Parkolj érintésmentesen!
Képzeljünk el egy olyan világot, ahol a parkolóházakban nem kell automatát keresnünk, ha fizetni akarunk. Távozáskor egyszerűen kihajtunk, és automatikusan levonják az összeget a kártyánkról. Erre talált megoldást a Rollet.
Mindenki ismeri a problémát: behajtunk egy parkolóházba, lehúzzuk az ablakot, megkapjuk a jegyet. Jó esetben nem felejtjük az autóban, és magunknál tartjuk, amíg végzünk. Majd keresünk egy automatát a labirintusban, amely a legritkább esetben fogad el kártyát, és papírpénzt csak nagy nehezen – de ennyi apró nincs nálunk. Majd ha valamit elfelejtettünk és vissza kell mennünk az épületbe, akkor az egész kezdődik elölről, mert maximum 10 percünk van a kihajtásra. „Nem akarok egy olyan világban élni, ahol ez ennyire bonyolult – nyilatkozta korábban Andy Zhang, a társaság alapító vezérigazgatója. A Corvinuson diplomát szerző kínai vállalkozó és magyar barátja, Fedrik László 2017-ben alapította meg a Rolletet. A vállalkozás 2018-tól kezdte meg a zárt parkolókban érintésmentes fizetést lehetővé tevő szolgáltatását, amelyhez már több mint egymillió eurónyi befektetést gyűjtöttek. Jelenleg három városban, Budapesten, Debrecenben és Siófokon vannak olyan parkolóházak, ahol a rendszerük segítségével lehet parkolni.
Autóból bankkártya
Mindezt a Rollet fizetési szintű autóazonosítással oldja meg. Ez egy speciális kamera, amelyet a startup telepít a helyszínre, „beolvassa” az autót, kihajtással pedig automatikusan levonja a parkolás (vagy tankolás, autómosás) összegét a regisztrált kártyával. „Bármilyen autóból tudunk egy nagy bankkártyát csinálni” – mondta el a működési elvet Andy. Ugyanezen az elven működhetne a tankolás is. Az alapító bevallása szerint saját magának is próbál időt spórolni mindezzel. „Van egy kedvenc benzinkutam, ahol nagyon sokszor belefutok egy vagy több »multipontos« nénibe, akik miatt lelassul a sor. Nagyon sok idő elmegy, így úgy gondoltuk, hogy minderre a XXI. században nincs szükség. Amikor egy személyes tárggyal közlekedünk, akkor mindezt miért kell végigcsinálni?.”
A Rollet fejlesztette le a hardverszettet, de dolgoznak más felismerőkkel is, ahol „csak” a programot, a háttérszolgáltatást nyújtják. Nincs kényelmi díj az autósoknak, azaz nem kell a parkolásért plusz díjat fizetnünk, ha használják a rendszert: az ő üzleti modelljükben az üzemeltetők fizetnek. Ez mindenkinek megéri, hisz’ nemcsak kényelmi szolgáltatást tudnak nyújtani a partnereknek, hanem plusz adatokat is nyernek. Hosszú távon pedig, ha „mindenki” használni fogja a rendszert, egyszerűbb lesz az üzemeltetés. Nem kell külön embert fizetni, nem kell a sűrűn meghibásodó automatákat telepíteni, és papír alapú jegyre se lesz szükség. Azoknak az üzemeltetőknek éri meg, ahol nem az elsődleges profil a parkoltatás, csak egy plusz szolgáltatás.
Külföldi diákként érvényesülni
Andynek bár ez az első saját cége, 15 éves kora óta vállalkozik. Gyerekként szerverhostingot csinált és weboldalakat készített, az egyetem alatt pedig magazint, amit később a WeLoveBudapest.hu-nak adott el. „Észrevettem, hogy az itt tanuló külföldi diákoknak nincs angol magazinjuk, én megcsináltam. Egy ingerszegény környezetbe csöppentek és szükségük volt hasznos információkra.” Mindezt a Corvinuson valósította meg, ahol közgazdászként végzett. Az egyetem után a One Plus mobilszolgáltató alapító csapatába került, ahol ő volt a 0023-as munkatárs. Két év után, amikor Andy továbblépett, több mint ezren dolgoztak. Ekkor érett meg benne a gondolat, hogy vállalkozni úgy is lehet, hogy a saját ötletét a nulláról megvalósítja, saját maga építkezünk. Mivel érdekelte a probléma, sőt csodálkozott, hogy pont ez nincs meg sehol az okosvárosok, okoseszközök világában, belevágott.
Egy nap alatt telepíthető
Andy Budapesten nőtt fel, majd az egyetem elvégzése után Kínába költözött. Alapvetően pihenni jött haza, de ez elég aktívra sikerült, mivel elkezdték építeni a Rolletet. „Igazából nem a vállalkozásalapítás miatt jöttem vissza, hanem mert nagyon szeretem Magyarországot.” Arra gyorsan rájöttek, hogy akkor van a rendszernek értelme, ha mindenhol elérhető. Olyan befektetőket kerestek, akik hittek ebben a vízióban. Akkorra már készült egy prototípus, megérett az ötlet, és nem csak egy kósza gondolat volt. Felmérték a piacot, a sokadik próbálkozásra pénzt is szereztek, majd egy éven keresztül fejlesztettek és teszteltek. 2018. június 13-án el is tudtak indulni a Debreceni Reptéren. Egy év alatt pedig már 30 helyen üzemelt a rendszer a fővárosban, Debrecenben, szezonálisan Siófokon és Győrben is.
Azért nem volt minden mindig minden zökkenőmentes és rózsaszín. Mára már eljutottak oda, hogy egyetlen nap alatt telepíthető a rendszer, amit egy kisebb doboznak kell elképzelnünk. „A helyszínen nem javítunk, szerelünk, hanem azonnal cserélünk. A telepítés is sztenderdizált folyamat. Arra törekedtünk és törekszünk ma is, hogy a hardver legyen minél egyszerűbb és a szoftver a felhőben működjön. A szervert mi kezeljük, ezzel sem kell foglalkoznia a partnereknek és pont akkorát kapnak, amekkorára szükségük van, mindezért pedig havi díjat fizetnek” – fejtette ki az alapító. A rendszer lényege, hogy a rendszám és a bankkártyaadatok egyszeri regisztrálása után a Rollet felismeri az autót és automatikusan felnyitja a sorompót a jármű előtt. A fizetés is teljesen automatikusan történik, a rendszer levonja a parkolási díj összegét a bankkártyáról és felnyitja a sorompót. Mivel a parkolásért nem számítanak fel kényelmi díjat, a felhasználó pont annyit fizet, mintha jeggyel parkolna.
Koronavírus tesztelő
A pandémiára reagálva tavaly áprilisban az okos mobilitási megoldásokat fejlesztő Rollet elindított az áthajtásos koronavírus tesztelésre szolgáló technológiát először Budapesten, ahol pár nap leforgása alatt több száz vendéget teszteltek le az innováció segítségével. A magyar Drivecell Systems vállalkozással együttműködve első állomásuk a Fradi-stadion mellett indult. Az okos mobilitási megoldásokat fejlesztő a tesztállomásra érkező pácienseknek először regisztrálniuk kell személyes és az autójukra vonatkozó adataikat, hogy jogosultak legyenek a helyszínen történő koronavírus-tesztelésre.
Maga az adatrögzítés is papír- és érintésmentes, mivel a tesztállomáson egy alkalmazáson keresztül ellenőrzik a behajtásra jogosult személyek személyazonosságát, mintavételezéskor pedig a mintavételezési zónában dolgozók számára kialakított applikáció felületen történik a sorszámmal ellátott minta, és a páciens összepárosítása QR-kód alapján. A Noé névre keresztelt projekt ingyenesen felhasználható, az MIT licensznek köszönhetően pedig szabadon továbbfejleszthető magáncégek, vagy kormányzati szervezetek esetében is.
A korlátlan felhasználás mellett a startup szerint a rendszer segítségével pár napon belül elindítható az autós tesztállomás bármely kiválasztott helyszínen, ugyanis a forráskód továbbfejlesztés nélkül is alkalmas több ezer vendég fogadására, illetve mintavételezésére. A program nemcsak koronavírus tesztelésre alkalmazható, hanem minden olyan vírus gyors detektálására, ahol a mintavételezéshez, szűrővizsgálathoz megfelelő környezetet biztosít egy jármű. A startup a koronavírus gyors kezelése érdekében tavaly nyáron döntött úgy, hogy szoftverüket széles körben elérhetővé és szabadon felhasználhatóvá teszik.
A cikk eredetileg a Business Class Magazin 2021/5. számában jelent meg. Ha szeretné megvásárolni a lapot vagy előfizetne rá, akkor azt megteheti a Dimagon keresztül.