Milliókat spórolhatunk lakásvásárláskor egy új magyar fejlesztéssel
Lakásvásárlásnál átlagosan 4 millió forintot, albérlet esetén havonta átlagosan 37 000 forintot spórolhatunk egy új magyar fejlesztéssel, az Árminimummal, amely a böngészőkbe épített plugin segítségével egy kattintással megmutatja nekünk azt az internetes hirdetést, amely a legalacsonyabb áron kínálja a kiválasztott ingatlant. Faragó Péterrel, az Árminimum termékfejlesztési vezetőjével beszélgettünk.
Mindenkinek vannak ötletei, de az a „legkevesebb”
Egy startup az ötlettől a termékig hosszú utat jár be, a sikerhez vezető úton pedig elengedhetetlenül szükség van a hipotézis validálására, és arra, hogy a lehető leggyorsabban a lehető legkisebb erőfeszítéssel teszteljék az elképzelést – véli Faragó Péter, a RealMonitor Kft. igazgatója, aki már az egyetem befejezése óta igyekszik különböző fejlesztéseket piacra dobni. Szerinte az ötlet megszületése csak a legelső szikra, a nehézséget főként az okozza, hogy a kezdő vállalkozók nem tesztelik le, hogy az emberek valóban szenvednek-e egy adott problémától, és tényleg van-e igény annak megoldására. „Az MVP elkészítése (minimum viable product: minimális életképes termék – a szerk.) egy induló vállalkozás alapvető feladata, és sokat segíthet abban, hogy ne bukjuk el a családi vagyont. Nekem is volt olyan ötletem, amelyet nagyon szerettem, ezért éveken át rengeteg pénzt és erőforrást, munkát áldoztam rá, végül a kutyának sem kellett. A befektetett energia kárba veszett, mert nem teszteltük a piacot” – mutatott rá.
Egy másik alapvető hiba a startuppereknél, hogy ha rövid idő alatt megkapják az első körös befektetést, akkor az MVP mindset sokszor háttérbe szorul, hiszen ha van erőforrás, úgy vélik, nincs szükség tesztekre. „Sok esetben, amikor a vállalkozó elkezdi a terméket manifesztálni egy prototípusba, a befektetői pénzt keresi a vevői pénz helyett. Pedig, ahogy a mondás is tartja, a legjobb pénzforrás a vásárlók pénze: best source of money is the customer’s money. Ezzel szemben a piacé helyett sokan a kockázati tőkések elvárásait tartják szem előtt, hogy azoknak megfelelve megkapják a második körös befektetést is. De idővel minden pénz elfogy, a türelmetlenség gyakran tévútra vihet, és a le nem tesztelt startupok könnyen működésképtelenné válhatnak” – magyarázta Faragó Péter.
A vállalkozó korábban már több projektet indított alapítótársával a Skawa Innovation nevet viselő startupistállójukban, többek között az Easyling felhőalapú weboldalfordító platformot, illetve az otthonrol.hu – ma már 80 000 regisztrált távmunkást számláló – távmunkarendszert kismamáknak és megváltozott munkaképességűeknek. A legújabb fejlesztése, az Árminimum ötlete több évre vezethető vissza, amikor az ingatlanosok egy szakmán belüli problémával keresték fel a vállalkozót: a tulajdonosok általában több ingatlanossal is leszerződnek, idővel egyre alacsonyabb eladási áron, így a korábban szerződött ingatlanosok hátrányba kerülnek, és a magasabb hirdetési ár miatt elbukják a jutalékot. Így jött létre a RealMonitor alkalmazás ingatlanosok számára, amely riasztást küld, ha valamely ingatlanukat egy másik iroda olcsóbban hirdeti. „Azt tapasztaltuk, hogy a vásárlóknak is van igényük arra, hogy átlássák az ingatlanpiacot. Elkezdtünk gondolkodni, hogyan lehetne ezt a folyamatot mesterséges intelligenciával és képfeldolgozással automatizálni. Dolgoztunk fizikusokkal, matematikusokkal, míg végül négy és fél éves fejlesztés eredményeként sikerült létrehoznunk az Árminimumot” – fejtette ki Faragó Péter.
Egyetlen kattintással megtalálhatjuk az „álomházunk” legalacsonyabb árát
Az alkalmazás abban segíti a felhasználót, hogy ha bármilyen albérletes vagy ingatlanos oldalon rákattint egy hirdetésre, akkor automatikusan kilistázza neki az ugyanarról a bérleményről szóló valamennyi, neten fellelhető hirdetést. Sőt ár szerint sorba is rendezi őket, így a kereső egyből a legolcsóbb ajánlattevőt hívhatja fel. „Az Árminimum.hu nem egy keresőoldal, hanem egy olyan applikáció, amelyet a böngészőbe (Chrome, Firefox) pluginként telepítve bármely hirdetési oldalon működésbe lép, és a jobb felső sarokban villogva rögtön jelzi, ha az ingatlan olcsóbban elérhető az interneten” – mondta el Faragó Péter fejlesztő. Az ingyen hozzáférhető alkalmazás az emberek életében a legnagyobb döntés meghozatalában segít, hiszen a legtöbb esetben évtizedekig kell fizetniük a felvett hitelt. „Hasonló rendszer még nem létezik, ezért szeretnénk minél hamarabb a nemzetközi piacra lépni vele.”
A legtöbb országban, amikor piacra kerül egy ingatlan, akkor a tulajdonos egyszerre több értékesítőt is megbíz annak kiadásával, eladásával. Idővel szükségszerűen elmozdulnak az árak, és ugyanazt az ingatlant egy vásárló eltérő árakon találja meg különböző oldalakon. Pusztán szerencse kérdése, hogy a vevő melyikbe fut bele, ezért nem biztos, hogy jó döntést hoz, amikor felhív egy hirdetőt, hiszen könnyen lehet, hogy több millió forinttal olcsóbban is meghirdette valaki más. „Átlagosan 13-14-en hirdetnek egy ingatlant. Az eladó ingatlanok piacán négymillió forintot spórolhat átlagosan a vevő. A káoszindex – amely azt mutatja, hogy az online hirdetések hány százalékában találna a vevő jobb árat ugyanarra az ingatlanra – jelenleg 24 százalék, vagyis minden negyedik hirdetés esetében találnának átlagosan négymillió forinttal jobb hirdetést ugyanazért az ingatlanért. Ezt a problémát kezdtük el fölgöngyölíteni és megoldani négy és fél éves munka eredményeként” – magyarázta Faragó Péter.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin SVINDLEREK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!