A mániákus autófaló nő nem más, mint ékesség!
A siker akkor édes csak igazán, ha önerőből fakad. Ha feldobnák nekem a labdát azzal a kéréssel, hogy nevezzek meg néhány iparágat, ahol a nők az idők során szinte mindvégig alulreprezentáltak voltak, nem lenne nehéz feladatom. A válasz egyszerű: az autóipart helyezném a piramis csúcsára. De ez nem lesz mindig így!
A nemek közötti munkamegosztással kapcsolatos előzetes elképzelésekről regényt lehetne írni, sőt azt gondolom, néhányan már meg is tették. A korábban biztosnak és megfontoltnak hitt elgondolások azonban 180 fokos fordulatot vettek, amikor néhány ember szemben találta magát ezekkel a teóriákkal. Ezek az emberek, mondanom sem kell, nők voltak, csakúgy, mint magam. A folyamat eredményeként napjainkban egyre több lehetőség tárul a nők elé a férfiak által dominált ágazatokban. És az a legszebb az egészben, hogy ezek a nők élnek is a lehetőséggel!
Ugyan most éppen nincs tavasz, pontosabban március 8-a, amikor is a nők iránti tiszteletet és megbecsülést világszerte kifejezik, én mégis úgy gondoltam, szakmai eltökéltségem révén kiderítem, hányadán áll jelenleg a nők rendkívüli kapcsolata az autóiparral.
Az autó mint önkifejezés
Érdekes, hogy az autó önmagában csak egy tárgy. Egy, akár személyek szállítására is alkalmas eszköz. Egy jármű, amely a kezdetektől fogva státuszszimbólumnak számít, hiszen akinek volt autója, annak volt szava. A XXI. században élve az autó jelenleg is képes üzenetet, információt hordozni a tulajdonosáról. Előítéletek pedig mindig is voltak, vannak, és lesznek is.
Egyterűvel jársz? Akkor bizonyára van családod, amely fontos neked, és a családszállításhoz a lehető legalkalmasabb járművet választottad. Sportautód van? Akkor feltehetőleg menő vagy, a körzeted az utca, a tempód halálos, na meg persze a nagyzolás sem az utolsó helyen áll. Városi kisautót vezetgetsz? Akkor tuti biztos, hogy nő vagy, és szereted a fürge, áttekinthető autódat, amellyel könnyű parkolni. A helyzet az, hogy ez a dolog korántsem ennyire leegyszerűsíthető, csupán ezek a sztereotípiák terjedtek el a közhiedelemben.
A járműipar megalapozóinak történelmileg a férfiak tekinthetők, ez tény. Noha a meghajtóerejét is még mindig a férfiak képezik, az iparban ennek ellenére számos nő lépett feljebb és feljebb a ranglétrán. Nőnek lenni egyszerűnek tűnhet, de valójában nagyon nem az.
Főként nem egy férfiak uralta területen. Az autóiparban, akárhogy is vesszük, a nők bár korlátozott számban, de mindig jelen voltak. Az utóbbi évek adatai szerint számos autógyártó tett kezdeményezést annak érdekében, hogy több nő tudjon érvényesülni, és kerüljön pozícióba. A folyamat rendkívül lassan halad, de egy biztos: kellenek a másfajta nézőpontok, a különböző vélemények és meglátások.
Vezető szerepben jelenleg a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) áll, ugyanis a vállalat igazgatóinak 27%-a, valamint vezetőinek 38%-a nő. Az ezüstérmet a General Motorsnak sikerült megkaparintania, ahol is 50%-ban női igazgatókkal, 11%-ban női vezetőkkel lehet találkozni. Más, népszerű autómárkák, mint például a Toyota és a Nissan a legszegényesebbek a női felhozatalukkal. A Toyota vezetőségében nincsen hölgy, és a Nissannál is mindössze 2%-ban vannak jelen a női vezetők, a teljes igazgatóságot férfiak uralják.
A legtöbben talán még most sem tudják, hogy rengeteg ismert és kedvelt autótípus mögött valamilyen nők által vezérelt csapat, egy teljes mértékben női tagokból álló csapat vagy mindössze egyetlen nő áll.
Az ilyen modellekre tökéletes példa a BMW Z4, a Renault Scenic, a Ford Probe vagy az egyik nagy kedvencem, a Nissan 350Z.
Nők, akik meghatározzák a márkát
A méltó felvezetés után rá is térnék a lényegre. Szeretném felhívni a figyelmet nyolc olyan meghatározó női alakra, akik a gépjárműipar tevékenységein belül mindvégig igyekeznek kiküszöbölni a nemek közti különbségeket, ezzel megteremtve a lehetőséget arra, hogy fiatal, ambiciózus nőtársaik szerte a világon egy magasabb szintet érhessenek el.
Mary T. Barra – elnök-vezérigazgató, General Motors
Az egyik legfigyelemreméltóbb női vezető, Mary Barra 1980-ban kezdte karrierjét a General Motorsnál kooperatív szakmai hallgatóként. Az 57. életévében járó Mary harminckilenc éves pályafutása után elmondhatja magáról, hogy a General Motors ügyvezető igazgatójává emelkedett. Mi több, ezzel egyben egy nagy autógyártó első női vezérigazgatójává avanzsált. 2018-ban az a megtiszteltetés érte, hogy a negyedik legkarizmatikusabb nőnek, emellett az ötvenharmadik legprominensebb személynek jelölték. Vezetése alatt a General Motors a nemek közötti egyenlőségről szóló, 2018. évi globális jelentés első számú értékeltjévé vált. Ez a General Motorst olyan vállalattá tette, ahol nem létezik nemek közti különbség.
Pamela Fletcher – a General Motors globális elektromos járműprogramjainak alelnöke
Már fiatal korában biztos volt abban, hogy be akar lépni az autóiparba. Ez sikerült is neki, a 2019-es év pedig immár a tizenötödik, amelyet a General Motorsnál tölt. Jelenleg alelnök pozíciót tölt be a vállalatnál, azelőtt viszont a villamosított járművek globális ügyvezető tervezője volt. Akkoriban az ő felügyelete alatt folyt a Chevrolet Bolt EV elektromos autó fejlesztése, amelyet sokan az első megfizethető, nagy elektromos hatótávolságú autóként tartottak számon. Jelenlegi pozíciójába 2017-ben léptették elő, tevékenységének nagy részét az önvezető autókra való összpontosítás teszi ki.
Jessica Winter Stafford – az Autotrader vezető alelnöke
Jessica Staffordot 2017-ben nevezték ki az Autotrader vezető alelnökének. A kapcsolata az Autotraderrel 2007-ben kezdődött, amikor is marketingesnek alkalmazták a vállalatnál. Legutóbb hatalmas szerepet töltött be a Cox Automotive Media Groupnál marketingalelnökként. Az említett marketingügynökséghez tartozik a Dealer.com, a Kelley Blue Book és az Autotrader. Stafford állítólag több mint nyolcszáz csapattag munkáját kezeli, ami minden bizonnyal óriási felelősséggel jár.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin NŐI ERŐK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!