace idején kezdte a marketinges szakmát, ami a social media platformokkal az évek során gyakorlatilag „alánőtt”. Eleinte a szabadidejében utazgatott, de zavarta, hogy ezek az utazások időben nagyon korlátozottak voltak, és a hazaérkezte után újra a mókuskerékben találta magát. Indonéziában, egy hosszabb utazás során elvesztette szinte minden pénzét, de erre ma már egy csodaként emlékezik, ugyanis rájött, képes megoldani a helyzetet: szállás, étel-ital fejében természetgyógyászként dolgozott, fotózott, mikor mire volt szükség, így még jobban kinyílt számára a világ.
Hazatérve elkezdett azon dolgozni, hogyan tudna folyamatosan világot járni, úgy, hogy közben akkor jöjjön haza, amikor szeretne, nem pedig, amikor muszáj. Kiépített egy megrendelői kört, ebbe beletartozik például a volt cége is, akiknek vázolta az elképzelését, és akik továbbra is szerettek volna együttműködni vele, immár egy új felállásban, valamint kicsit több mint egy év alatt összespórolt némi kezdőtőkét, amivel el tudott indulni (a szigorú spóroláson kívül másodállást vállalt és eladta a feleslegesnek ítélt holmijait is). Ma már a marketinges munka mellett blogol, workshopokat és előadásokat tart, valamint szervezőként részt vett az idei FreedomX Festen is. Ez egy kétnapos rendezvény volt Budapesten, ahol több mint 30 előadó és workshop facilitátor segítségével tanulhattak, inspirálódhattak a résztvevők az utazás, a helyfüggetlen életmód és a work-life balance témaköreiben. Hasonlóan szervezőként van jelen a Nomad Cruise nemzetközi digitális nomád konferencián is. A nyolcnapos rendezvény egy repositioning hajón zajlik a Karib-tengeren, ahol a közös bulizásokon kívül elkezdték egymást tanítani, inspirálni lifestyle, pénzügy, marketing, kommunikáció és a (fenntartható) jövő témaköreiben.

Repositioning hajó: a téli szezonban az óceánjárókat átteleltetik egy melegebb égövi kikötőben. A csak odaútra szóló jegyek nagyon olcsók.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin KÍSÉRLETEZŐK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

 

Előző cikk

Sztrájkban ég az egész világ

Következő cikk

Sikeres kísérletek a mérnöki kultúrában