Home»Lifestyle»Vivienne Westwood, a polgárpukkasztás királynője

Vivienne Westwood, a polgárpukkasztás királynője

0
Shares
Pinterest Google+

Napjaink egyik legbefolyásosabb asszonya, aki a divatba emelte az újhullámos öltözködést, a modern punkot pedig hordhatóvá tette. Mindig is lázadt a konvenciók ellen, évtizedekig egy önkormányzati lakásban élt. Ma már a Brit Birodalom lovagja, Dame rangra emelte az angol királynő. Megrögzött állatbarát és környezetvédő, gyakran szót emel a világban dúló háborúk ellen, véleményével milliók értékrendjét formálja. A következő összeállításban a 76 éves Vivienne Westwood divattervező különc életébe és egyedi művészi látásmódjába nyerhetnek bepillantást.

Kitörés a hétköznapok szürkeségéből

Vivienne Isabel Swire egyszerű vidéki lányként került Londonba. Rajongott a művészetekért, ám visszahúzódó természete a tanítóképző főiskola irányába sodorta, tanítónő lett. 21 évesen férjhez ment a helyi porszívógyárban dolgozó Derek Westwoodhoz, később az ő családnevét megtartva lett világhírű. Gyermekük, Ben Westwood születése után találkozott nagy szerelmével Malcolm McLarennel, aki gyökeresen megváltoztatta az életét. Kapcsolatukból 1967-ben született második gyermeke, Joseph Corré. Westwood az önmegvalósítás útjára lépve 1971-ben Let It Rock néven butikot nyitott az angol fővárosban, több névváltoztatás után 1981-től napjainkig is Worlds End néven fut. McLaren a Sex Pistols menedzsereként dolgozott, így Westwoodot segítve, különféle rocklemezekkel és használt ruhákkal töltötte fel a boltját. Vivienne ebben az időben főleg a prostituáltak és a fetisiszták öltözködési szokásaiból merített ihletet saját készítésű ruháihoz, meghökkentő összeállításaiban gyakran feltűntek a nyakörvek, a láncok, a szegecsek és a borotvapengék is. Egy idő után a Sex Pistols tagjai is innen kezdtek öltözni, ez meghozta a várva várt hírnevet Westwoodnak.

A punk nagyasszonya

Vivienne Westwood művészetével a punkok által képviselt szexualitást, az ürességet, a káoszt és a nihilizmust mutatja be. Tőlük vette át a biztosítótűk használatát és a festett arcokat. Beemelte a divatba a skót kockás anyagot és magát a skót szoknyát is, ezzel pedig kifejezhette nyílt lázadását a brit társadalmi normák ellen. 1981-ben már a divatvilág is felfigyelt rá, amikor kiadta első saját kollekcióját. A punk-rock vonal kiegészült a kalózok világával, a formabontó megjelenés, a nosztalgikus irányzat soha nem látott sikerré kovácsolta a korábbi tanítónő igencsak gazdag fantáziáját. Roppant kreatív összeállításaiban a mai napig kiválóan ötvözi a tradíciót a modern gyártási technológiákkal, a fiatalok aktuális öltözködési szokásait a hagyományos utcai viseletekkel. Ezáltal Westwood soha nem megy ki a divatból. Imádja az aszimmetrikus pólókat, a buggyos nadrágokat és a bokacsizmákat. Gyakran inspirálódik a gazdag történelmi múltból, estélyi ruháinak alapjait a barokk kor látványos vonalvezetéseiből és díszítési technikáiból meríti. A XX. század végén sem laposodott el a kifejezési stílusa, a francia divattervező, Christian Dior munkásságából táplálkozott. Westwood leginkább egy kreatív erőműre hasonlít, aki mindig valami újításon, valami különleges szetten töri a fejét. Ikonikus összeállításai mellett hatalmas talpú, színes platformcipőivel vonult be a divattörténetbe, az 1990-es évek elején több kollekciójának is emblematikus darabjai lettek ezek a lábbelik. Bemutatóin a bizarr alkotásokban estek-keltek a modellek, az 1993-as kollekció kifutóján Naomi Campbell megbotlott és hatalmasat bukott a ráadott méretes talpú cipőben. Ezek a kultikus kreációk nem vesztek a feledés homályába, ma a Victoria & Albert Múzeum gyűjteményét gazdagítják.

A botrányhősnő

Vivienne Westwood nemcsak alkotásaiban, de saját megjelenésében is igencsak szabados és felszabadult. Gyakran fotóztatta magát hiányos felsőruházatban vagy éppen teljesen meztelenül. A legnagyobb botrányt a Brit Birodalmi Érdemrend átadó ceremóniájára kapcsán okozta, amikor fotósok hada előtt fehérnemű nélkül pörögni kezdett királykék szoknyájában. Hetekig cikkezett róla a brit sajtó. Imádja a feltűnést, a sztárok pedig a formabontó kreációit. A világhírnév eljövetelével megkopott a kapcsolata McLarennel. Volt tanítványával, a nála 25 évvel fiatalabb Andreas Kronthalerrel kötötte össze az életét, akit a sajtó percek alatt pénzlesőnek és szerencsevadásznak kiáltott ki. Ám botrányoktól mentesen, a mai napig egy párt alkotnak.

A divatikon

A megbotránkoztatás Westwood lételeme. Évtizedek óta alkalmazza a fügefalevél-motívumot testszínű bikiniken és leggingseken, az utóbbi időben fallikus szimbólumokkal ellátott nyakláncokat, gyűrűket és trikókat dobott piacra. Érzékborzoló stílusa ellenére gyakran választ a vörös szőnyeges eseményre Westwood szalonjából Jerry Hall, Gwen Stefani, Marion Cotillard, Sarah Jessica Parker, vagy éppen a brit királyi család tagjai, például Károly herceg felesége, Camilla.

Őszi kollekció Westwood-módra

A londoni divathét legnagyobb várakozással kísért eseménye a punk nagyasszonyának legújabb kollekciója. A 2017-es őszi ready-to-wear darabok a jellegzetes Vivienne Westwood-elemekből épülnek fel. Tüllszoknyában és földet söprő selyemruhában parádézó férfiak, kinyúlt pulóverben felbukkanó nők vonultak fel a designer kifutóján. Westwood az arcképével printelt textíliák mellé színes kiegészítőket, fekete bokacsizmákat és hosszú térdzoknikat társított. Modelljei a szocreál munkaruhákra emlékeztető kabátok mellé feszes nyakkendőket, széles öveket és aszimmetrikus szárú nadrágokat kaptak. A modern megjelenést a pixie style és a cowboyok maszkulin stílusa közé lőtte be, mindezt fallikus ékszerekkel tette igazán feltűnővé. Imádja a hanyagnak tűnő, ám roppant alaposan kigondolt szetteket, a kontrasztos színeket és a szétvágott, cseppet sem hagyományos darabokat. Elmossa a határokat férfi és nő között, áthágja az összes létező írott vagy íratlan öltözködési szabályt. Westwood köztudottan élharcosa az újrahasznosított textíliák alkalmazásának, az őszi kollekció néhány mellényét és nadrágját is a kisebb ökológiai lábnyom jegyében vitte kifutóra. Igaz, ez nem magyarázat arra, hogy a bemutató során miért villant ki egy-egy női mell, néhány férfifenék, ám ez a tervezőnő művészi koncepciójából semmit nem vont le. A legnagyobb sikert mégis a modellek ujjbábjai aratták, amelyeket a tavalyi karácsonyról megmaradt családi ajándékok csomagolópapírjából állított elő Westwood. Példaértékű és kreatív, egyszerűen zseniális!

(Fotók: Flickr, Northfoto, Pinterest, Vogue)

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin GYÓGYÍTÓK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Jöhet zsinórban a 3. Oscar!

Következő cikk

Áldd meg Xenu a magyart! – Célkeresztben a Szcientológia Egyház