Home»Kult»A LÍRA JÖVŐJE – A JÖVŐ LÍRÁJA: AZ INSTAVERS ÉS HATÁSAI

A LÍRA JÖVŐJE – A JÖVŐ LÍRÁJA: AZ INSTAVERS ÉS HATÁSAI

2
Shares
Pinterest Google+

INSTANT HATÁS

De mi is az az InstaVers? A képlet nem túl bonyolult: kortárs magyar versekből befotóznak egy nagyon jellegzetes, közérthető, „azonnal oldódó” szövegrészletet, melyet különböző dekorációs elemekkel díszítenek. Ezt az Instagram nevű képmegosztó program segítségével megszerkesztik, majd közzéteszik. Így kapja meg a kép a kivágást, a filtert, a formátumot – meséli Kele Dóri, majd hozzáteszi: legelőször Facebookra kezdték el feltölteni a képeket, és csak egy fél éve költözött át Instagramra is. A projekt neve persze nagyon beszédes, főleg a szlogennel együtt:

„InstaVers – azonnal oldódik”.

Az „instantság” nagyon kifejezi a projekt lényegét: valóban az a cél, hogy ezek a szövegek pillanatnyi benyomást keltsenek az internetezőkben, felkeltsék a figyelmüket, hamar megértsék azokat, és ha az a néhány sor megragadta őket, rákattintsanak a közzétett teljes vers linkjére. De mi alapján lehet kiválasztani bizonyos verseket, aztán azokból bizonyos sorokat, amik felkelthetik érdeklődésünket? „Próbáltam figyelni arra, hogy a költők mindig különfélék legyenek” – meséli Dóri, aki mindig követi, hogy kik az újonnan megjelent szerzők, vagy kinek jelenik meg új kötete.

„Másodsorban érzelmeket keresek – sokkal egyszerűbben érek el egy emberhez az érzelmein keresztül.

Ha valakinek rossz napja van, és vágyik valamire, ami kicsit könnyebbé teszi azt a napot számára, majd meglát egy InstaVerset, ami pont az ő fájdalmára tud reflektálni, akkor számomra ez egy jó eredmény, mert egy embert közelebb vittem a kortárs költészethez valamilyen módon”.
Természetesen a szövegrészlethez és az oldal arculatához is sokat hozzátesz a Dóri által tervezett dekoráció, valamint az oldal szerkezetét, kinézetét meghatározó design, amit Szabó Imola Julianna tervez a mai napig. „A design két részből áll” – kezdi mesélni Dóri. „Az események borítóképeit, a logót, a különböző artworköket és reklámokat Imola csinálja, viszont magukat az InstaVers-képeket én készítem mindig – tehát én választom ki a díszeket”. Ahogy Dóri is elmondja, a választás nagyon egyszerű: a virágokból, bogyókból, anyagokból, ékszerekből puritán és mégis gyönyörű képek születnek, melyek kiemelik a szöveget és tartalmát. „Elsősorban a színeket nézem, a mélységeket, a kontrasztokat, az árnyékokat. Ez nem függ össze a szöveggel, teljesen véletlenszerű. A célom csupán az, hogy kiemeljem a szöveget. Hiszen enélkül mindez csak egy befotózott versrészlet lenne, ami nem biztos, hogy annak ajánlójellegét kidomborítaná.” A díszítés emellett a vers tartalmához kapcsolódva is elindíthat gondolatokat, érzelmeket a figyelmes olvasóban, még ha nincs is mögötte konkrét koncepció.

„Ha elolvasol egy verset, a saját élethelyzetedre húzod rá, a saját tapasztalataidra, saját személyiségedre – magadat kell, hogy belerakd,

és a saját szűrődön kell átfuttatnod ezeket a díszítéseket is” – meséli lelkesen Kele Dóri. „Neked kell kitalálnod, hogy a vers mit jelent, nem adom a szavakat a szádba”.
A projekt megálmodója Szabó Imola Juliannával, az alkotócsapat tervező-grafikusával a kezdetektől fogva megtalálja a hangot: „Ha kellett egy borítókép, elmondtam, hogy milyen stílusban képzelem el – színeket mondtam, érzéseket, és Imola erre készített valamit. Az a szerencsés helyzet állt elő, hogy mi nagyon hasonlóan dolgozunk és gondolkodunk – mindig olyanokat csinált, ami nagyon tetszett, és ez a mai napig így van”.
Több lájk = még több irodalmi esemény?

De volt vajon az egész InstaVersnek értelme, kézzelfogható eredménye?

Az oldal lájkszáma egy év alatt ment fel 5.000-re, azután villámgyorsan 10.000 lett, és ma már 10.300 körül van.

Ez mindenképp hatalmas eredmény – mint ahogy az is, hogy egy-egy posztnál már nem az 50 lájkért kell izgulni, mert van olyan InstaVers, ami több mint 700 lájknál tart. A nagy lelkesedés következtében Dóriék a József AttilaKör segítségével létrehozták az InstaVers Fesztivált, és különböző eseményeket is szerveztek, szerveznek. „Egy olyan célcsoportot néztünk ki, akik egyébként mozognának, hajlandóak volnának részt is venni ebben, csak kell nekik egy lökés – az InstaVers ez akart lenni. Hogy az emberek menjenek el az általunk szervezett eseményekre. Az első fesztiválon körülbelül 300, a másodikon 200 ember fordult meg – ez egy jó arány ahhoz mérve, hogy két–három napon át zajlottak az események. Meg lehetett őket szólítani, ki lehetett őket mozdítani” – magyarázza Dóri. Fontos azt is kiemelni, hogy a Fesztivált, a felolvasóesteket és a különböző eseményeket mind az alapprojekt hatása hívta életre. „Azt vettem észre, hogy azokat az embereket, akiket nap mint nap el tudunk érni, át lehet irányítani olyan platformokra is, ahol irodalmat osztanak meg, és nem is feltétlenül nekünk kell megszervezni ezeket az eseményeket. Ez fog történni a Könyvfesztivál alatt a Líracsúcson.” – meséli lelkesen Dóri, majd elmondja, hogy ezt többek között a Bookline, a Könyves Magazin és az InstaVers szervezi közösen – egy rövid fesztivál rengeteg lírával, ahol lesz fogadóóra (oda lehet vinni a saját szerzeményünket), találkozhatunk kortárs szerzőkkel, és még sok más érdekes programból válogathatunk.

(Forrás: BCM, drot.eu, vous.hu, irodalmijelen.hu)

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin OKOS JÖVŐ című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Hátizsákos hipsterek és FaceTime-os állásinterjúk: szabadúszók és digitális nomádok a jövő munkavállaló

Következő cikk

ÖN MIT SZÓL HOZZÁ?