Home»Lifestyle»Formula E – A hangtalan bestiák csatája

Formula E – A hangtalan bestiák csatája

2
Shares
Pinterest Google+

Mára már a Forma-1-es autóverseny-sorozat mondhatni minden embert elért a Földön, milliók szurkolnak és izgulnak futamról futamra kedvenc csapataikért és pilótáikért. Az 1950-es első mérkőzés óta eltelt közel 70 évben számos legendás pilóta jött és ment, számos bravúrt és bukást láthatott a nagyközönség. Bár a sportág népszerűsége töretlen, a technológia elszaladt egy kicsit a belsőégésű Forma 1-es motorok mellett.

ALAPJÁRAT.HU – RUPA ADRIENN

A Formula E születése

2012-ben a FIA jóváhagyásával és támogatásával elkezdődött egy teljesen elektromos meghajtású együléses Formula autó fejlesztése, és ezzel párhuzamosan a futamok előkészítése is. 2013-ra bemutatták a Formula E autót, és 2014-ben megkezdődtek a futamok. Az első tesztpilóta természetesen a Forma-1 világából érkezett, Lucas di Grassi tisztsége volt megosztani a kezdeti véleményeket és tapasztalatokat a versenyre fejlesztett együlésesről.

A debütáló Formula E modellbe a McLaren biztosította a motort, a sebességváltót és minden elektronikai berendezést. A karosszériáért pedig a Dallara és a Spark Racing Technologies volt felelős. Az első versenysorozat 10 helyszínre volt meghirdetve. A Formula E érdekessége, hogy sosem akarták zárt versenypályára száműzni a sportot, éppen ellenkezőleg: a futamok minden esetben nagyvárosok utcáin zajlanak. Az első sorozat helyszínei a következők voltak: London, Róma, Los Angeles, Rio De Janeiro, Miami, Peking, Putrajaya, Bangkok, Buenos Aires és Berlin. A nyitószezonban a China Racing, a Drayson Racing és a harmadikként csatlakozott Andretti Autosport vett részt. A 2014-2015-as szezon győztes pilótája Nelson Piquet Jr. lett, a konstruktőrdíjat pedig az Renault e.dams vihette haza.

A 2015-2016-os szezonban maradt a négycsoportos felállás, viszont a kezdeti tíz perc helyett csupán hat percük volt a kezdőpozícióik megszerzésére. A csoportok kombinált eredménye határozta meg, hogy a hatodiktól a huszadik pozícióig tartó rajthelyeket kik foglalhatják el, az öt leggyorsabb versenyző viszont egy Super Pole-on vett részt. A rangsoroló mérkőzés az Autódromo Hermanos Rodríguez elnevezésű mexikói pályán zajlott, ahol nem a Forma 1-ből megszokott útvonalat használták, hanem egy 2,14 km hosszú ovális változatot.

Fanboost, vagyis a közönség támogatásának egy új formája

A fanboost lényegében egy közönségszavazás. Az egész lényege, hogy a Formula E futam kezdete előtt a közönség egy alkalmazáson keresztül szavazhat kedvenc pilótájára, akinek ezt a fanboost elnevezésű előnyt kívánja adni. Az előny maga egy 5 másodperces teljesítménynövekedést jelent, amelyet a pilóta saját belátása szerint aktiválhat a verseny bármely szakaszán és szituációjában.

A fanboost teljesítménynövekedése számokban kifejezve: egy 150 kW-ról 180 kW-ra emelkedő 5 másodperces erőtöbbletet jelent. Ezt a boostot a három legtöbb szavazatot elért pilóta kapja meg. Az első mérkőzésen Bruno Senna, Lucas di Grassi és Katherine Legge voltak azok a szerencsés boosted-pilóták, akik kihasználhatták ezt az energiatöbbletet.

A versenyek kezdete óta vannak, akik a fanboostot kifejezetten jó dolognak tartják, de vannak, akik igazságtalannak ítélik és szabadulnának tőle. A sorozat igazgatója, Alejandro Agag viszont kerek perec kijelentette, hogy a fanboost marad, és maradni fog a jövőben is. A versenyzők ezzel az energiatöbblettel önmagában még nem nyerhetik meg a versenyt. Aki a 12. helyen áll, hiába aktiválja ezt a támogatást, legjobb esetben sem fog a dobogó közelébe kerülni, viszont aki a második helyre autózza fel magát és csak egy hajszálon múlik a győzelme, annak komoly segítséget jelenthet a közönség által megszavazott támogatás. Felmerült, hogy így mindig a közkedveltebb, híresebb pilóták részesülhetnek csak a fanboost nyújtotta előnyökből.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin PLAKÁTVAGÁNYOK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!
 

Előző cikk

Klikkfétis – Szembenézés legújabb függőségeinkkel!

Következő cikk

„A Müpa a tiétek is!” – Interjú Káel Csabával, a Müpa vezérigazgatójával