Home»Insider»Ha a társadalom beteg, profitot sem tudunk termelni

Ha a társadalom beteg, profitot sem tudunk termelni

1
Shares
Pinterest Google+

Hampuk Richárddal, a Person Group alapítójával a multicégek és a hazai ügynökségek együttműködésében rejlő lehetőségekről, a közeljövő marketingtrendjeiről, valamint – a karácsony kapcsán – a társadalmi felelősségvállalás fontosságáról beszélgettünk.

Mennyire zsúfolt az év vége az ügynökségnél?
Szeptembertől decemberig tart a legnyüzsgőbb időszak a Person Group életében. Több cégről beszélünk: a szórakoztatóipari águnk, a PaintCocktail esetében a csapatépítők miatt van nagy pörgés az év végén, a cégek szeretik megünnepelni az elmúlt időszak eredményeit. Az ügynökség esetében pedig a karácsony előtti kampányok most futnak ki, és az egész jövő évi tervezés is most zajlik. Szerencsére aktívan részt veszünk mi is a céges projektekben, akár stratégiai, akár taktikai kivitelezési szinten.

Hogyan alakul mostanában a stratégiai és taktikai megbízások aránya? Pár éve a hazai ügynökségekre még inkább csak az utóbbiakat bízták.
Egyre inkább bevonnak minket a kampányok stratégiai részébe is, ami nemcsak üzleti szempontból előnyös, de kihívást, motivációt is jelent ott lenni a startpisztoly eldördülésekor, ha belehelyezhetjük mi is a tudásunkat az ötlet kidolgozásába. Erre úgy reagáltunk, hogy létrehoztunk egy stratégiai csapatot, amelynek a vezetője összefogja a stratégiai gondolkodást, egy másik csapat pedig operatív szinten végrehajtja, amit ők kitalálnak. A multiknál a fő irányvonal központi, de egyre inkább jellemző, hogy szabadságot adnak a helyi leányvállalatoknak, hogy a kitűzött célt a helyi piachoz legillőbb módon oldják meg. Ez egyre inkább személyre szabott kampányokat fog tudni kialakítani.

A vállalati oldalon dolgozó szakemberekkel kapcsolatban milyen tapasztalataitok vannak? Korábban főleg ügynökségi oldalon merült fel a probléma, hogy a megszorítások nyomán sok juniort alkalmaztak.
A vállalati oldalon jellemző a hatalmas munkaerőhiány, nagyon leterheltek az ott ülő szakemberek, és sokszor kell juniorokat felvenni. De azt kellett megtanulnunk az elmúlt időszakban, hogy teljesen más készségkészlet kell egy multinacionális vállalat marketingesénél, mint egy ügynökségnél. Nem is szabad elvárnunk egy multinál ülő marketingestől azt a tudást, ami nálunk van. Pont ő várja el tőlünk, hogy naprakészek legyünk, éjjel-nappal a trendekkel és újdonságokkal foglalkozzunk, kutassuk, amit csak lehet. Neki egy egész vállalatot belülről is ki kell szolgálnia, ennek minden politikai vonzatával együtt, teljesen másra kell fókuszálnia. Az a feladata, hogy a lehető legjobban, leghatékonyabban kiszolgálja a menedzsment igényeit, azokat képviselje és kommunikálja, meetingről meetingre járjon, együttműködjön a társosztályokkal, büdzsékért harcoljon. Ha ezt megértjük és elfogadjuk, akkor nem keletkezik olyan frusztráció az együttműködés során, amilyenről én is sokszor hallottam ügynökségektől. El kell fogadni, hogy neki teljesen más a szerepe, más szakmai pályán mozog. Az ügynökségek viszont figyelik a trendeket és azt, hogy ezek között hogyan tudnak hatékonyan kampányt tervezni, mérni, optimalizálni.

A marketingeszközök oldaláról milyen trendeket látsz, akár a hatékonyság és a mérhetőség terén?
A mérhetőség és a személyre szabottság az irány, akár olyan utópisztikusan, hogy ha te és én nézzük ugyanazt az adást, ugyanakkor, ugyanazon a csatornán, majd más reklámot fogunk látni. A hirdetések személyre szabása a jövő, és ez a vásárlóknak is jó, mert nem kell megnézniük olyan reklámokat, amelyek nem érdeklik őket, és mindenki azt kapja majd, amire valóban szüksége lehet, és kielégíti az igényeit. Pár éve már nem is csináltunk olyan kampányt, amely egyetlen csatornára épített volna, mindig cross-channelben gondolkodunk, és kihasználjuk, hogy a fogyasztó nem úgy használja már a médiát, mint régen. Ma már bekapcsolja a tévét, de közben facebookozik, a Google-ben keres, akár elindítja a Spotifyt, és így tovább.

Mennyire mérhető a cross-channel?
Csatornája válogatja. Azt a komoly hendikepet kell majd a tévéknek megoldaniuk, hogy tömegben ugyan ők tudják a legnagyobb elérést hozni, azonban szegmentálásban és célzott reklámelhelyezésben még nem olyan jók. Minden, ami online, az szuperül mérhető. A nyomtatott lapoknak és a rádióknak szintén meg kell találniuk azt a módot, hogyan tudják mérhetővé és főleg személyre szabhatóvá tenni a kínálatukat. Ez globális kihívás, amelyet nem itthon fogunk megoldani, de az Egyesült Államokban sok kutatás és fejlesztés történik. Ezért vette meg az AT&T, a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég a DirecTV-t, és ezért övék a CNN is. Így megfigyelhetik, hogyan nézi valaki a szerkesztett műsormenetet, miközben prémium tartalmakat is igénybe vesz, és használja az okostelefonját. Ezek, a lokációs adatok és a keresőszavak alapján lehet létrehozni a ténylegesen személyre szabott reklámokat. Ez nagyon izgalmas és kihívásokkal teli jövőkép, már csak a személyes adatok védelme miatt is.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin JÁRMŰIPAR című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

A minőségi tartalom még mindig megfogja a nézőket

Következő cikk

„A walesi bárdok az A walesi bárdok” – Interjú Gryllus Dániellel és Vilmossal, a Kaláka együttes tagjaival