Home»Online»ÖN MIT SZÓL HOZZÁ?

ÖN MIT SZÓL HOZZÁ?

2
Shares
Pinterest Google+

Általános problémát okoz a világháló történetében a kezeletlen és rendezetlen hozzászólások áradata, amely vélemények nagy része „felhasználás hiányában” kárba vész. Egy magyar startup, a ChimeIn viszont megpróbálkozik kommentközösségeket létrehozni, hogy az álláspontok ütközni és osztódni tudjanak, a sikeres kommunikáció jegyében. A témáról és az iparágat érintő kérdésekről Kovács-Bernárdt Tamással, a LogMeIn volt ügyvezetőjével, és a már említett vállalkozás alapítójával beszélgettünk.

„Nem véletlenül mondják, hogy az IT-világ a legváltozékonyabb és legkevésbé kiszámítható. Ha ránézünk a tőzsdei szereplők árfolyamaira, szembeötlő a volatilitás. Itt a legnagyobbak a lehetőségek is, és viszonylag kis összegekkel megvalósítható egy ötlet, amelyet aztán nagyobb és nagyobb befektetések tehetnek versenyképessé a következő szinteken.

Minden lépcsőfokon bizonyítani kell, és ez nem azt jelenti, hogy meg kell tudni ismételni, amit eddig tettünk; más környezetben, más helyzetben kell jobbnak lenni.

Minden fordulóban exponenciális az elhullás. Ugyanakkor nagyon meghatározó, hogy mennyire „konkrét” témát céloz meg a vállalkozás. Van olyan startup, ami azt tűzte ki célul, hogy piacteret ad a festő-mázolóknak és az építési vállalkozóknak, így referencia alapon tudják egymást megtalálni egy-egy munka erejéig. Ez egy nagyon konkrét cél. Sok technikai kihívást nem rejt, egyszerű, valamennyire skálázható üzleti modellt kell építeni, és módot kell találni rá, hogy meg tudjuk szólítani a korlátozott számú üzleti szereplőt. A LogMeIn első szolgáltatása általános megoldást nyújtott arra, hogy egy komputer képernyőjét és beviteli eszközeit egy másik számítógépről kezelhessük. Ez már egy általánosabb cél, sok technikai kihívással járt, például az operációs rendszerek és a tűzfalak miatt. Továbbá valamiképp el is kell tudni magyarázni a laikusoknak, hogy mi mindenre használhatják a szolgáltatást. A ChimeIn még ennél is sokkal általánosabb kommunikációs eszköz” – nyilatkozta lapunknak Kovács-Bernárdt Tamás.

ÜZENŐFALAT MINDENKINEK

A ChimeIn egy böngészőbe épülő eszköz, ami felhasználói számára a világ minden honlapjához fórumot párosít, mintha minden oldalhoz egy Facebook-fal kapcsolódna. Erre minden ChimeIn-felhasználó írhat, és az oldal gazdája kiemelten reagálhat. Ha valakinek válaszolnak, az értesítést kap, így jó eséllyel visszatér a honlapra, ami jó a publikálónak és a közösségnek is. Azon is dolgoznak, hogy téma szerint, a különböző honlapokon folyó dialógusokat is összekapcsolják, ezzel segítve, hogy az „engem érdeklő információ eljusson hozzám. Ha egy kanapéról kérdezek egy honlapon, akkor arról is értesüljek, ha máshol hasonló témában beszélgetnek. A tematizálással együtt közösségek is kialakulhatnak, és megindulhat a véleményformálók követése. A honlap tulajdonosa pedig csatornát kap szakterületének hozzászólóiról.” Kovács-Bernárdt Tamás elmondása alapján napjaink marketingjének nagy kihívása, hogy hogyan jusson el hitelesen egy vállalkozás az új generációkhoz. A fiatalokat egyre nehezebb reklámokkal megszólítani, a tartalomválasztásukat leginkább saját közösségük tagjai inspirálják. A ChimeIn segít, hogy ebbe a körbe hitelesebben folyjunk be, és formálják is a véleményeket mint tartalomszolgáltató. A negatív hozzászólásokat is hitelesebben lehet kezelni, ha a valódi felhasználóknak felelős válaszokat adnak. A kommentek tartalma alapján hangulatjelentéseket is tudnak készíteni termékekről, szervezetekről, de akár emberekről is, hisz a ChimeIn lehetőséget ad a párbeszédre Facebook- és LinkedIn-oldalakon is: „így az én LinkedIn-profilom is kommentálható. Erre példa lehet, ha egy konferencián az előadás vagy az előadó szakmai profilján indítunk beszélgetést produkciójáról. Így a fellépő is megismerheti az általa inspirált gondolatokat, ötleteket. Ma ezek többnyire elvesznek, vagy kis csoportok külön-külön beszélnek róla, ami az előadóhoz jó eséllyel nem jut el.” Kovács-Bernárdt Tamás arra a kérdésünkre, hogy szeretne-e akkora népszerűséget és sikert elérni, mint például, amit a Snapchat produkált, azt felelte: persze,

ha globális kommunikációs eszközt építünk, arra vágyunk, hogy az egész világ azt használja.

Viszont a nagy számok kergetése helyett még fontosabb, hogy az újfajta dialógus beépüljön az emberek habitusába. Ez a legnehezebb: egy új szokást beültetni az emberek fejébe. Ha ez sikerül, a számok is jönni fognak. Persze, ha majd lesz kereskedelmi és marketingosztályunk, akkor izgulhatunk, hogy miként biztosítjuk a két számjegyű növekedést.”

KIPIPÁLHATATLANSÁG

A hozzászólások moderálásával járó jogi felelősséget inkább technikai és szervezési kihívásnak látja. Fontos ugyan, de ez egy olyan kérdés, amellyel már egy évtizede birkóznak a közösségi szolgáltatók, ha nem is teljesen problémamentesen. Az automatizált szövegértelmezők nem tökéletesek, de évről évre egyre hatékonyabbak és megbízhatóbbak. „Lényeges az is, hogy milyen közösséget építünk. Továbbá az is nagyban befolyásolja a megnyilvánulásokat, hogy az, akit vagy amit véleményezünk figyel-e, reagál-e arra, amit írunk. Ha igen, a hozzászólások minősége sokkal jobb lesz. Ezért kulcsfontosságú, hogy sikerül-e közös nevezőt találnunk a honlapot publikáló és annak olvasói között. Ha a közösséget is az oldalak részévé akarjuk tenni, nekünk még szigorúbbnak kell lennünk a romboló megjegyzésekkel, mint az egyoldalúbb közösségi szolgáltatóknak, másként nem képzelhető el párbeszéd. Mindemellett nem ringatjuk magunkat abban a hitben, hogy megváltjuk az internetet a destruktív véleményektől, ez egy folyamat, nem egy kipipálható feladat.”
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy mit szólna hozzá, ha például a Facebook – ahogyan azt tette több alkalmazás esetében is, gondoljunk csak a WhatsAppra vagy az Instagramra – egyszer jelentkezne a ChimeInért: „azt hiszem, ez egy kicsit túl messzire visz. Szerintem mindenkiben felötlik a gondolat egy új ötlettel kapcsolatban, hogy milyen jó lenne aztán, ha majd »jól« felvásárolnák. Ettől egyrészt nagyon messze vagyunk, másrészt ez a gondolatmenet csak olyan haszontalan ábrándokhoz vezethet, amit nem is biztos, hogy igazán kívánunk. Ha például túl hamar adjuk el magunkat és az irányítást, az olyan, mintha a félkész házat adnánk el. Lehet, hogy úgy érezzük, jó boltot csináltunk, de nem lesz a mi házunk. Szerintem, aki ezt tette, többnyire azt gondolja, hogy majd épít egy másik házat; ez azonban egyáltalán nem biztos, hogy sikerül.

Ki ne hallotta volna már, hogy mennyire nem irigylésre méltó az egyalbumos sztárok utóélete.”

Mindazonáltal, mint alkotónak, a felvásárlás nem cél számára. Mint befektető – és minden „startupper” az is egyben – validálná az értéket, amit teremtett, de ez sokféleképpen eljöhet. „Minden nap a következő szintre kell koncentrálnunk. Most arra, hogy megtaláljuk azt a kapcsolódási pontot, amivel a ChimeIn összeköti a honlapok látogatóit a készítőivel a jelenlegi megoldásoknál spontánabb, őszintébb egyszersmind építőbb módon.”

KICSÍRÁZNI A STARTUPFÖLDBŐL
A LogMeIn, amely a hazai techstartup-triumviátus egyik jeles képviselője, a Prezi és a Ustream mellett, összeolvadt a Citrix egyik leányvállalatával, a GetGo névre hallgató vállalkozással. A tervek szerint az újonnan létrejött cég árbevétele idén átlépi az egymilliárd dollárt, ami meghatározó szereplővé avanzsálja. A társaságot 4 csoportra lehet osztani, amelyek saját vezetővel, költségvetéssel, éves eredménnyel rendelkeznek, és „fejenként” 3–5 terméket gyártanak.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin OKOS JÖVŐ című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

 

Előző cikk

A LÍRA JÖVŐJE – A JÖVŐ LÍRÁJA: AZ INSTAVERS ÉS HATÁSAI

Következő cikk

OKOS, TANÍTHATÓ ÉS BÁRHOL ALKALMAZHATÓ: MESTERSÉGES TÁRSUNK A ROBOT