TUDATOS VÁLLALKOZÁSOKAT ÉPÍT A SOCIALFOKUS
Klímaváltozás, globális éhínség, menekültválság – a nagy problémákra csak úgy adhatunk érdemi választ, ha együttesen próbálunk fellépni, és közösen találjuk meg a megoldást, állítja Hovanyecz Tamás, a SocialFokus társalapítója. Azt is hozzáteszi, hogy a világot ugyanakkor nem lehet megváltoztatni, helyette alternatívákat kell teremteni. Ez hívta életre a SocialFokust is, amely a tudatos vállalkozásépítést tűzte zászlajára, valamint egy egészen új szervezeti struktúra megvalósítását, amelyre világszerte számos működő példa létezik már.
„Az én szakmai történetem valahol a SocialFokus előfutára” – kezdi Tamás. A sokszínű szakmai portfólió és az, hogy ilyen széles spektrumú nemzetközi tapasztalatot szerzett a legeltérőbb üzleti szervezeti formákban, vezette oda, hogy létrehozza a SocialFokust. „Több dolog is érdekelt, de nem akartam egy helyen megragadni. Rájöttem, hogy fontos a szaktudás, de nagyon fontos az olyan kulcsszereplők megléte, akik össze tudják kapcsolni a szakembereket, a cégeket a problémafelvetéssel, és egyfajta hidat létesítenek közöttük.”
Ezzel a céllal jött létre a SocialFokus, amely leegyszerűsítve a vállalkozásokat szeretné tudatosabbá tenni, illetve tudatos vállalkozásokat szeretne alkotni. „Fontos, hogy egy vállalkozás szívből operáljon. Halácsy Péter, a Prezi egyik alapító tagja fogalmazta meg egy előadásában: a cégek összetartásához elengedhetetlen a szeretet. Nem szabad önzőnek lenni és csak rövid távon, 70–80 évben gondolkodni. Szerintem a kulcs, hogy amit teszünk, azt csináljuk normálisan, tudatosan, ésszerűen és szeretetből úgy, hogy az mindenkinek jó legyen, nem csak egy kis rétegnek kedvezzen.”
Hoki új-zélandi tartózkodásakor, egy közös munka során ismerkedett meg Bárdos Kristóffal, a hazai IT cég, a Digital Natives tulajdonosával. A nyolchónapos online formában megvalósuló együtt gondolkodás eredményeként jött létre a SocialFokus.
„Rájöttünk, hogy mindkettőnket a társadalmi vállalkozások érdekelnek. Hogy megmutassuk az embereknek, hogyan kell társadalmi vállalkozásokat építeni.”
Társadalmi vállalkozás
A SocialFokus egyfajta inkubációs programként indult, de tagjai hamar felismerték, hogy a néhány hétben limitált együttlétek nem feltétlenül bizonyulnak elegendőnek, és az ötleteket sok esetben nem követi megvalósítás. Emellett a társadalmi vállalkozások elindításához szükséges keretösszeg sem állt rendelkezésre, hiszen az egymilliárdot meghaladó uniós forrást nonprofit szervezetek hívták le, míg a SocialFokus nem működhet ilyen alapon, ha a vállalkozásindítást tűzi ki célul. Így az elmúlt egy év a megvalósítás továbbgondolásáról szólt, miközben a közösségi oldalon olyan tagokkal bővültek, akik hisznek abban, hogy közösen valami nagyon előremutató dolgot alkothatnak. „Két éve együtt dolgozunk egy új-zélandi szervezettel, az Enspiral-lel. Ez egy szabadúszókból alakult kollektíva, amely kis vállalkozásokat épít, és az ott keletkező profitból indítanak új projekteket, illetve a tagok kollaboratív módon döntenek arról, hogy ezt a pénzt hogyan használják föl.” Egy ilyen részvétel alapú networking sokkal eredményesebb, mint egy hierarchikus struktúra, így a SocialFokus is ezt a működési formát képzeli el a jövőben, még ha a hazai vállalati kultúra egészen más alapokon is mozog jelenleg. „A célunk az, hogy szaktudással és némi kezdőtőkével tudjuk támogatni azokat az induló cégeket, akik maguk is társadalmi vállalkozásként szeretnének működni. A klasszikus inkubátor program helyett azonban hosszabb távú együttműködéseket szeretnénk építeni, hogy a kezdeti elképzelések megvalósulhassanak.”
A SocialFokus tehát jelenleg egy „konténer”, amely összegyűjti a hasonló gondolkodású, a társadalmi felelősségvállalás iránt is fogékony szervezeteket. A nyolc tag jelenleg 4 businesst ölel fel, amelyből kettő a SocialFokus tagjai által épülő vállalkozás. Az Organik szervezeti hatékonysággal, innovációval, facilitációval, csapat- és közösségépítéssel foglalkozik; a TomorrowPeople pedig marketing- és kommunikációs tevékenységeket végez. A SocialFokus pénzügyi hátterét is ez a két, most épülő vállalkozás adja a már korábban említett új-zélandi minta szerint: „Most arra fókuszálunk, hogy ebből a két vállalkozásból minél több pénz legyen középen, vagyis amit a SocialFokus építésére fordíthatunk. Az elmúlt három hónapban már 1500–2000 euró gyűlt össze.”
A SocialFokus mellett a másik két fontos vállalkozás a már korábban említett Digital Natives és az Impact Hub. „Ezek a cégek a barátaink, akikkel kölcsönösen segítjük egymást, és ezen keresztül próbáljuk megtalálni azokat a mintázatokat, amelyekkel ez a fajta cserekapcsolat, ami közöttünk is kialakult, intézményesíthető legyen.”
Ez az igazi sharing economy
A hosszú távú együttműködésnek az is célja, hogy a SocialFokus tagjai egyenlő részben tulajdonolhassanak dolgokat a rendszerben. Hovanyecz Tamás szerint ez egy igazi és működő példa lehet hosszú távon a sharing economy modellezésére. „Olyan nagy cégek, mint amilyen az Uber is, magukévá tették ezt a kifejezést. Egy founder készít egy appot, amely mindenkinek jó lesz, de valójában a sofőr és az utas is csak kicsit jár jobban, ha ezt a szolgáltatást választja, hiszen az igazi profit a befektető zsebébe kerül. Vagyis csak egy kis százalék jár igazán jól úgy, hogy rengeteg ember dolgozik a cégnek. A valódi sharing economy tulajdonképpen a platform cooperativism, amelynek lényege, hogy mindenki együttesen jól jár, vagyis a megtermelt profit a rendszer működtetésének fenntartására fordítódik. A SocialFokus célja is egy ilyen, new economy rendszerben működő vállalkozói világ megteremtése. Ez az én személyes hivatásom. A világot nagyon nehéz megváltoztatni és ez nem is lehet elsődleges cél. Alternatívákat kell tudni teremteni és kínálni, amelyek a társadalmi egyenlőséget erősítik, és teszik mindezt a környezet megóvásával.”
Hogy offline közösség lesz-e a SocialFokus, vagy nemzetközi alapon is működő, online szerveződés, az még a jövő kérdése. A tagok közül már most is akadnak, akik félig, vagy akár teljesen külföldön élnek, és a kis businessek ügyfélköreiben is nagy a külföldi nyitás iránti potenciál. A fő fókusz egyelőre mégis Magyarország és a hazai környezet megváltoztatása. „Dolgozunk a kisebb közösségek transznacionális összekapcsolásán, mondjuk egy hazai projektet Új-Zélandról finanszírozva, vagy éppen fordítva. A nemzetközi porondon erre van is nyitottság. Ez egy lassú folyamat, de a „mind set” váltásra is nagy szükség van. Látunk jó projekteket, szépen megdizájnolt honlapokat, de az is fontos, hogy a fejekben eközben mi történik, és ezek megváltoztatásánál sok múlik a következő generációkon.”
Summer office a Káli-medencében
A SocialFokus nyáron Summer office-t indít a Káli-medencében. A coworking space-ként is funkcionáló, de közösségépítő céllal tervezett nyári iroda új projektek megtervezéséhez is ideális lehet, de azoknak is érdemes felkeresni, akik a SocialFokus által életre hívott gondolkodásmódot szeretnék jobban elsajátítani, vagy csak kikapcsolódnának egy jó közösségben, távol a város zajától.
Hovanyecz Tamás (Hoki) közgazdasági és jogi tanulmányait követően először Washington DC-ben kezdett gyakornokoskodni egy nonprofit szervezetnél, ahol fejlődő országok választási rendszereinek demokratikusabbá tételén dolgoztak. Az egyetem után három évig az amerikai Morgan Stanley befektetési bank jogásza volt. A nonprofit szektor és a racionalitást képviselő pénzügyi világ után Hollandiában folytatta a tapasztalatszerzést: a technológiák társadalmon belüli szabályozásával kezdett foglalkozni, majd a magyar Brickflow munkatársa lett. A szervezet hároméves szárnyalása után, 2015-ben fejezte be működését. A startup kultúra megismerését Új-Zélandon folytatta, ahol csatlakozott a Live the Dream programhoz, amely társadalmi vállalkozások építését segíti. „Hiszek abban, hogy a helyi problémákat a helyi emberek tudják a legjobban megoldani. Fel kell őket azonban ruházni bizonyos készségekkel és tudással annak érdekében, hogy a lehető leghatásosabb eredményt érjék el. A SocialFokusszal ezt szeretnénk megvalósítani Magyarországon” – olvasható honlapjukon.