Díjnyertes design a vízben
A Manta Swim Kft. tavaly azzal került be a hírekbe, hogy a FINA-világversenyeken is használható úszódresszt fejlesztett ki, az idén pedig New Yorkban és Berlinben is nyert már designdíjakat. Az eredményekről és a tervekről Andrusch János ügyvezető igazgatóval és Horváth Violetta marketingmenedzserrel beszélgettünk.
A cég eredetileg a Speedo termékek exkluzív forgalmazója volt Magyarországon, emellett egyedüli európai cégként gyártási jogokat is szerzett. Amikor ennek az üzleti kapcsolatnak vége szakadt, a felhalmozódott tapasztalatok alapján megalkották a saját úszómárkájukat. A márkanév és a „Fly in the Water” szlogen a cégvezető személyes élményéből született. Szenvedélyes búvárként találkozott a több méter átmérőjű Manta rájákkal, amelyek szinte repülnek a vízben.
A Manta fejlesztései Magyarországon zajlanak, a gyártás viszont nemzetközi: a külföldi alapanyagokat itthon, más európai országokban és a Távol-Keleten nyomják, valamint állítják össze. A márka célja, hogy a világmárkákéval azonos minőséget kínáljon, viszont legalább 20 százalékkal kedvezőbb áron, hiszen még nincs több évtizedes múltjuk és széles körű ismertségük. A Manta teljes kollekciót kínál, azonban a forgalom zömét a szemüvegek és az úszódresszek adják. A wellnessvonal helyett inkább a sportra összpontosítanak, mert abban nagyobb potenciált látnak. Az úszás a második legnépszerűbb tömegsport, a gyerekeknek kötelező oktatás van az iskolában, és a szenior versenyeken is népes mezőny szokott elindulni. A tavalyi év nagy újdonsága a Mantánál a Barracuda névre hallgató versenydresszcsalád volt, amely megfelel a FINA (Nemzetközi Úszószövetség) szigorú előírásainak, és 2018. január 1-jétől nemzetközi versenyeken is használható. A termék elsősorban a gyermek és szenior versenyzőket célozza: előbbiek esetében a gyakori méretváltozás, utóbbiaknál pedig a szponzor hiánya indokolja, hogy egy viszonylag kedvező árú alternatívát válasszanak a versenyzéshez. A vezetők elmondása szerint „a versenyszférában le vannak osztva a lapok”, de a junior és a szenior kategóriába sikerült betörni az újdonsággal, és vannak úszóklubok is, amelyek őket választották. Vagyis a befektetés megérte, és jót tett a márka hírnevének is. A Hervis áruházakban, amelyek pedig nem versenydressz-specialisták, szintén megtalálható a Barracuda.
Minden csatornán
A Hervis mellett a kereskedelem gerincét a saját Swimstore-ok képezik. Ezek multibrand üzletek, amelyekben a saját márka mellett a magasabbra pozicionált Speedót és Michael Phelps termékeket forgalmaznak. A budapesti, valamint a szentendrei uszodában működő egységek mellett nemrég a pécsi Hullám uszodában lévő üzletet vették át a korábbi partnerüktől, mert úgy érezték, hogy az a térség sokkal többre hivatott. Ezenkívül a jelenleg több mint húsz tagból álló franchise-hálózatukat is fejlesztik, amire most rengeteg jelentkező van. Náluk a Swimbox névre hallgató, formatervezett mobil értékesítési pontokat helyezik el. Van egy új szabadalmuk is, egy újfajta Swimbox, amely lényegesen nagyobb és látványosabb, egy hat négyzetméteres térben egy komplett kis uszodai vagy plázaüzletet tudnak vele kialakítani. Ennek az elterjesztése az egyik prioritásuk 2019-re.
A hazai webshop mellett a külföldi jelenlétet elsősorban az Amazon biztosítja, ahol a londoni központtal állnak kapcsolatban, valamint vannak exportpartnereik Romániában, Németországban, Lettországban és Litvániában is.
New York, Essen, Bécs…
Az idei év elsősorban a díjakról szólt a Manta számára. A Cartoon fantázianevet viselő, játékos retró stílusjegyeket felvonultató termékcsaládjuk júliusban elnyerte a New York-i Graphis magazin aranyérmét, majd az esseni székhelyű Design Centrum által alapított, a design Oscarjaként is emlegetett Red Dot díjat, amelynek kapcsán a termékeket kiállították az esseni, a szingapúri és a tajpeji Red Dot Múzeumban is. Friss hír, hogy a kollekció az európai Design Szövetség szervezésében megvalósított, bécsi Joseph Binder Díj döntőjében Corporate design kategóriában különdíjat nyert, így már Bécsben is láthatóak a Cartoon kollekció darabjai, és hamarosan európai körútra indulnak.
A márka életében eddig is fontosak voltak a designkezdeményezések. „Szinte minden évben dolgozunk az állandó grafikusunk mellett olyannal is, aki frissességet hoz a márka életébe. Most Vörös Botonddal dolgoztunk, és az ő figyelmét hívtuk fel a pályázatokra, a jelentkezéseket pedig már ő vitte végig” – avat be Andrusch János a folyamatokba. A jövő évi modellekről az erős konkurenciaharc miatt még nem beszélhetnek, de azt már tudni lehet, hogy jövőre a teljes kollekciót Vörös Botond fogja tervezni.
„Nagyon fontos célkitűzésünk, hogy megmaradjon a márka egyedi karaktere, miközben technológiában azt nyújtjuk, amit a nagy márkák tudnak. Eddig sem az volt a célunk, hogy valakit másoljunk, hanem hogy saját arculatunk legyen”
– mondja a cégvezető.
A díjak értékesítésre gyakorolt hatását illetően siet leszögezni, hogy önmagában egy díj megnyerése egyetlen darab többleteladást sem jelent. „Onnantól kezdődik a mi munkánk, hogy folyamatos nyomás alatt próbáljuk tartani a társadalmat. Ha ezt jól végezzük, akkor mérhető eredménye lesz. A Cartoon dresszből időnként már hiány van, amit manapság igen nehéz elérni a kereskedelemben. Emellett egy nagy európai lánccal is tárgyalásban vagyunk, hogy 2020-tól náluk is megjelenhessen” – számol be az eredményekről.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin MAGYAROK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!