Home»First Class»A belső érték a fontos, nem a csomagolás

A belső érték a fontos, nem a csomagolás

0
Shares
Pinterest Google+

Dr. Gyovai Viola, “biovállalkozó” okleveles biológus, a Magyar Tudományos Akadémia kandidátusa, a Biola Biokozmetikai Kft. tulajdonosa egyben. Azon ritka tudósok egyike, aki nem csak kiválóan érti a szakmáját, hanem kiemelkedő vállalkozást is tudott építeni erre alapozva. A kecskeméti cég több termékkategóriában is úttörőnek számít magyarországon, bio termékeiket pedig a tengerentúlra is szállítják komoly megrendelőknek.

Az idei nyár a nem vártnál forróbb és aszályosabb időjárást hozott. Milyen befolyással volt ez a körülmény az önök munkájára? 

A biogazdáknak valóban nagyon nehéz időszakot hozott. Elég sok magyar és külföldi biodinamikus növényi alapanyagtermelővel állunk kapcsolatban, és mindannyian panaszkodtak, hogy olyan erős a vízhiány a talajban, ami nagyon megnehezíti a munkát; egyszerűen túl száraz a talaj a növényeknek. Bár a Demeter termelés őrzi meg a legtermészetesebb harmóniát a növények és környezetük vonatkozásában, még ez a típusú gazdálkodás is igen kitett a talaj termőképességének.. (A Demeter termékek termelése és feldolgozása holisztikus módon, a természettel összhangban történik, tehát az emberek, állatok, növények és a talaj számára egyaránt megfelelőek a körülmények, és életerőik ideális módon kibontakozhatnak. – a szerk.; biogarancia.hu). 

Pontosan milyen termékeket állít elő a biokozmetikum? 

Ezek úgynevezett biodinamikus termékek, amik egyedüállóak a világon; rajtunk kívül 5-6 olyan cég van a kozmetikumgyártásban globálisan, aki ilyesmit előállít. A kis narancssárga speciális logó is erre vonatkozik: a már említett Demeter-termelést jelöli és vele együtt azt a fajta manufakturális, nagyon természetes megoldást, ami bennünket is jellemez. 

Mi az oka annak, hogy ilyen kevés cég foglalkozik ezzel a típusú megközelítéssel?

Mert ez egy bonyolult, nehéz eljárás és nem alkalmas tömegtermelésre. 

A honlapról megismerhető, hogy többféle termékcsaládot is készítenek, forgalmaznak. 

A termékek a Rudolf Steiner-féle biodinamikus koncepció alapján készülnek. A Cosmos-tanúsította biodinamikus kozmetikumokban az a különleges, hogy egy nagyon szigorú biokozmetikai ellenőrzés mellett, a BDIH ellenőrzés mellett gyártjuk és csak profiknak értékesítjük, vagyis kozmetikusok adják el a lakosságnak. Ott van magyar tanúsított biokozmetikai termékcsaládunk, a Biola. 2006-ban tanúsítottuk Magyarországon az első arc- és testápoló biokozmetikai termékcsaládot, amire nagyon büszkék vagyunk, mert nagyon magas hatóanyag tartalmakkal rendelkezik, akár négyszer többel, mint bármelyik külföldi biotanúsítású termék. De vannak férfi arcápolók és testápoló termékek is magas hatóanyag-tartalommal, és nagyon elegáns összetételben és hatékonysággal készülnek a Naturissimo natúrkozmetikumaink, 10-től 35%-nyi bioösszetevővel. Minden termékcsaládunknak a lakossági mellett van egy professzionális verziója is és a brand is ily módon szolgálja a masszőröket, a kozmetikusokat, és kiválóan bevált a lakosságnak is, a webshopunkon keresztül egyre többen vásárolnak.

A kiskereskedelmi értékesítés mennyire jellemző? 

Bár jelen vagyunk a Lenkei-szaküzlet hálózatban, de a magyar eladásaink közel 40 százaléka a webshopon keresztül zajlik. Ezen kívül az értékesítés másik fontos lábát az export adja: közel 30 terméket szállítunk Kanadán keresztül Észak-Amerikába, de az Eu-ban is van 600 notifikált termékünk, amit jogosultak vagyunk bárhol forgalmazni az Európai Unió területén. 

A vállalkozás történetét kutatva az érdeklődő megismerheti, milyen sokat jelentett önnek az édesapja, illetve a szülei inspirációja a növények szeretetében, valamint az ön tudományos fokozata és munkássága is hívogató lehet egy a témában járatlan laikus szem számára. 

Szalicilérzékeny kislány voltam, így aztán édesapám mindig gyógynövényes teákat adott nekem, ha megbetegedtem. Tőle szereztem az első ismereteimet a gyógynövényekről, később pedig rengeteg mindent a könyvekből. Az egyetemen a doktori fokozatomat toxikológiából és élelmiszeripari mikrobiológiából szereztem, majd megszereztem a Magyar Tudományos Akadémia kandidátusi fokozatát.

Mikor döntött úgy, hogy a tudományos ismereteit a szépészetben fogja kamatoztatni? 

A kutatómunkám során döntöttem el, hogy a szépségipar felé szeretnék fordulni, hiszen itt is nagyon fontos, hogy milyen termékeket használunk a bőrünkre, amely a legnagyobb felületű szervünk is egyben. Egyáltalán nem mindegy, milyen módon segítjük a regenerációját és gyakran – még ha jó szándékkal is – de feleslegesen megterheljük a nem megfelelő ápolással. Már a tanulmányaim alatt elkezdtem foglalkozni a biogazdálkodással, ám végül a tudományos pályám során a toxikológiából szerzett tapasztalatok és rémhírek voltak azok, amelyek rádöbbentettek, hogy ahogy az étkezésben, úgy a bőrápolásban is fordulatra van szükség. Nem 5-6 csinosnak látszó csomagot, kellemes illatú kozmetikumot kéne megvenni, hiszen meglehet, hogy kevesebb is elég volna, csak abból olyat érdemes választani, amiben elegendően sok hatóanyag van, kellően természetes az összetétele és nem terheli a bőr anyagcseréjét. Arról nem is beszélve, hogy nagyon igyekszünk ökotudatos körülményeket teremteni a saját életünkben is és úgy gondolom, hogy a szépségápolásban is érdemes váltani. 

Mit jelent a ‘bio’ megjelölés? 

A bióság egy külső, a cégtől független szervezet által ellenőrzött minőséget jelent, illetve megfelelést egy tanúsító szervezet igen komoly és szigorú szabályrendszerének. A termékeink három ilyen szervezet jóváhagyásával rendelkeznek amellett, hogy ISO-auditáltak. Ez egy garancia a vásárlónak, hiszen a bióság nem ott kezdődik, hogy nem növényvédőszerezzük a földterületet, ahonnan a növényi anyag származik. Az csak egy töredéke annak. Valójában meg kell jelölni a bió összetevőket, amiket évente ellenőriznek, vizsgálják a szermaradvány-tartalmat és megjelöli azt, hogy hány százalékos mezőgazdasági összetevővel kell rendelkeznie egy-egy terméknek és azok közül mi számít biónak. A magyar szabályozás e tekintetben az egyik legszigorúbb: Európában van olyan termék, amit biokozmetikumnak mondanak, holott lehet, hogy csak 17 vagy 23%-nyi bió összetevője van, miközben a magyar tanúsítás nem is engedi a biotermék nevet használni, ha a termék mezőgazdasági alkotóiban nincs legalább 90%-nyi az ásványi és vízmentes rész, aminek szinte 100%-ban biotermesztésből kell származni. Ez előnyös a vásárlóknak, mert így négyszer annyi bioaktív hatóanyagtartalmat és -értéket kap, mint egy más külföldi biokozmetikum esetében. És természetesen nem csak a termék összetételére vonatkozik a szigorú szabályozás, de a receptúrára, a gyártásra, a csomagolóanyagokra vagy éppen az értékesítésre is. 

Bár egyre több az edukatív tartalom a szépségápolás tárgykörében, legalább ennyi a bizonytalanság is: melyik összetevőt válasszam, mi legyen az arc- és bőrápolási rutinom, mit kerüljek el?

A hölgyeknél valahol megállt a szépségipari és tájékoztatási reform, és ehhez a kereskedelem is hozzájárult. Mindenfélét igyekeznek eladni, néha nagyon hangzatos szövegekkel sok esetben mellőzve a tudományos megalapozottságot. Holott már a fiatal lányokat el kellene kezdeni képezni arra, hogy megtanulják, hogy mit, és hogyan érdemes használni. Nagyon fontos dolog, hogy a bőrtípusnak megfelelő kozmetikumot használjunk, ezért is érhető el a honlapunkon egy bőrtípus tesz. Kitolódik a munkavállalás: egyre tovább dolgoznak a nők és a férfiak egyaránt, ami megköveteli a fiatalos, ápolt megjelenést, esztétikus bőrállapotot. Fontos lenne a médiában is minél többet beszélni a részletekről, például, hogy melyik évszak milyen bőrápolási rutint kíván meg, hogy egy kamasz hogyan legyen büszke az életkori sajátosságaira, amivel a pattanások is együtt járnak ahelyett, hogy piszkálná azokat. Éppen ezért mi elég sok előadást, konzultációt, klubeseményt tartunk, amik a lakosság számára is elérhetőek. De természetesen edukáljuk a velünk együttműködő kozmentikusokat is, mert úgy látom, hogy az otthoni bőrápolásra nem fordítanak elég figyelmet. A drogériákban sincs igazi tanácsadás, a vevő pedig tanácstalanul ácsorog a kínálat előtt, és a tegnap esti reklám jut az eszébe vagy a legharsányabb csomagolást fogja választani ahelyett, amire valóban szüksége lenne. Pedig lenne mit elmondani: nem mindegy, hogy az akupunktúrás, akupresszúrás pontjaink fölött a bőrünk anyagcseréjét terheljük, vagyvitalizáljuk, harmóniába hozzuk. Mindennek egészségügyi kihatása is van természetesen, amiről megintcsak kevés szó esik. A jó bőrérzet például meghatározza a teljes testi és ebből következően lelki jóllétünket. 

Ez is az oka, hogy nagyrészt külföldön értékesítenek? 

Ahogy említettem, az exportunk nagy részét Észak-amerikai szállodákban, kozmetikai szalonokban és day spákban értékesítjük. Tapasztalataim szerint mindig van egy trendi, marketinggel felhozott márka nagy reklámköltéssel, ami így tömegeket tud elérni. Mi ezzel szemben azt mondtuk, hogy szolid, mértéktartó reklámmal akarunk eljutni nemcsak a tudatos biotermékeket kereső vásárlókhoz, hanem egyáltalán a kozmetikum iránt érdeklődőkhöz. A termékeink árában a hatóagyagok és nem a marketingköltségek dominálnak. A jelen helyzetben nem is túl könnyű számunkra: mindenkinek szűkül a pénztárcája, az emberek óvatosan vásárolnak, amire természetesen mi is regálunk. Novembertől kapható lesz a család kedvence szériánk, amellyel a tudatos vásárlóknak kínálunk egy olyan natúr összetételű, natúr koncepcióval fejlesztett terméket, ami nemcsak a bőrükre nézve előnyös és természetes összetételű komplexen, hanem környezetbarát is egyben. 

Ha nem invesztálnak marketingbe és a drogériába sem találkozik a vásárló a termékcsaláddal, akkor hogy juthat hozzá? 

A kozmetikusainkon keresztül tudja megvásárolni illetve a már említett bolthálózatban és az online terjesztésünkben juthat hozzá. Igyekszünk fejleszteni a kereskedelmi jelenlétünket, de jelenleg úgy látjuk, hogy olyan extraköltségeket építene be a termékekbe, ami sokak számára már nagyon megterhelő lenne. Aki szolidabb árfekvésű, natúr termékeket akar vásárolni, az a család kedvence sorozatban meg fogja találni. 

Újra egy gazdaságilag nagyon kitett időszakot élünk, mennyire kell most előre gondolkodni és milyen intézkedéseket szükséges eszközölni? 

Kénytelenek voltunk hosszabb időre tartalékolni növényi anyagot is, és hosszabb időre betárolni csomagolóanyagokat is. Ez eléggé magas forgóeszköz-lekötést eredményezett. Emiatt kénytelenek voltunk nagyobb forgótőkét bevonni a csomagolóanyag és az alapanyag készletbe. Eddig mindig elég volt a tízhetes készlet, most ezt gyakorlatilag négyhónaposra kellett megemelni, de az időjárási nehézségek miatt kénytelenek voltunk öt évre elraktározni növényi alapanyagokat. Ez is megemelkedett kiadással jár. 

A mostani körülmények között fontos, hogy legyen olcsóbb, elérhetőbb árú termék, amivel az adott bőrtípust egyszerűbben, kevésbé összetetten ápoljuk, de mégis a bőrtípusnak megfelelő növényeket, hatóanyagokat alkalmazunk – ez a másik stratégiai célunk. Úgyhogy ilyen irányba fejlesztjük a termékcsaládokat. 

Gondolom a termékek szavatossága sem időtlen. 

Sok terméken ott a PAO-jel, ami három éves eladhatóságot jelez, de mi van olyan esetben, ha az a termék öt évet ült Kína és Magyarország között egy konténerben és már semmiféle bioaktív életet nem hordoz? Valójában ezek a termékek másfél-két évig tarthatóak el, mi eddig vállalunk rá garanciát, ami elég is, hiszen nem az a célunk, hogy egy multinacionális kereskedőcégen keresztül ellássuk vele a fél világot. A vásárlóink 94,5-95%-a visszatérő vásárló, mert elégedettek és itt érdemes megemlíteni a valamilyen érzékenységgel vagy bőrproblémával rendelkező vásárlókat is. Fejlesztőként én is tudtam volna olyan termékeket készíteni, aminek csinos a csomagolása, jó a reklámja, kellemes az illata, de a nyolc hasznos összetevőjét éppen csak megcsillantjuk, miközben értékelhető dózisú hatóanyagot nem tartalmaz a termék. De számomra az a fontos, hogy értéket képviseljen a kozmetikum, amit a vásárló is érzékel. Nagyon sok köszönő levelet kapunk akár apukáktól is a kisgyerekük kapcsán. 

A problémás bőr külön gondoskodást igényel, erre is kínálnak megoldást?

A kozmetikum nem gyógyíthat – így szól a szabály. De a gyógynövények előnyös hatásai működnek a bőrön, ha hatékony dózisban kerülnek a termékbe. Hiába kap egy gyógyszeres kúrát valaki bőrgyógyászati panaszára, ha utána vegyi kozmetikumot használ, sok-sok irritatív illattal, drasztikus konzerváló anyagokkal – és nem is sorolom a többi adalékot –, akkor könnyen lehet, hogy sokkal hamarabb visszaáll a problémája, ahogy a gyógyszeres kúra megszűnt. Ha jól választunk kozmetikumot, akkor nemcsak megszűnhet a problémánk, de nem is provokáljuk vele a bőrpanaszt kiváltó okokat. Azt gondolom, hogy az emberek egészséges harmóniájának a megőrzéséhez hozzátartozik a bőrápolás, és a természetes megoldások adják ebben a leghatékonyabb segítséget. Erre tanítani kell az embereket, különösen, hogy erősen vegyi kozmetikai szemléletszerű gyártás jellemző a világban és a multinacionális kereskedőcégek fedik le a piacot. A bió kozmetikumok azok, amelyekben sokkal inkább meg lehet bízni, ugyanis bár másfél-kétszer annyiba kerül egy biokozmetikum, de négyszer annyit ér és kevésbé szennyezzük a természetet, mint kettő másikkal. Ilyen egyszerű dolog ez.

A cikk eredetileg a Business Class Magazin 2022/10. számában jelent meg. Ha szeretné megvásárolni a lapot vagy előfizetne rá, akkor azt megteheti a Dimagon keresztül.

Előző cikk

A robot a jövő, de nem helyettesíti az ember

Következő cikk

Közös álmokat nyújtani - Interjú Bernáth Szilárddal első filmjéről, a Larry-ről