Home»Lifestyle»Öt autócsoda, amelyre eszeveszett áron csaptak le a befektetők

Öt autócsoda, amelyre eszeveszett áron csaptak le a befektetők

1
Shares
Pinterest Google+

A különleges autóknak, akárcsak a műkincseknek, saját piacuk van, ahol milliárdos műgyűjtők és kereskedők vadásznak a legjobb darabokra.

 Kevesen tudják, de az autóritkaságoknak éppen olyan piacuk van, mint a festményeknek vagy más műkincseknek. Az, hogy egy jármű mennyit ér, nagyon sok mindentől függ: a korától, a gyártójától, az állapotától, attól, hogy mennyi készült belőle, hogy a felújítást szakszerűen, eredeti alkatrészek felhasználásával végezték-e. És ott van még persze a sztori, hogy mit élt meg a kocsi, hogy kik voltak a tulajdonosai. Az ilyen autók remek befektetésnek számítanak, hiszen ha valaki jól választ, pár év alatt megduplázhatja a pénzét. Íme öt különleges autó, amely eszeveszett áron kelt el mostanában!

143 millió forint – Lamborghini Countach LP400 S Series II

Hihetetlen, de átszámítva 143 millió forintért kelt el végül ez az 1981-es évjáratú Lamborghini Countach az RM Sotheby’s Monterey-ben megtartott árverésén. Persze azt lehetett tudni előre, hogy lesz iránta érdeklődés, hiszen a Countach eleve egy különleges modell, amelynek a neve piemonti nyelvjárásban olyan, amit akkor mond az ember, amikor valami eszementen nagy, fura vagy megdöbbentő dolgot lát. A körülírás oka az, hogy ez nem túl szalonképes kifejezés. Az ár annyiban érthető, hogy a korábbi tulajdonosa állítólag 250 ezer dollárt költött az autó felújítására, ráadásul a munkát akkurátusan dokumentálták, ami a gyűjtői értéket alapvetően meghatározza.

Amikor a Lamborghini Countacht bemutatták az 1971-es Genfi Autószalonon, akkor biztosan sok nyelven kiáltottak fel hasonló módon, mert az új autó szöges ellentétben állt a korábbi zászlóshajó, a Miura lágyságával, finom vonalvezetésével. A két autót egyébként egyazon dizájnműhely, az olasz Bertone tervezte, ám a munkát érdekes módon az akkor még viszonylag fiatal Marcello Gandini kapta, aki fittyet hányva a hagyományokra, az ergonómiára és az aerodinamikára, megalkotta ezt a brutális gépet.

A merészség bejött, mert a kocsit 1974-től egészen 1990-ig gyártották, most pedig csillagászati áron kelnek el a használt, jó állapotú, gyűjtői minőségű darabok. Azt azért tudni kell, hogy az ifjú Gandini ’71-es tervéhez képest a sorozatgyártásba kerülő modellen kellett valamelyest változtatni, mert az eredeti verzióban a motor nem kapott volna elég hűtést.

Nemcsak a megjelenése, hanem a karosszériaépítés során alkalmazott technológia is megelőzte a korát. A csöves vázszerkezet, a csúcsminőségű – repülőgépek építésénél alkalmazott – alumíniumkarosszéria és az üvegszálas padlólemez együttese lehetővé tette, hogy az autó erős és könnyű (1375 kg) legyen egyszerre. Sajnos az eredeti (LP500) 5 literes, 12 hengeres erőforrással felszerelt változatból nem maradt túlélő, mert a töréstesztek során az egyetlen megépített példányt feláldozták.

A sorozatgyártásba kerülő Lamborghini Countach LP400-as modell a Miura 4 literes, 370 lóerőre képes motorját kapta meg, ebből 1974 és 1977 között összesen 158 darab készült. Ez az autó a gyűjtők egyik nagy kedvence, 2014-ben például egy 1974-es modell 953 500 fontért kelt el, ami mostani árfolyamon nagyjából 344 millió forint volna.

1978-ban azután megjelent az LP400 S modell, amely érdekes módon gyengébb, „mindössze” 355 lóerős motort kapott, ám a szélesebb kerekek miatt az autó úttartása jobb lett az elődjéénél. A karosszéria itt markánsabb, fokozva a Countach-érzést, ami egyébként azóta is megosztja a rajongókat, akik közül sokan inkább a korábbi változatot favorizálják.

Az LP400 S-ből három sorozat volt, ezekből összesen 237 darab készült. Az RM Sotheby’s árverésén elkelt autó a második sorozatból való, amelyből összesen 105 darab épült. Csoda, hogy lecsaptak rá?

223 millió forint – Lamborghini Huracán

Nem csak az adott modell ritkasága miatt kelhet el csillagászati összegekért egy kocsi, az is lehet értéknövelő, ha híres a korábbi tulajdonosa. Ennek ellenére nagy meglepetés volt, hogy Ferenc pápa Lamborghini Huracánja végül a kikiáltási ár kétszereséért, 715 ezer euróért talált gazdára. Persze a 223 millió forintos árhoz tudni kell, hogy egyedi modellről van szó, amely kifejezetten az egyházfőnek készült. Ez pedig nem sok autóról mondható el, ezért a hatalmas gyűjtői érték.

Ráadásul a sportautó széthajtva sincs, ugyanis Ferenc pápa valójában nem is vezette, ha autóba kell ülnie, legtöbbször egy kék Ford Focusszal jár. Nem is nagyon volna hol kipróbálnia a 602 lóerős autót, amely 3,2 másodperc alatt gyorsul fel százra, a végsebessége pedig 325 km/h. A Huracánt a Lamborghini tulajdonosa, az Audi ajándékozta a pápának még 2017-ben, aki azonnal bejelentette, hogy nem tartja meg, hanem elárverezteti, a befolyó összeget pedig jótékonysági célokra ajánlja fel.

1,7 milliárd forint – Ferrari Enzo

 Bár a Lamborghini Huracánért kapott összeg egészen mesésen hangzik, sehol sincs II. János Pál pápa Ferrari Enzójához képest, amely elvileg a 400., egyben az utolsó példánya volt az ágaskodó lovas gyártó modelljének. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy a nagy igényre való tekintettel az olaszok később még 50 darabot gyártottak az autóból.

Ez az Enzo az RM Sotheby’s Monterey-ben tartott aukcióján picivel 6 millió dollár felett (1,7 milliárd forint) kelt el. Ez nagyon magas árnak számított, hiszen a James Edition oldalon egy 2006-os dubaji példány nemrég 1,9 millió dollárért (500 millió forint) kereste új gazdáját. Persze annak nem egy pápa volt a tulajdonosa.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin SVINDLEREK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

A tegnap, a ma és a holnap stílusa Párizstól Hollywoodig

Következő cikk

„Nagyon fontos dolga ennek a sorozatnak, hogy reflektáljon a valóságra” – A Miklósi család aranyélete folytatódik