Home»Startup»„Csak a márkánk van és a bizalom” – Bónusz Brigád

„Csak a márkánk van és a bizalom” – Bónusz Brigád

6
Shares
Pinterest Google+

Hazánkban addig nem ismert teljesen új koncepcióval lépett piacra a Bónusz Brigád közösségi vásárlási szolgáltatás, akik elsőként tettek online megvásárolhatóvá egészségügyi, oktatási, szépségápolási és utazási szolgáltatásokat, bizalmat adtak a bankkártya használathoz és elsőként hozták be a visszafizetési garanciát. A 11 éves piacvezető céget is elérte a koronavírus – csődvédelmet kellett indítaniuk. 

A Bónusz Brigád alapítói, Heller Gábor és Kaprinay Zoltán még az ezredfordulón találkoztak munkaügyben, majd egy év együttműködés során barátok lettek, amit azóta is fenntartanak. A közös vállalkozásukat 2009-ben indították el, aminek alapötletét az amerikai Groupon közösségi vásárlási szolgáltatásokat kínáló nemzetközi vállalat adta. „Mind a ketten otthon vagyunk az internetes területen, és mindketten közösségi emberek vagyunk, tág a baráti körünk, használjuk a közösségi médiumokat” – indokolja Heller Gábort a döntésüket. 

Kerestek egy angyalbefektetőt, akinek egyetlen kérése az volt, hogy folyamatos tájékoztassák őt a számokról. 

A kezdetekben napi egy ajánlatuk jelent meg az oldalon, majd ez a szám 2-3-ra növekedett. „2010 szeptemberében indultunk elsőként Magyarországon közösségi vásárló oldalként, és fél évre rá közel 90 hasonló cég megjelent a piacon, multik és erős tőkéjű cégek is, így óriási prés alá kerültünk” – emlékezik vissza a társalapító. Példaként hozta fel a Kuponvilág nevű céget, amely a belga Groupon leányvállalataként jelent meg a magyar piacon, tehát volt szakmai tapasztalatuk. 

Heller Gábor elmondta, az indulás azért volt nagyon nehéz, mert nem egy terméket értékesítettek, hanem egy teljesen új koncepciót kellett eladniuk. „Ennek lényege, hogy csapunk egy széleskörű, magazin szintű promóciót a mindenkori partnerünknek, aki ezért csak akkor fizet, hogyha elmegy hozza az első vendég, beteg, tanuló vagy vásárló. Ezért a Bónusz Brigáddal való együttműködésnek két előnye van: mindenképp kap egy promóciót a partner, új vendégeket szerzünk neki, illetve fellendítjük a forgalmat” – magyarázza az üzleti tervet. Erre van egy külföldi kifejezés, a daily deal business. 

Kaprinay Zoltán és Heller Gábor alapítok

100-ból az Egy

„Az én felelősségem volt kitalálni egy nevet, és a Bónusz Brigád mellett döntöttem, és bár többek szerint ez nem csengett túl szerencsésen a rossz emlékű, szocializmussal terhelt brigád szó miatt, mégis kitartottam” – emlékezik vissza a kezdetekre Heller Gábor. A tanácsadók véleménye ellenére maradtak a névnél, ami kezdettől fogva hatalmas szerencsének bizonyult, hiszen fél éven belül sorra nyíltak a már emlegetett, hasonló koncepciójú cég, és a legtöbb nevében szerepelt a kupon szó. „Mi bónuszokat értékesítettünk, ami egy sokkal pozitívabb csengésű szó, így kezdettől fogva csak mi használtuk ezt a kifejezést az utalványainkra.”

Kezdetben nehéz volt elmagyarázniuk a cégeknek, hogy egy nagy reklámkampányt fognak csinálni előzetes költség nélkül, és csak sikerdíjat kell fizetniük. Tehát ha valaki megvesz egy bónuszt a Bónusz Brigádtól, és fogyaszt az adott étterembe, fizetéskor megjelenik náluk a tranzakció, amit tovább utalnak a partnernek, levonva belőle a jutalékot. „Működésünk első 5 évében a minimum kedvezmény 50 százalék volt, ami egy óriási nehézségnek bizonyult, hiszen ha egy szemész 200 ezer forintért hirdet egy látásjavító műtétet, azt 100 ezerért kell adnia, amiből csak 70-et fog megkapni a végén” – magyarázta Gábor, hozzátéve, különösen a szálláshelyek részéről kezdtek jönni a durva megjegyzések, hogy kinek éri ezt meg bevállalni. Ezt az óriási akadályt kellett megugraniuk, miután sikerül néhány ismert partnert szerezniük, már könnyebben tudtak terjeszkedni.

Kezdetben úgy gondolták, hogy főként a fővárosi, magasan kvalifikált, AB státuszú, többségében nő vásárlók lesznek a célcsoportjuk, akiknek szolgáltatásokat kínálnak étterembe, utazásra, szórakozásra és egészséggondozásra. Később rájöttek, hogy nem érdemes korlátozni a portfóliójukat, ha van igény sok már szolgáltatásra is. 

„Több mindent mi vezettünk be Magyarországon először” 

A Bónusz Brigád több szektorban is elsőként vezetett be újfajta szolgáltatásokat, mint például 2011-ben a halpedikűr, majd ők voltak az első, akik sushi-kedvezményt tudtak kínálni. Egy nagy céggé nőtték ki magukat, egy időben több mint 90 munkatársuk volt, a kifejezetten utazási szolgáltatással foglalkozó oldalak mellett ők voltak a negyedik legnagyobb utazásközvetítő. „Monopol-helyzetet élveztünk a helyi szolgáltatások kedvezményes piacán. Bevételben az utazás és a helyi szolgáltatások 90 százalékát tették ki a portfóliónknak, a harmadik szelet a terméké.” Egy-két évvel ezelőtti felmérés alapján a Bónusz Brigád a szolgáltatás szektorban a legnépszerűbb márka volt. A társalapító elmondta, több mindent ők vezettek be Magyarországon először:

„Mi voltunk az elsők között, akik 100 százalékos minőségi garanciát vezettünk be, ami szerint az elégedetlen vásárló visszakapja a pénzét.” 

A bankkártyás fizetés elterjedése is nekik köszönhető, hiszen az internetes vásárlás működéséhez elengedhetetlen volt a kártyahasználat. „2011-2012-ben még nagyon gyanakvók voltak a vásárlók, de aztán annyira sikeresek lettünk, hogy a Mastercard évekig velünk indította év eleji kampányát, ahol az első bankkártyás vásárlók ajándékot kaptak.” Magyarországon pillanatok alatt elterjedt a bankkártyás fizetés, miután látták, hogy ez egy megbízható rendszer. 

Heller Gábor még elmondta, büszkék arra, hogy ők tették lehetővé elsőként Magyarországon, hogy szépségápolási, oktatási, utazási vagy egészségügyi szolgáltatásokat online meg lehetett vásárolni. „Különösen büszkék vagyunk arra, hogy az elmúlt kilenc és fél évben a magyar fogyasztóknak összesen 34 milliárd forintot spóroltunk meg.” Az eredeti szlogenünk egyébként ez is volt: „Felkutatjuk, lealkudjuk, meghirdetjük.” 

Bizalomra épülő márka

„Nekünk, a Bónusz Brigádnak csak a márkánk van és az a bizalom, ami ezt a márkát értékessé teszi, betölti” – emeli ki Heller Gábor. Ezért fontosnak tartják, hogy a partnereik árai publikusak legyenek a saját weboldalukon, mert akkor a vásárlók tudják, hogy valódi kedvezményről van szó. 

A kínálatukat érintve a társtulajdonos kifejtette, hogy nem csak a portfóliójukat szélesítették ki, hanem nagyon hamar irányt váltottak. Alig pár hónappal az indulásuk után az akkor még kuponként eladott utalványokat átnevezték bónuszra, emellett kezdettől programmagazinként definiálják magukat, vagyis „nem azt tartottuk a legfontosabbnak, hogy olyanok jöjjenek az oldalunkra, akik ezt pusztán azért teszik, mert pénzt takaríthatnak meg, hanem azért jöjjenek, mert náluk minőségi garanciával tudnak vásárolni és ötleteket adhatunk programokra” – magyarázza Gábor. Programajánló karakterük véleménye szerint markánsan kiemeli őket a mezőnyből. Sikerük másik titka, hogy mindig kerülték az „olcsó”, „akció”, „kupon” szavakat. 

Csődvédelem a túlélésért koronavírus idején

Néhány héttel ezelőtt csődvédelmet kért a Bónusz Brigád. Azért van erre szüksége, mert a koronavírus okozta gazdasági hatások miatt a cég átmeneti fizetési nehézséggel küzd, tartozik a partnereknek, ám a tulajdonosok úgy érzik, reális esélye van annak, hogy a gazdálkodásukat rendbe tudják hozni, és képesek lesznek sikeresen tovább működni. Céljuk, hogy a hitelezőkkel megegyezve elkerüljék a fizetésképtelenséget. A Bónusz Brigád működését ugyanakkor ebben az átmeneti időszakban sem függeszti fel, az oldal változatlanul elérhető lesz.

A cikk eredetileg a Business Class Magazin 2020/05. számában jelent meg. Ha szeretné megvásárolni a lapot vagy előfizetne rá, akkor azt megteheti a Dimagon keresztül.

Előző cikk

Ha sok az eszkimó

Következő cikk

A D kategória egyik utolsó szamurája – Toyota Camry Hybrid