A kapitalizmus után a CSR jön
A vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról mintha kevesebb szó esne mostanában, a környezetvédelem azonban egyre nagyobb teret kap a hírekben. Az etikus működés fontosságáról, a CSR jövőjéről és az emberiséget fenyegető veszélyekről Lakatos Zsófiával, a Magyar Public Relations Szövetség elnökével beszélgettünk.
Egy hely, ahol az is számít, hogyan élnek a kávétermelők: Ecocafe
„Szerettünk volna egy helyet Budapesten, ahol a minőségi kávé, a barátságos környezet és a környezettudatosság mind egy helyen található meg. Egy olyan kávézót, ahol organikus és fair trade alapanyagokat felhasználva képviseljük a specialty kávékultúrát hazánkban.” Az Ecocafe társtulajdonosával, Polyák Judittal beszélgettünk a családi vállalkozásként, az Andrássy úton működő kávézó történetéről, filozófiájáról és jövőképéről.
„Megtartottuk az értékeket, miközben olyan fesztivált hoztunk létre, amely tovább tud élni” – Interjú Oszkó-Jakab Natáliával, a Művészetek Völgye Fesztivál programigazgatójával
A Művészetek Völgye hazánk egyik legrégebbi és legsokszínűbb összművészeti fesztiválja, az idei már a huszonnyolcadik lesz. A Márta István alapította rendezvény a csaknem harminc év alatt rengeteg változáson ment keresztül, de a legjelentősebb a 2013-as „megújulás” volt. Idén a sokak által csak Kapolcsnak hívott fesztivál másik két helyszíne ismét Taliándörögd és Vigántpetend lesz. A Művészetek Völgye megújulásáról, megítéléséről, a korábbi pénzügyi nehézségekről és még sok minden másról Oszkó-Jakab Natália programigazgatóval beszélgettem.
„Nem csak egy kocka” – Interjú Sipos Judittal, a LEGO Csoport magyarországi ügyvezető igazgatójával
Nem nagyon van még egy olyan, fizikai játékot gyártó vállalat, amely a dán társaságéhoz mérhető, töretlen népszerűséggel van jelen egy elsősorban gyerekeknek szánt piacon. A legó mindig vonzó lesz az 5-7 évesek körében, hiszen az építőjáték révén viszonylag egyszerűen tudják kamatoztatni a kreativitásukat. Ugyanakkor korántsem csak erről van szó, hiszen feltehetőleg nem sokan tudják, hogy a cég már 1998 óta foglalkozik robotikával. Sipos Judittal, a LEGO Csoport magyarországi ügyvezető igazgatójával márkaépítésről, oktatásról, valamint a fenntarthatóságról is beszélgettünk, hiszen a játék elemei alapvetően műanyagból készülnek, de szóba került az IKEA-val köttetett titokzatos együttműködésük is.
A tyúk meg a tojás – A termelőtől a reggelizőasztalra szállít a YouTyúk
Meseszerű történet a Balaton északkeleti csücskénél elterülő Litér községben élő egykori gépészmérnök, Balogh Ákos vállalkozása. A ma már nagycsaládos apuka gyeden volt egyik gyermekével, amikor a feleségével megálmodták a YouTyúk ötletét, amely egyszerre ember- és természetközpontú üzleti elképzelés, megsegítve a vidéki termelőket, és friss, igazi tojást juttatva jó pár budapesti lakos asztalára, és még néhány éttermi kosztba is. A 2014-ben indult online tyúkfoglaló és tojásrendelő üzleti elképzelés – amelyet furcsa lenne startupként emlegetni, holott tulajdonképpen mégis az – jó ütemben bővül, és bár, ahogy az alapító fogalmaz, nem járnak Audival, azért szépen eléldegélnek belőle.
„Azt hiszik, rendesek, mert a kukába dobták a szemetet”
Nehéz úgy Magyarországon környezetvédelmi aktivizmust építeni, hogy nem lehet önkénteseket alkalmazni – számol be Dömölki Judit és Takács Emőke, akik az Európai Szolidaritási Testület berkein belül olasz partnerekkel igyekeznek tisztábbá tenni a Pó, illetve a Duna folyókat. A VisPO projekt munkatársaival a szelektív hulladékgyűjtésről, a szervezet működéséről beszélgettünk, valamint arról, hogy miért lenne érdemes a fiataloknak a karrierjük megkezdése előtt társadalmi, és nem diákmunkában dolgozniuk.
Ökotudatosság csomagolásmentesen – Ligeti Bolt
Ritkán gondolunk bele, hogy a mindennapok során mennyi hulladékot termelünk – Sipos Melinda úgy véli, ezen ideje változtatni, és megálmodta a csomagolásmentes üzletet. A Ligeti Boltban gabonaféléket, liszteket, hüvelyeseket, magvakat, aszalványokat, teákat, fűszereket vásárolhatunk kimérve, visszaváltható üvegekben tejtermékekkel, lekvárokkal és szörpökkel is találkozhatunk, sőt kozmetikai cikkeket és tisztítószereket is beszerezhetünk.
„Az írás számomra a megismerés eszköze” – Interjú Péterfy Gergely íróval
A népszerű írót és feleségét, Péterfy-Novák Évát 2017 őszén hívták meg a kínai Lu Xun Akadémiára – egy hónapos utazásukról ketten írtak egy nagyon izgalmas útinaplót, amely az idén jelent meg kötetként. A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének igazgatójával többek között a kiadók helyzetéről, a kínai utazásról, a közös írásról, a kínai és a magyar mentalitásról és a Kitömött barbár aktualitásáról is beszélgettünk.
„Olyan energiát biztosítunk, amilyenre éppen szükség van” – Interjú Bujdosó Andreával, a Shell Magyarország igazgatósági elnökével
Az egyik legnagyobb multinacionális energiavállalatnak már van kézzelfogható stratégiája az elektromos autózás elterjedésére. A Shell Magyarország hazai felsővezetőjével, Bujdosó Andrea igazgatósági elnökkel a vállalat CSR (corporate social responsibility, magyarul társadalmi felelősségvállalás) tevékenységéről, legfontosabb kulturális értékeiről, a fenntarthatóságról, a hazai piacról és a jövő energiaszolgáltatási lehetőségeiről beszélgettünk.
Mindenki öltözködhet tudatosan
A Holy Duck! blog alapítójával, Mengyán Eszterrel arról beszélgettünk, hogy a rohamosan terjedő, környezetterhelő fast fashion márkákat hogyan válthatja ki a tudatos vásárlás, és ebben milyen segítséget adhat a média.