HOGYAN LEGYÜNK SIKERES KAPCSOLATÉPÍTŐK ÚGY, HOGY KÖZBEN NE VIGYÜK TÚLZÁSBA?
Napjainkban a kapcsolatépítés elengedhetetlen, nincs ma már olyan munkahely, ahol legalább minimálisan ne lenne elvárás a kiterjedt kapcsolati háló. Szociális hálónk építése és ápolása nem állhat meg az iskolai padból való kilépésnél, tanulmányaink zártával, hiszen akár a következő munkahelyünket köszönhetjük egykori iskolatársunknak vagy volt kollégánknak. Korábban nem ez jellemezte világunkat, hiszen nem számított kuriózumnak, ha valaki az első munkahelyéről ment nyugdíjba, így egyszerűen nem volt akkora jelentősége a kapcsolati hálónak sem. Manapság azonban már több munkahelyen is megfordulunk, és gyakran kell új munkaköröket, feladatköröket ellátnunk, emellett pedig állandóan tovább képezni magunkat, fejlődni és minél több kihívásnak megfelelni. Ehhez azonban mindenképp előny, ha kiterjedt, és lehetőleg sokrétű kapcsolati rendszerrel bírunk, és akadnak olyanok az ismeretségi körünkben, akik megértik és támogatják a törekvéseinket, hiszen minél több embert ismerünk, annál biztosabb a gyors siker az elhelyezkedésben, vagy éppen az új partnerségek kiépítésében.
TANÁCSOK NETWORKINGHEZ
Az üzleti életben hatványozottan fontos az erős és releváns szociális háló. A network egyik nagyágyújának számító Ivan Misner, a Business Networking Organisation alapítója több tippet is ad, hogyan legyünk jó kapcsolatépítők:
„Először is légy lelkes abban, amit csinálsz. Hiszen, ha nem lelkesedsz a munkádért, akkor az meglátszik majd, és nem tudod elhitetni másokkal sem, hogy jó helyen vagy, és sikeresen dolgozol a pozíciódban.
A munkatársak márpedig szeretnek lelkes emberek mellett töltődni, hiszen az ő révükön inspirálódhatnak, és újabb ötleteket meríthetnek.”Ha kifejezetten sikeres példákkal tudjuk alátámasztani munkánkat, azzal konkrétumokat szolgáltatunk a környezetünknek, és tudni fogják, hogy miben veszik hasznunkat. Ez egy fontos elem, amellyel könnyebben létrejön a kapcsolódás közöttünk és munkatársaink, partnereink között – véli a szakember.
• Legyél nyitott az emberekre és a problémáikra, ajánld fel a segítségedet, amikor van rá lehetőséged! Ezzel nemcsak emberileg leszel szimpatikus, de saját magadnak is jót teszel.
• Ne ítélkezz, mielőtt nem ismered meg a másikat, légy inkább kíváncsi arra, hogy a környezetedben élők vajon milyen emberek! Ez a jótanács akár a hétköznapi életünk szerves része is lehetne, de kapcsolatépítésnél különösen fontos az ítéletmentesség, semlegesség és nyitottság a másik szervezeti kultúrája és személye felé egyaránt.
• Légy jó hallgatóság, és maradj pozitív! Amikor figyelsz egy beszélgetésre, koncentrálj a másik szükségleteire, hiszen csak így tudod megtalálni azokat a pontokat, amivel segíthetsz neki.
• Légy őszinte és hiteles! Az őszinteség hosszú távon mindig jól kamatozik.
• Légy együttműködő másokkal! A csapatmunka fontosságát sosem lehet kellően hangsúlyozni.
• Kövesd figyelemmel az eseményeket magad körül! Ne maradj le közvetlen és tágabb környezted mindennapjairól!
• Légy megbízható és légy nyitott! A megbízhatóság nagyon nagy előny a link és kiszámíthatatlan kollégák tömegében. A nyitottság és segítőkészség pedig rengeteg pozitív érzéssel társítja a személyedet, így sosem fogják elfelejteni, hogy milyen érzéseket keltettél bennük!
• Szervezz találkozókat, üzleti reggeliket, fogadásokat! A legmegfoghatóbb networkölés, ha te magad kezdesz üzleti célú rendezvények szervezésébe. Célzott témákkal téged foglalkoztató eseményeket hozhatsz létre, ahol olyan embereket szerepeltethetsz, akik neked fontosak, a te üzleti céljaidat szolgálhatják. A meetup világában ez már szinte követelmény.
KAPCSOLATÉPÍTÉS INTROVERTÁLT ÉS EXTROVERTÁLT TÍPUSOKNAK
Ezt a helyzetet némileg árnyalja, hogy minden ember más személyiség, és nem mindenkinek megy könnyen az új kapcsolatok kiépítése. Répáczki Rita pszichológus, coach szerint másképp kell megközelítenie egy introvertált és egy extrovertált típusnak a társas kapcsolatok építését. „Az extrovertált ember számára egyszerűen könnyebb feladat kapcsolatot építeni, kevésbé szorong, amikor új emberekkel találkozik, és első alkalommal jobban el tudja adni magát. Az introvertált személyiség azonban szorongóbb, amikor új kapcsolatokat kell építenie, és kisebb igénye is van a nagyobb kapcsolati hálóra. Neki több idő kell, hogy meg tudja mutatni saját értékességét.”Nem árt tehát tudatosítani magunkban, hogy mely személyiségjegyek állnak hozzánk közel, és hogy ennek megfelelően hogyan tudjuk magunkat jobban érvényesíteni egy kapcsolatteremtő szituációban. Répáczki Rita szerint egy új kapcsolat építése mindig stresszforrás, hiszen először sosem tudjuk, hogy pontosan kivel állunk szemben. „A nyitottság és az optimizmus, mint személyiségjellemzők, ezekben a helyzetekben sokat segíthetnek. Azok az emberek, akik alapból szorongóbbak, nehezebben vágnak bele az új emberekkel való ismerkedésbe, többet rágódnak a lehetséges kimeneteken, ezzel csökkentve saját hatékonyságukat.” Bár az introvertált személyiségjegyeket viselő embernek nagyobb kihívás a networking, de azért nem lehetetlen, csak tudatosabban kell figyelniük arra, hogyan reagálnak társas helyzetekben, esetleg hogyan tudják oldani saját gátlásaikat. „Ha az egyén személyisége zártabb, a kapcsolatépítés is nehezebb. Ilyenkor célzottan kell fókuszálni a kapcsolatok építésére. Az is fontos, mindez milyen céllal történik, az ugyanis befolyásolhatja, mik a jó csatornák, felületek. Az online tér adta lehetőségeket mindenképp érdemes megtanulni használni, enélkül érdemi kapcsolatépítésre ma már a legtöbb területen nincs esély.” Emellett a szakember szerint arra is érdemes figyelmet fordítanunk, hogy digitális lábnyomunk maradandó, ezért nagyon fontos, hogy mit árulunk el magunkról a szélesebb közönségnek, mit teszünk publikussá a különböző csatornákon. „A felismerés és a nyitottabbá válás alkalmazása már fél siker, emellé az a fajta tudatosság kell, ami biztosítja, hogy az ember időről időre frissítse a róla megjelenő publikus információkat, és a célcsoporttól függően, tartsa aktívan kapcsolatait.” Ez hatványozottan igaz, ha az üzleti életre gondolunk, hiszen akár egy új munka megpályázásakor, akár egy új lehetőség kihasználásakor, de egy üzleti befektetés megcélzásakor is fontos lehet az, hogy hogyan szerepelünk a szociális hálókon, vagy akár egy internetes keresés során.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin KAPCSOLATÉPÍTŐK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!