Home»Insider»Klikkfétis – Szembenézés legújabb függőségeinkkel!

Klikkfétis – Szembenézés legújabb függőségeinkkel!

1
Shares
Pinterest Google+

Legtöbben a különböző méretű képernyők társaságában töltjük mindennapjainkat, ébredéskor az első érintést is a mobilunk kapja, hiszen miután telefonunkon kinyomtuk az ébresztőt, általában tovább böngésszük rajta a napi híreket és chaten vagy e-mailen tartjuk a kapcsolatot munkatársainkkal, barátainkkal. Életünkbe beépültek az okostelefonok, tabletek és notebookok, mi pedig egyre kevésbé tudunk vagy akarunk nélkülük létezni. De új függőségeink mennyire befolyásolják az életminőségünket? Kutatások szerint olyannyira, hogy vannak, akik előbb mondanának le a szexről, mint az okostelefonjukról. 

Az okostelefonok és a netes alkalmazások 10-15 évvel ezelőtti indulásukhoz képest mára hihetetlen mértékben elterjedtek – tény, hogy rengeteg előnnyel jár ezek használata. Ma már banálisnak számítanak az olyan dolgok, hogy nem kell napokat, heteket várni egy levélre, mert nagyjából a küldés percében már ott találjuk az e-mail-fiókunkban, vagy épp Skype-on keresztül élő kapcsolatban maradhatunk másik országban élő barátainkkal, családtagjainkkal. Ugyanakkor egyre többen próbálják felhívni a figyelmet az online jelenlét veszélyeire is.

Adam Alter, a New York-i Egyetem pszichológiaprofesszora egy TED-előadásának egyenesen azt a címet adta, hogy Miért tesznek minket boldogtalanabbá a képernyőink? (Why our screens make us less happy?). Rámutatott, hogy az énidőnk (ilyenkor töltődünk, barátokkal találkozunk, a hobbinknak hódolunk, filozofálunk az élet értelméről, vagyis amikor személyiségünk fejlődik) túlnyomó részét képernyők előtt töltjük, elsősorban appokat nyomogatva, ráadásul a felmérések szerint az emberek nem érzik magukat boldogabbnak ezek használatától. Hogy mégis ennyi időt töltenek ezzel, annak a professzor szerint az az oka, hogy online tevékenységeink közben nincsenek stoptáblák, szemben például, amikor újságot olvasunk, egyszer csak a végére érünk, de ez a hírfolyamoknál, a social mediában (Facebook, Twitter, Instagram stb.) nincs így, a végtelenségig lehet pörgetni az applikációt, és ez hosszabb távon kedvezőtlenül befolyásolja az életminőségünket. Nézzük, mi jellemzi a hazai okostelefon és social media használati szokásait!

Függ a magyar is 

Az eNET 2015 óta évente vizsgálja a hazai mobiltelefonálási szokásokat. A 2017. decemberi adatok szerint hazánkban okostelefont 4,7 millióan, a felnőtt magyar internetezők 85%-a használ. Közülük több mint 3,7 millióan mobilneteznek is. És mire használják a telefont? Pintér Róbert, az eNET kutatásvezetője szerint: „korábban a telefonálás–sms–ébresztő szentháromság volt az egyeduralkodó, most már az sms helyét átvették a chatprogramok. Ezeken kívül a közösségi fórumok napi szintű látogatása a jellemző. A magyar felnőtt netezők többsége – ezt az Eurostat adatai alapján egyértelműen ki lehet jelenteni – mondhatni »Facebook-függő«, mi használjuk a legintenzívebben az EU-ban a legnagyobb közösségi portált.” – mondta el a szakember.

„A közösségimédia-alkalmazások a legnagyobb arányban és a leggyakrabban használt applikációk. Az okostelefonosok háromnegyede legalább napi rendszerességgel használja ezeket, ezen belül 8% óránként, 54% naponta többször, 13% pedig naponta egyszer. A közösségi oldalakon a legkedveltebb tevékenységek a hírolvasás (66%), a chatelés (60%), a lájkolás (59%), a képek posztolása (37%) és a kommentek írása (33%).

Két év alatt (2015. november – 2017. november) a social media oldalak okostelefonos látogatása 33 százalékponttal nőtt, ezt követik a kommunikációs alkalmazások 21 százalékpontos növekedéssel.” (Forrás: eNET online okostelefonos kutatás 2017)

Hajlandó lenne-e lemondani a szexről egy hónapig, hogy megtarthassa a telefonját? 

A 18 évnél idősebb internetezők okostelefon- és mobilinternet-használati szokásait vizsgálva, Pintér Róberték minden évben felteszik a fenti kérdést is. „Elég beszédes adat, hogy a kérdésre igennel válaszolók aránya egy év alatt 34%-ről 39%-ra nőtt. Azaz ők inkább lemondanának a szexről egy hónapig, csak az okostelefonjukat megtarthassák. Ez körülbelül 1,8 millió embert jelent!”

FoMO – Fear of Missing Out 

„Amiről mindenképp beszélni kell az okostelefon és a közösségi média káros hatásaival kapcsolatban, az a FoMO” – folytatja a szakember. „Rettenetesen felgyorsult körülöttünk az információáramlás. Aki lemarad, kimarad, ugyanakkor szinte képtelenség minden percben ellenőrizni a telefonjainkat. Van, akiben ez frusztrációt okoz, hiszen nem lesz naprakész a hírekkel, információkkal. Szintén állandó kényszer a visszajelzések csekkolása: kik lájkolták a posztjaimat, milyen kommenteket kaptam a képeimre, azaz mennyire vagyok népszerű.”

FoMO: A Fear of Missing Out a félelem a kimaradástól rövidítése. A kifejezést azokra használják, akik úgy érzik, állandó kommunikációs készültségben kell lenniük: rettegnek attól, hogy a közösségi oldalak nélkül lemaradnak valami fontos eseményről vagy hírről, ezért folyamatosan ellenőrzik a legfrissebb történéseket laptopjukon, tabletjükön vagy telefonjukon. Akkor is, ha éppen kirándulnak, barátokkal találkoznak vagy vásárolnak, sőt az igazi FoMO-sok vezetés közben és a moziban is folyamatosan csekkolják a telefonjukat. A feszültség ugyanis állandó: a posztok és a különböző eseményekre szóló Facebook-meghívók száma végtelennek tűnik (az ismerősök és a félismerősök által ajánlott bulikról, kirándulásokról és egyebekről nem is beszélve), az idő ugyanakkor véges, képtelenség mindenhol ott lenni, mindent megnézni, elolvasni, meghallgatni. Nem csak attól félnek, hogy kimaradnak egy programból, hanem hogy lemaradnak valamilyen számukra fontos információról. 

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin PLAKÁTVAGÁNYOK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!
 

Előző cikk

A saját műsorokban rejlenek a tartalékok

Következő cikk

Formula E – A hangtalan bestiák csatája