„Jó szakember vagyok, és nem csak egy fiatal tehetség” – Interjú Berczeli András vállalkozóval
Berczeli András mindig is vállalkozó akart lenni, már nagyon fiatalon alapított egy 3D-nyomtatással foglalkozó céget, illetve alapítója volt az első egyetemközi vállalkozásfókuszú diákszervezetnek Budapesten. Az egyetemi tanulmányai nem készítették fel az üzleti életre, de mindig megtalálta a mentorát, ennek következményeképpen lett 25 évesen pénzügyi és stratégiai vezető az OTP Csoport berkein belül. A fiatal szakemberrel a fintechiparágat veséztük ki, valamint azt is elárulta a Business Class Magazinnak, hogy milyen új irányt vesz az élete, és miért hagyja ott a jelenlegi munkaadóját.
Nem túl sok információ található rólad a neten. Honnan indultál, és hogyan jutottál oda, ahol most vagy?
Jelenleg az OTP eBIZ Kft. pénzügyi és stratégiai vezetője vagyok, a fő profilunk az eBIZ alkalmazás fejlesztése. Ezen applikáción keresztül a kis- és középvállalkozók egy felületen keresztül intézhetik a pénzügyeiket. Ez röviden azt jelenti, hogy nemcsak tranzaktálási lehetőségük van, hanem a bejövő számlákat is fel tudják tölteni, illetve számlázni is tudnak az appon keresztül. Már korábban is dolgoztam a banknak: ez előtt a nemzetközi leányvállalati koordinációs csapat tagja voltam, az OTP Csoport külföldi bankjainak stratégiájával foglalkoztam. Érdekelt a startupvilág és a bankolás, aminek a fintech a keresztmetszete. Jött a felismerés, hogy a témában még nem volt semmilyen fórum akkor, ezért elsőként kezdtük el ezt egy barátommal a FintechMeetup@Budapest rendezvénysorozat beindításával. Az OTP eBIZ először akkor kapott nagy visszhangot, amikor a Microsoft csoport szintű vezérigazgatója (Satya Nadella – a szerk.) Magyarországon járt, és pozitív példaként említette. Másfél éve vagyunk a piacon, de már több mint 13 000 kkv-ügyfelünk van.
Említetted, hogy a startupvilág és a bankolás érdekelt. Pontosabban mi vonzott ebben a szférában?
Mindig is vállalkozó akartam lenni. Már az egyetem alatt is csináltam egy 3D-nyomtatós vállalkozást, ami viszont nem úgy sült el, ahogyan azt szerettem volna. Ezenkívül alapítottam egy InCube névre keresztelt, vállalkozásfókuszú diákszervezetet, amely még most is aktív: jelenleg a szervezet hatodik generációja működteti, és nagyszerű munkát végeznek, idén elkezdtek felépíteni egy egyetemi inkubátort, ami a régi tervek megvalósítása.
A 3D-nyomtatós vállalkozásodban mi ment félre?
Öt éve ez nagyon felhype-olt dolog volt, három irány közül választottuk ezt, a másik kettő a bitcoinbányászat és a drónok voltak. Utólag belegondolva csak nagy szerencsével jöhetett volna létre az, amit kigondoltunk. Röviden: bebuktuk, de legalább ebből is tanultunk valamit.
Miért akartál ennyire fiatalon vállalkozni?
Nem volt más dolgom, és csinálni akartam valamit. (Nevet) Az egyetem mellett belefért.
Hány évesen kerültél az eBIZ élére?
Huszonöt-huszonhat.
Elég fiatal kor egy pénzügyi-stratégiai vezetőhöz.
Félszeműek voltunk a vakok között. Meetupokat szerveztünk, és egy idő után a fejünkre nőtt a dolog. Elhívtak konferenciákra, amikből már konfliktusok születtek a nagyvállalaton belül: akkor én most a bankot képviselném fintech témában? Azt nem lehet. Ráadásul a fintechpiac is nagyon gyerekcipőben járt, sokan nem hittek benne, de ennek már öt-hat éve. Eretnek dolognak tűnt, amikor egyedüliként elkezdtünk ezzel foglalkozni. Mindig próbáltam levetkőzni a fiatalságomat, hogy lássák: jó szakember vagyok, és nem csak egy fiatal tehetség.
Abból nem volt konfliktusod szervezeti szinten, hogy a cég egyik legfontosabb pozíciójába kerültél?
Pont fordítva történt: amikor megkaptam a pozíciót, már nem úgy néztek rám, mint korábban.
Hogyan élted meg, hogy ilyen fiatalon ilyen felelős státuszba kerültél?Érdekelt, hogy érett vagyok-e a feladathoz. Az elején nem tudtam, hogy mire szerződöm. A felettesem azonban nagyon adott a véleményemre. Volt lehetőségem vele közösen megadni a projekt irányát. Arra nem akartam leszerződni, hogy a könyvelést dirigáljam. Amikor kiderült, hogy nem erről van szó, akkor már látszott, hogy ez feküdni fog nekem.
Pontosan miről szól ez a pozíció?
Az alapvető pénzügyek menedzseléséről, a szakmai területek kontrollálásáról. A csapatommal mi készítjük el az összes riportot, amiben a költségvetés és az üzleti eredmények is benne vannak. A stratégiai tervezések és az együttműködések is nálam futnak össze.
Említetted, amikor megkerestelek, hogy a felelős pozíció és a sikerek ellenére egy új vállalkozásba fogsz, és elhagyod az eBIZ-t. Hol tart ez a projekt?
Jelenleg alapítás alatt áll a cégem. Van két kiváló szakértő, akikkel együtt dolgozom majd: egy product designer és egy IT-szakértő. Én viszem a cégvezetést, a sales-t, meg a pénzügyeket.
Mi a célotok?
Vannak a nagy high level strategy consulting (stratégiai tanácsadó – a szerk.) cégek, mint például a McKinsey, amelyek nagyon jól összegezik azt egy banki felsővezető részére, hogy a bankolásra miképpen hat a mesterséges intelligencia, a blockchain, a big data vagy csak simán a digitalizáció. Mellettük vannak az IT-fejlesztők, akik megalkotják azt, amit a bankok kérnek tőlük. A kettő között van egy nagy rés, ahol hidat akarunk képezni: ha egy tanácsadó cég azt mondja egy banknak, hogy a fejlődésükhöz kell egy digitális megoldás, akkor a társaság annak a menedzselését a szakértőinek fogja átadni. Ők később az IT-fejlesztőkhöz fordulnak, viszont a tapasztalataim szerint a legtöbb cég esetében van értékteremtő hatása annak, ha egy külsős szakértő is segít, milyen úton-módon kell megvalósítani a várt fejlesztéseket. Segítünk az üzleti specifikációban, drótvázazásban, képernyőtervekben és projektmenedzsmentben, de van egy nagy szakértői gárda mögöttünk. Tudunk digitális projekteket az elejétől a végéig is leszállítani.
Sokszor előfordul, hogy valami olyat fejlesztenek le, amire nincs igény?
Igen. Ilyenkor megy az egymásra mutogatás. Ezért alapítjuk meg a digitális tanácsadó cégünket, aminek már megvan a neve.
Mégpedig?
Sprintform: sprint, mint design sprint, form, mint transform your company. (A design sprint a Google által használt módszertan, amely lehetővé teszi egy funkció vagy alkalmazás tesztelését fejlesztés nélkül, egy hét alatt – a szerk.)
Az OTP berkein belül nem tudtátok volna ezt a vállalkozást elindítani?
Szponzorokat kellett volna találnunk, ami nem lett volna gond. Viszont hosszú az idő, amíg egy szervezeten belül egy ötletet meg lehet valósítani. Ahhoz, hogy az ember egy ilyen vállalkozást beindítson, nem kell befektetett érték. Az nem titok, hogy az OTP-re számítunk mint potenciális felvevőpiacra, de nem kizárólag velük akarunk együtt dolgozni. Továbbá amint lehet, nemzetközi szinten szeretnénk felskálázódni. Júniusban már ügyféltárgyalásokra megyek Sanghajba.
Mi az, amit már másképpen csinálsz, mint korábban?
A legfontosabb a csapat: úgy választottam ki őket, hogy tudtam, jó a kémia közöttünk. A tudásunk nem keresztezi egymást, tág spektrumot fedünk le együtt. Megvan, hogy ki mivel foglalkozik.
A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin JÁRMŰIPAR című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!