Napjaink első számú elektromos autót gyártó cége a Tesla
Kényelem, biztonság, luxus, önvezető autók, napelemek és környezettudatosság: ez maga a Tesla, az elektromos autók piacának vezető szereplője, aki nem csak autókat gyárt.
A Tesla kapcsán leggyakrabban Elon Musk tulajdonosról lehet hallani a médiában. Nem csoda, hiszen a 47 éves tudós-üzletember nevéhez számos sikeres vállalkozás fűződik, többek között a PayPal, a SpaceX, a SolarCity és természetesen a Tesla Motors. Miután Elon Musk a SpaceX vállalattal a Tesla Projectbe belevágott, már sikerült 10 év alatt kifejlesztenie egy működő űrkapszulát. Ez egyértelműen jelzi, hogy a Tesla, mint autógyártó cég is, egy jövőbe tekintő, környezettudatos és megújuló energiaforrásokra alapozó vállalat.
A Tesla 2003 óta már több, teljesen elektromos hajtású modellt is kiadott, emellett építi a hozzájuk szükséges elektromos töltőhálózatot, valamint folyamatosan fejleszti az akkumulátort és az otthoni napelemes töltő és tároló rendszereit. A napenergia felhasználáshoz fejlesztett töltő/tároló rendszerük, a PowerWall az USA-ban már elterjedt, egyre többen egészítik ki vele már meglévő napelemes rendszerüket.
Biztonságosak a Tesla önvezető autói?
Ami fontos, és napjainkban talán a legtöbb vitát generáló kezdeményezése a Teslának, hogy önvezető, azaz a sofőrtől teljesen függetlenül közlekedni képes autókat gyártanak és fejlesztenek megállás nélkül. Ez a kérdés azért ennyire megosztó, mert sokan még nem bíznak egy robotpilóta-technológiában; sci-fibe illő, nem elég fejlett vagy megbízhatatlan rendszernek tűnik.
Az emberek nem hiszik el, hogy az a számítógép a rengeteg autóba épített kamerával logikusabb és optimálisabb döntéseket képes hozni, mint az ember. Ez talán alapvetően az emberi irányításvágyhoz köthető. Bizonyára mind joggal tarthatunk egy géptől, ami helyettünk cselekszik, ráadásul az életünk múlhat rajta. Mindemellett a statisztikák és a teszteredmények szerint a gépek túlnyomórészt optimálisabb döntéseket hoznak, mint az emberek, akik sok esetben érzelmi alapon választanak a lehetőségek közül.
Természetesen vannak nem várt, komplexebb helyzetek, amikor nem lehet igazán jó döntést hozni, még emberi ésszel végiggondolva sem, mert a várható baleset kimenetele így is, úgy is veszteségekkel fog járni. Képzeljük csak el, ahogy haladó Teslánk elé hirtelen kiszalad egy kisgyerek, és az egyetlen elkerülési útvonalunk egy korlát, aminek a túloldalán a biztos vég várhat ránk, de autónkra egészen biztosan a totálkáros jelző illik majd.
A robotpilóta nem fárad el, nem lankad a figyelme, és komoly sérülésnek vagy meghibásodásnak kell jelentkeznie az autón, hogy rosszul működjön. Arról nem is beszélve, hogy a 360 fokos kamerarendszereknek köszönhetően sokkal nagyobb területet képes figyelni az autó, mint az ember. Idővel a statisztika, az eladási számok és az emberek elfogadásának együttesével az elektromos autók, és kiváltképp a Tesla, átveheti a piaci vezető szerepet a belsőégésű motor hajtotta autóktól. A Tesla autóinak károsanyag-kibocsájtása gyakorlatilag nulla, környezetszennyező hulladékot csak és kizárólag az elhasznált akkumulátorok termelnek. Ezek elhelyezésére és megsemmisítésére is folyamatosan keresi az optimális megoldást a gyártó.
Az első piacra dobott Tesla, a Roadster elektromos sportautó
A következőkben a Tesla két elektromos járművét ismertetjük nagy vonalakban: a legelső és a legfrissebb modellt, azaz a Tesla Roadstert és a Model 3-at. A két típus megjelenése között eltelt 9 év alatt több egyéb modell is piacra került, valamint idén, 2018-ban érkezik az Roadtser legújabb kiadása.
A Tesla Roadstert 2008-ban jelentették be, és azonnali sikernek örvendett. Az autót a Lotus Elise alapjaira fejlesztette a Tesla. Egy teljesen elektromos sportautóról van szó, ami méltó ellenfele sok belsőégésű motoros társának. A Tesla maga tervezte és építette az elektronikus rendszert, a motort és a hajtómű más elemeit, melyek magukban foglalnak egy AC Propulsion-szabadalmat is.
Az első generációs hátsókerék-meghajtású Roadster 393 km megtételére volt képes, amit a saját fejlesztésű lítium-ion akkumulátoroknak köszönhet, valamint 248 lóerős motor viszi a mindösszesen 1220 kilogrammos járművet. Háromfázisú, négypólusú elektromotorja az autó közepén helyezkedik el, 13.000-es fordulatszámot képes produkálni.
Kétsebességes szekvenciális váltó dolgozik a járműben, de kuplungpedál nincs. Az össztömegből 400-450 kg-ot nyom csak az akkumulátor, amelynek teljes töltési ideje három és fél óra, becsült élettartama pedig 160.000 km. Európában az első darabok nagy sikerrel keltek el, de nem vertek nagy visszhangot a piacon, hiszen csupán 2500 db került erre a kontinensre az első eladások alkalmával.
Szerző: Rupa Adrienn/alapjarat.hu
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ÉBEDŐ ERŐ című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!