Az Apple odavert az órapiacnak: a Watch eladásai lekörözik a svájci cégeket
Egy, a legutóbbi negyedéves adatokat vizsgáló felmérés szerint az Apple-nek több okosórát (Apple Watch) sikerült értékesítenie, mint amit a teljes svájci óraipar összesítve fel tud mutatni luxus analóg óráitól a hétköznapi digitális – vagy okosóra kínálatán át ugyanerre az időszakra vonatkozóan. Ez alapján az Apple 8 millió darabot értékesített termékéből, amely az eladási számok gyorsulását jelzi, és amivel jelenleg ők vezetik az óragyártási piacot.
Rolex vagy Apple?
Az előrejelzések szerint az Apple, amely inkább okostelefonjai, tabletjei és notebookjai értékesítéseivel szokott piacvezető eredményeket hozni, ezúttal olyan gyártókat körözött le okosórájával, mint amilyen a Rolex, az Omega vagy a Swatch. Az Apple Watch értékesítési becslései szerint, amelyek a Canalys iparágkutató és a piackutató IDC-mérésein, valamint a Svájci Óraipari Szövetség nyilvánosan közzétett szállítási statisztikáin alapulnak, az Apple 8 millió okosórát értékesített 2017 utolsó negyedévében. A becslések azonban így is csak nagyságrendileg stimmelnek, hiszen az Apple nem teszi közzé hivatalos értékesítései adatait, az okosórák eladásait pedig a közelmúltban az „egyéb termékek” kategóriájában mérték a piackutatók, amely alapján maga a cég is alulbecsülte saját termékét. Még 2016-ban is arra utaltak az eladási eredmények, hogy a Watch inkább megrekedt, ezért is hatott meglepően ez a 2017-es utolsó negyedévi adat. „Az Apple Watch vonatkozásban ez volt a legjobb negyedévünk, a több mint 50%-os bevételnövekedéssel. Minden egyes földrajzi szegmensben erős kétszámjegyű növekedést mértünk.” – mondta el Tim Cook elnök-vezérigazgató február 1-jén.
Az Apple termékének összevetése a svájci óraiparral úgyszintén jelzésértékű: jó pár svájci óra – a fentebb felsorolt cégek közül – olyan luxusdarabnak számítanak, amelyek értéke eléri a több tízezer dollárt is, például a Rolex esetében. Míg más gyártók, így a Swiss olyan tömegtermékek gyártásában érdekeltek, amelyek a középkategóriás áraikkal közelebb állnak az Apple termékéhez, amelynek legolcsóbb változata mintegy 180 dollárt (nagyjából 46 ezer forintot) kóstál. Az összehasonlítás azért is érdekes, mert míg a svájci cégeket is lekörözte az Apple, addig saját mezőnyében is, vagyis például a Samsung termékével összevetve, messze felülteljesített.
Az Apple ráadásul nem csak az okosórapiacon készül elhivatottan versenyezni, piacvezető törekvései megjelennek minden olyan termék esetében, amelyet a felhasználók a testükön viselhetnek. Az elmúlt hónapokban Tim Cook többször beszélt azon viselhető Apple termékek üzletágáról, ahova a Beats termékcsalád és általánosságban a fej- és fülhallgatók is sorolhatók, ezek ugyanis jelentősen hozzájárultak a márka és a cég bevételeinek növekedéséhez. „A wearable-ek (hordható, viselhető eszközök) jelentették a második legnagyobb bevételi forrásukat az iPhone után, ami egy három évvel ezelőtt elkezdett vállalkozás számára lenyűgöző.” – nyilatkozta Tim Cook februárban.
Bár a termékek választéka meglehetősen korlátozott, könnyen lehet, hogy az Apple olyan termékekkel és fejlesztésekkel bővíti majd kínálatát, amelyek az AI (mesterséges intelligencia) fejlesztéseit is tartalmazza majd, illetve a szakértők bizakodók a vállalat okosszemüveg gyártásának ösztönzésével kapcsolatban is. Hiszen a Google okostermékcsaládja is igen meghatározó a piacon, ami inspirálhatja a konkurens Apple-t, amely – nyilvánosságra került szabadalmai alapján – szintén kísérletezik ezekkel a technológiákkal is. Mindenesetre most, hogy az Apple meghódította az old school, vagyis az analóg órapiacot, csak idő kérdése, mikor kezdik el az Apple-t olyan cégekkel összevetni, mint például a Nike.
Négy évvel ezelőtt, 2014 szeptemberében került forgalomba az Apple okosórája, az Apple Watch. A vállalat egyszerre mutatta be két készülékét (iPhone 6, iPhone 6 Plus) és óráját. Az Apple Watch első generációja 2015. április 24-én, míg a frissített első (Series 1) és az új, második generáció (Series 2) 2016. szeptember 16-án került forgalomba. 2017 szeptemberében jelent meg a jelenlegi legújabb, 3. széria. A termék kezeli Apple Pay mobilfizetést, képes irányítani az Apple TV-t, és walkie-talkie-ként is használható. Az óra három kivitelezésben készül – Apple Watch, Apple Watch Sport és Apple Watch Edition –, mindhárom 38 és 42 mm-es méretben. Kijelzője nyomásérzékelős, amely képes megkülönböztetni a kijelző érintését és nyomását. Töltése a MagSafe-hez hasonló mágneses kábellel lehetséges, amelyet az Apple a MacBookoknál alkalmaz. Az Apple Watch az Apple S1, illetve S2 chippel üzemel, képes rezgő jelzésekre, beépített szívritmus-érzékelővel rendelkezik. Az infravörös, a látható fény és a fotodióda kombinációját használja. Kompatibilis az iPhone 5, iPhone 5c, iPhone, 5s, iPhone SE, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 7 és iPhone 7 Plus, valamint az iPhone 8 és iPhone X telefonkészülékekkel. Wifin és bluetoothon keresztül kapcsolódhat a telefonokhoz.
Forrás: Business Insider, HSWS
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ÉBEDŐ ERŐ című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!